Zondag 16/05/2021

An Nelissen brengt zoutloze stereotypen

Monoloog 'Me Jane' in Antwerpen en Gent

Gent / Van onze medewerker

Jan De Smet

Met Me Jane sluit An Nelissen na Vrouwendecamerone en Lysistrata haar drieluik af over de eeuwige polariteit tussen de seksen. Boccaccio, Aristofanes, vrouwentrilogie... wie daarbij verwachtingen koestert aan klassiek theater, wordt op het verkeerde been gezet.

Tekstszchrijvers voor deze productie zijn Peter Perceval, Nigel Williams en Bert Kruysman (samen: Drie Pees). Ze werden bijgestaan door twee andere toeleveranciers, die met hun ingezonden verhaal laureaat waren van een wedstrijd uitgeschreven door het Radio 1-programma De Zuidkant. Eigenlijk leverden die amateurs de genietbaarste teksten.

Veel handen maken licht werk. Voor Me Jane slaat dat laatste jammer genoeg op het afgeleverde product. Als het stuk zich niet als theatermonoloog profileert, hoe dan wel? Het beantwoordt aan de typering cabaret in de zin dat zang, dans en teksten elkaar afwisselen. Om te bekoren, mist het geheel evenwel snedigheid, vaart en eenheid .

Bij aanvang is de scène naakt op een centraal geplaatste stoel na. Om het idee te verbeelden dat in elke man een vrouw schuilt of dat sommige meisjes ervan dromen een jongetje te zijn, wordt een striptease opgevoerd, moeder van alle clichés. Alleen kun je zoiets niet bedenken, iemand had zelfs voor de choreografie gezorgd. Voor de rest worden de liedjes, van chanson is al helemaal geen sprake, duchtig gelipt.

Van amusementstheater mag je verwachten dat het grappig is. Voor Me Jane is dat maar zo nu en dan waar. Ontbrekende ingrediënten zijn tempo, fijnzinnigheid en een pointe. In plaats daarvan worden zoutloze stereotypen over man-vrouw opgedist. Daarvoor kruipt Nelissen in de huid van mensen die ze ontmoet heeft toen ze door Vlaanderen toerde met haar vorige twee producties. Als die gesprekken de verhaalstof hebben geleverd, dan heeft ze beslist naar de verkeerden geluisterd. Het resultaat is een aaneenrijging van typetjes die zich rudimentair van elkaar onderscheiden door hun accent, stem of dialect. Zijn Nelissens Antwerps en Limburgs nog genietbaar, de Oost-Vlaamse en Oostendse tongval behoren niet tot haar register. Me Jane grossiert niet alleen in clichés, het is ook nog langdradig en voorspelbaar. Niet verwonderlijk dus dat Nelissens portrettering seks aanboort als onuitputtelijke bron. Een beetje interactie met het publiek is als (goedkoop) effect ook nooit weg. Het patronageniveau wordt moeiteloos gehaald en toespelingen op de actualiteit (Kerk en Leven, de Humo-cover met Günther - Gouden Stud - Schepens, politici...) zorgen voor onmiddellijke herkenbaarheid.

Kortom, te veel Paradijsvogels en te weinig theater.WAT: Me Jane

WIE: An Nelissen WAAR EN WANNEER: Nog tot en met 28 april in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater, Reyndersstraat 7, 2000 Antwerpen. Info: 03/232.14.69. Vanaf 8 mei opnieuw in Theater Tinnenpot in Gent. Info: 09/225.18.60 ONS OORDEEL: Van amusementstheater mag je verwachten dat het grappig is. Me Jane is knap vervelend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234