Vrijdag 18/10/2019

Gezondheid

Analyse toont hoe (on)gezond kinderdranken zijn: te veel suiker, te weinig water

Suiker in kinderfrisdranken. Beeld Voedingscentrum

Welk drankje is geschikt voor kinderen om de schooldag gezond door te komen? Test-Aankoop analyseerde de gezondheidsscores van bijna 500 drankjes. De scores zijn niet geweldig. ‘Een Disney-figuur op de verpakking maakt het nog niet gezonder.’

Sinds april staat op sommige dranken en voedingsmiddelen een Nutri-Score. Dat is een gezondheidsscore van A (groen) tot E (rood) gebaseerd op de samenstelling van het product. Maar de Nutri-Score is niet verplicht. Het is dus een beetje als zelf kiezen of je resultaten op je schoolrapport zet, zegt Test-Aankoop. De score lijkt soms evident: voor een appel een A, voor cola een E. “Maar voor producten daartussen is dat veel minder duidelijk”, zegt Simon November, woordvoerder van de consumentenorganisatie.

Die maakte daarom, net als eerder bij ontbijtgranen, een analyse van zowat 500 brikverpakkingen en drinkflesjes tot 0,5 liter die “wel eens in de boekentas kunnen belanden”. Enkel water en vetarme melk- of plantaardige dranken kunnen een A krijgen, zo blijkt. Gearomatiseerd water (B-D), vruchtensap (B-E) of smoothies (C-E) scoren lager. Sinaasappelsap, bijvoorbeeld, verliest door het persen veel vezels en vitaminen, maar bevat veel suikers. Frisdranken scoren bijna altijd een D of E. 

Nutri-Score

Ouders op de vingers tikken is echter niet de bedoeling, zegt November. Wel wil Test-Aankoop hen informeren, opdat ze regelmatig een gezondere keuze zouden kunnen maken. “Een Nutri-Score op elke verpakking zou daartoe helpen”, pleit November.

Wat in dat geval zou opvallen: het gamma dat gericht is op kinderen – en door ons buikgevoel misschien als een beetje gezonder wordt geacht – scoort niet geweldig. Van de geanalyseerde dranken voor kinderen behaalde 33 procent een A of B en 42 procent een D of E. In het totale gamma valt die verdeling met 37 procent (A-B) en 40 procent (D-E) iets beter uit.

Beeld Sabine Joosten

“Het is niet omdat er een Disney-figuur op de verpakking staat, dat het drankje gezonder is”, zegt November. Volgens hem worden consumenten al snel misleid. In 27 procent van de dranken werden zoetstoffen aangetroffen, maar bij zowat de helft is dat niet duidelijk aangegeven. “Dat zou moeten. Die producten bevatten dan wel minder suiker, ze zorgen ervoor dat kinderen de zoete smaak gewend blijven.” Dat gebeurt op een leeftijd waarin de hersenen en de gevoeligheid voor smaken volop in ontwikkeling zijn.

Overgewicht

Dat die zoete eetgewoontes de groeiende problematiek van overgewicht niet helpen, is overduidelijk. Zowat een op de twee volwassen Belgen heeft een body mass index (BMI) boven de 25, zo blijkt uit de nieuwe gezondheidsenquête van Sciensano. Het aantal jongeren (2 tot 18 jaar) met overgewicht groeit minder snel, al gaat het niettemin om 19 procent van de jongeren. Bovendien is 5,8 procent  van hen obees, met een BMI hoger dan 30. 

“80 procent van de kinderen met overgewicht raakt daar niet meer van verlost”, stelt obesitasexpert Caroline Braet (UGent). Zeker bij de leeftijdscategorie van 2 tot 4 jaar ziet ze een alarmerende trend. “Het gebruik van gesuikerde dranken is op die leeftijd al enorm hoog, vaak dagelijks”, zegt ze. Bovendien is een Nutri-Score berekent op maat van volwassenen. Het effect van 33 centiliter op hen verschilt van dat op kleine kinderen, stelt ze. “Voor zo’n kind zou een gesuikerde drank moeten zijn wat champagne is voor een volwassene.” Een uitzondering, geen regel.

De oplossing volgens Braet en Test-Aankoop klinkt weinig verrassend: meer (kraantjes)water drinken. Amper een op de tien lagereschoolkinderen drinkt de aanbevolen 1,5 liter water per dag. Bijna een op de vijf drinkt dagelijks gesuikerde frisdrank. “Veel scholen gaan daar al bewust mee om. Het zijn vooral ouders die meer gecoacht moeten worden”, zegt Braet. Ze wijst onder meer naar de drukke ochtendspits in veel huishoudens. “Veel tijd om te ontbijten is er dan niet. Een gesuikerd drankje vliegt dan al snel in de schooltas. Dat is een foute reflex.”

De volledige analyse van Test-Aankoop is hier te lezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234