Dinsdag 27/07/2021

NieuwsToerisme

Amsterdam wil ‘andere’ vakantiegangers lokken. Maar kun je blowende budgettoeristen wel weghouden?

Toeristen in de Amsterdamse binnenstad.  ‘Als je hier alleen maar komt om cannabis te roken en overlast te veroorzaken, zeggen wij: blijf weg', zegt schepen Everhardt.  Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Toeristen in de Amsterdamse binnenstad. ‘Als je hier alleen maar komt om cannabis te roken en overlast te veroorzaken, zeggen wij: blijf weg', zegt schepen Everhardt.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Met een campagne op sociale media wil de stad Amsterdam een ander soort toeristen aantrekken: bezoekers met ‘een brede interesse in de stad’. De blowers en zuipers zijn niet meer welkom. De vraag is of je die buiten de deur kunt houden.

Bewoners van de Amsterdamse binnenstad moeten zich wezenloos zijn geschrokken: het stadsbestuur maakte maandag bekend 100.000 euro uit te trekken voor een campagne om toeristen aan te trekken. Het bedrijfsleven legt nog eens 60.000 euro bij. Toen het door de coronamaatregelen stil werd in de straten en de bewoners ‘ontdekten’ hoe mooi die waren, was de teneur net dat Amsterdam daar lessen uit moest trekken. Een petitie tegen massatoerisme werd vorig jaar zomer in een paar dagen tijd meer dan 10.000 keer ondertekend.

Maar puilen de trottoirs langs de grachten door deze campagne straks weer uit met blowende budgettoeristen met rolkoffertjes? De Amsterdamse schepen Victor Everhardt denkt van niet. “Als je hier alleen maar komt om cannabis te roken en overlast te veroorzaken, zeggen wij: blijf weg. We willen je niet. Maar Nederland gaat weer open en toeristen zullen weer komen. Als je niet op een slimme manier informatie aanbiedt, krijg je juist het type toerist terug dat je niet wilt.”

De socialemediacampagne van de stad is gericht op bezoekers die nog vakantieplannen aan het maken zijn. ‘Go sightseeing on a boat – while fishing for plastic’, luidt de boodschap in een gelikte video. De gemeente zet algoritmes in die potentiële bezoekers de video’s voorschotelt op basis van zoek- en surfgedrag. De filmpjes moeten hen over de streep trekken om naar Amsterdam te komen en geven informatie over alternatieve activiteiten zoals plasticvissen of een bezoek aan het streetartmuseum.

“We zetten geen hek om te stad, maar we willen wel een type toerist dat zich breed oriënteert”, zegt Everhardt. Volgens de schepen heeft dat niets te maken met de portemonnee van dat type bezoekers, maar met hun ‘brede interesse in de stad’.

Strategie

In 2019, voor de coronacrisis, bezochten 9 miljoen mensen per jaar Amsterdam, een stad met minder dan 900.000 inwoners. ‘Budgettoeristen’ die, vaak in grote groepen, voornamelijk kwamen voor drank, drugs en seks veroorzaakten veel overlast in de binnenstad.

De campagne past in een breder pakket maatregelen. Zo wil burgemeester Femke Halsema de verkoop van cannabis aan buitenlandse toeristen aan banden leggen en een erotisch centrum buiten de stad oprichten om de drukte op de Wallen te verminderen. Ook gaat de stad overlastgevende praktijken meer aanpakken, zoals toeristen die in hun auto slapen.

‘Eindelijk’

Jan van der Borg, hoogleraar toerisme aan de universiteit van Venetië, was lang kritisch voor de ‘symptoombestrijding’ van het massatoerisme. Over de strategie om Amsterdam een nieuw imago aan te meten, is hij wel te spreken. “Als je een andere, meer duurzame en veilige vorm van toerisme wilt, moet je je heel anders positioneren en met een innovatieve strategie komen.”

Aan het begin van de coronacrisis, toen de toerisme-industrie stilviel, leken veel stadsbesturen van drukbezochte Europese steden zich te bezinnen. Maar de meeste steden hebben dat ‘momentum’ laten passeren en gaan weer voort op de oude voet, ziet Van der Borg in zijn woonplaats Venetië. “Hier lijkt alles weer te gaan worden zoals het was in 2019, inclusief cruiseschepen. De meeste steden hebben echt niks aan hun toerismestrategie gedaan deze zestien maanden. Daarom ben ik aangenaam verrast over de houding van Amsterdam. De burgemeester streeft eindelijk verandering na.”

Als het Amsterdam al lukt om voortaan alleen nog ‘een nieuw soort toerist’ te trekken, is de stad daar dan wel klaar voor? De wafelwinkels en coffeeshops staan er nog altijd. Everhardt: “Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers, die heel hard zijn geraakt, ook het nieuwe type toerist gaan verwelkomen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234