Woensdag 24/07/2019

Voetbal

Anderlecht krijgt slaag van oppermachtig PSG maar staat zijn mannetje: 0-4

Neymar is Deschacht en Trebel te snel af. Het was echter geen Zlatan-vertoning wat Neymar presteerde. Eerder een ingetogen stijldans. Beeld Photo News

Applaus voor Parijs - briljante momenten. Applaus voor Anderlecht, ook. Ondanks die 0-4 voetbalde paars-wit weer (of toch één helft). Je ziet opnieuw iets in het Astridpark - een spel mét de bal. Het respect voor Anderlecht is terug.

Is het de modeweek van Brussel? Het ereterras van het Astridpark leek wel een defilé van haute couture. Mannen en vrouwen in chique zwart. Talons hauts et cravates. Place m'as-tu vu.

De beau monde was afgezakt naar het Park: Ivan De Witte, Mogi en Mehdi Bayat, Luciano D'Onofrio, Paul Van Himst, Wouter Vandenhaute, maître Laurent Denis.

Aan denkbeeldige tafeltjes met champagne in de koelemmer - voor het podium waar het Parijse variété van Neymar Junior zich afspeelde. Na drie minuten al het eerste hoogtepunt - de goal van Kylian Mbappé, al ging Sels niet vrijuit (0-1).

De zaal zat eivol, het kunstlicht in het Park leek nog feller te schijnen dan op andere avonden. En er hing zo'n flauwe, rokerige mistbank boven het stadion, dat je de indruk kreeg met zijn allen te vertoeven in een prikkelende film noire.

Wát een avond. Zo schlemielig toen tegen Celtic, zo opwindend gisteren. Daar is híj mee verantwoordelijk voor: Hein Vanhaezebrouck. In tien dagen realiseerde hij wat een ander in vijftien maanden niet kon - Anderlecht laten voetballen met lef, met de speelsheid die hier hoort.

Het groezelige café is weer het Huis van Vertrouwen geworden. Je kunt (zwaar) verliezen in het Vanden Stock-stadion, maar als dat gebeurt met het hoofd rechtop, hoor je niemand klagen.

Paris is nu eenmaal véél te sterk. Je kunt niet winnen van exacte wetenschap.

Uitstékende eerste helft van paars-wit. Met na de snelle opdoffer niettemin drie kansen binnen de eerste twintig minuten. Je moet daarvan altijd eentje maken, wil je zelf met de pluimen op het podium mogen.

Onyekuru besloot op doelman Areola, Teodoczyk was tweemaal ongelukkig.

Maar het was wat zich tússen de doelgebieden afspeelde, dat zo charmant was. Anderlecht zette zijn defensie net onder de middenlijn, en voetbalde mee op de korte ruimte. Het zette druk vooruit, en was zonder vrees in de duels.

Trebel speelde zijn beste match in het shirt van Anderlecht, Kums klimt naar zijn hoogste niveau - als die blessure maar meevalt. Zélfs Appiah doet nu dingen die je niet in hem zag. Vanhaezebrouck is een illusionist. Hij laat Appiah geloven in iets wat er niet is.

Ritme en tempoversnellingen

Een blunder van Dendoncker kon nog rechtgezet worden door Sels, maar na een nieuwe versnelling van het Parijse variété was hij kansloos op de kopbal van Cavani (0-2). Uruguayaanse He-man, brede torso, lange, donkere manen - viel dat in de smaak bij de dames op het ereterras?

Na de rust had je méér de indruk dat PSG speelde met zijn prooi. Parijs is een ploeg die zélf beslist wanneer het een kans afdwingt. Zo onaantastbaar zijn ze. Je bent als doorsnee tegenstander overgeleverd aan hún ritme en tempoversnellingen. Hun wil is wet.

En al zeker die van Neymar Junior. Muurtje of niet, hij trapte bij een vrijschop de bal over de grond, onder de opspringende voetjes, in het hoekje (0-3).

Het was geen Zlatan-vertoning wat Neymar presteerde. Eerder een ingetogen stijldans. Voor de fijnproevers in kostuum en hun eega's in klassevolle decolleté.

Kille cijfers, zo'n 0-4 - na het late doelpunt van Di María. Het had ook veel meer kunnen zijn: een paar afgekeurde doelpunten, gemiste kansen, en geen slechte Sels.

En toch. Na het eindsignaal nipten heren en dames niettemin van hun glaasje champagne.

Anderlecht is weer zichzelf. Met dank aan hun nieuwe trainer.

Anderlecht is weer zichzelf. Met dank aan hun nieuwe trainer. Hein Vanhaezebrouck realiseerde in tien dagen wat een ander in vijftien maanden niet kon Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden