Maandag 09/12/2019

amerikaanse zender hbo wil het echte rome tot leven brengen in prestigieuze tv-serie

'Rome was een enorm, chaotisch, stedelijk monster waar een miljoen mensen woonden. Het was er overbevolkt, heet, nat en stinkend'

Sex and the City of Rome

Senatoren, slaven, marmer en centrale verwarming. Dat is het beeld dat we hebben van het Rome uit de geschiedenisboekjes. De Amerikaanse zender HBO (bekend van topseries als Six Feet Under, Sex and the City en The Sopranos) wil dat beeld nu bijstellen met Rome, een epische serie over de laatste dagen van Ceasar. Hun antieke wereld is er minder een van fijnbesnaarde smeltkroes der beschavingen dan een van verraad en seks. De grap kost maar liefst 110 miljoen dollar. Zowel VRT, VTM als VT4 werden door HBO gecontacteerd om de reeks aan te kopen. De zenders kijken voorlopig de kat uit de boom.

Rome

The Independent / Eigen berichtgeving

John Walsh / Wilfried Eetezonne

Met het heftige budget van 110 miljoen dollar of ruim 91 miljoen euro is Rome de duurste serie die HBO ooit maakte. De zender/producent staat er evenwel niet alleen voor, want dertien coproducenten zitten mee aan tafel, waaronder BBC, RAI en Canal+.

Rome overspant in vijf seizoenen van elk 12 afleveringen 25 jaar antieke geschiedenis. Het verhaal wordt gevolgd door de ogen van twee soldaten, Lucius en Titus, en gaat over de laatste dagen van Caesar. De keizer komt net terug van zijn verovering van Gallië en moet het opnemen tegen Pompejus Magnus, die de stad onder controle heeft. Verfilmd worden onder andere de moord op Caesar op 15 maart 44 v.Chr., de burgeroorlog die daarop volgde, het machtsspel tussen twee triumviraten en de meedogenloze opmars van Caesars neef Gaius Octavianus, die de eerste keizer Augustus zou worden. Stevig gekruid met verraad, slavernij en seksuele excessen moet Rome een blockbuster worden die vooral visueel zijn gelijke niet kent.

In de regisseurstoeltjes zitten naast filmregisseur Michael Apted (The World is not Enough) regisseurs van series als Six Feet Under, The Sopranos of The X-Files. Achter de schrijverstafel zitten scenaristen die eerder meewerkten aan Six Feet Under, NYPD Blue of Charles II.

Lokten intussen legendarische miniseries als I Claudius (1976) of The Last Days of Pompeii (1984) de kijker met acteurs als Derek Jacobi, John Hurt, Lesley Ann Down of Laurence Olivier, dan treden in Rome relatief minder bekende acteurs aan voor de hoofdrollen. De Ier Ciaran Hinds is Julius Caesar, Lindsay Duncan zijn lief Servilia en James Purefoy speelt Marcus Antonius. Purefoy werd lange tijd genoemd als de nieuwe James Bond, maar met een contract voor een serie als deze lijkt dat nu niet door te gaan. Van Hinds is bekend dat hij luitenant Castillo zal spelen in de verfilming van Miami Vice en het opmerkelijkste op het cv van Duncan is dat ze "een stemmetje" deed in Star Wars I: The Phantom Menace.

Dat er voor de serie geen grote vedetten gecast werden, doet vermoeden dat het budget niet zozeer naar loonzakjes maar naar de productie gaat. Een van de grote ambities van de makers is dan ook het authentieke Rome zo getrouw mogelijk in beeld brengen.

In Gladiator (2000), de film van Ridley Scott die een golf van sandalenfilms en nu ook -series veroorzaakte, zien we in een scène door de ramen de glimmende skyline van het oude Rome met zijn brutale architectuur. Maar hoe zag het echte Rome eruit, het Rome dat wij in onze geromantiseerde verbeelding zien als een gesofisticeerde stad van cultuur, tempels, het Colosseum, de Via Appia en van opulente villa's met stromend water en verwarming? Het was een vraag die de makers van de serie al een aantal jaren bezighield.

"Het is mijn taak om de plek er zo realistisch mogelijk te laten uitzien", zegt productieontwerper Joseph Bennett. "We bekijken het niet academisch, maar gebruiken allerlei referenties. We weten dat Rome een enorm, chaotisch, stedelijk monster was. Er leefden immers een miljoen mensen. Veel van hen woonden in gebouwen die tot acht verdiepingen telden. De lagere verdiepingen waren gebouwd in baksteen, de hogere in hout en modder."

"Met het geluid van houten wielen op de stenen straten was er constant lawaai", gaat Bennett verder. "En het was er nat. De Romeinen konden via hun aquaducten wel water naar de stad brengen, maar niet uit de stad. De Tiber overstroomde regelmatig, zodat je in het centrum soms tot de knieën in het water stond en hun rioleringssysteem was vaak overbelast, wat alles nog erger maakte. Stilaan krijg je een beeld van een stad die overbevolkt, nat en lawaaierig is en stinkt. De hitte was er ook niet te harden. Er is een document van een Romein die op zijn dak wil slapen om de hitte te ontvluchten en gek wordt van de stank en het lawaai."

Maar er was ook kleur, volgens Jonathan Stamp, die als historisch en archeologisch adviseur voor de serie optreedt. "Rome was kleurrijker dan je zou denken. De friezen, zuilen en beelden werden beschilderd in levendige kleuren." En niet alle zuilen waren van marmer maar veeleer van pleisterwerk en cement, gedecoreerd met schilderingen geïnspireerd op de Etrusken.

Er zijn nog veronderstellingen die Stamp graag onderuit wil halen. Ja, gladiatoren waren populair, maar niet zo populair als de wagenrennen. De fans deelden zich op in vier groepen: de roden, groenen, witten en blauwen, en vochten het onder elkaar uit in het Circus Maximus of schreven aanmoedigende dan wel obscene slogans op de stadsmuren.

Vooral het gemeenschapsgevoel willen Stamp en Bennett graag benadrukken, hoewel dat toen niet altijd even prettig was. Samen defeceren betekende bijvoorbeeld dat tot dertig mensen hun gevoeg deden terwijl ze, gezeten in een halve kring, keuvelden over koetjes en kalfjes en zich schoonmaakten met een stinkende spons. Seks kon ook gemeenschappelijk maar dan eerder voyeuristisch dan deelnemend. Als Marcus Antonius met Cleopatra in bed ligt malen ze er niet om dat hun bedienden toekijken.

Ook de cast moet eruitzien als echte Romeinen met slechte tanden, dito huidskleur en een verfrommelde look. Stamp houdt dan ook niet van wat hij 'Het Heilige Rome' noemt "met gesteven witte toga's en alles gezuiverd. Het hele idee achter 'ons' Rome is om alles compleet anders te doen." Anders maar fascinerend. In dit heruitgevonden, maar volgens de makers accurate, Rome met zijn felle kleuren en vuile straten kan een dame tijdens een tempelbezoek een douche nemen in het bloed van een stier die een verdieping hoger geslacht wordt. In dit Rome is Cleopatra aan de saaie kant tijdens etentjes, net zoals Cicero haar beschreef. In dit Rome zijn gevechten tussen gladiatoren geen epische duels in het Colosseum maar veeleer kleine schermutselingen op het niveau van een rondtrekkend circus.

"Omitte mirari beatae fumum et opes strepitumque Romae", schreef Horatius in het derde boek van zijn Carmina. "Stop de aanbidding van de rook en rijkdom en geraas van welvarend Rome!" Misschien weten we binnenkort voor het eerst wat hij bedoelde.

Rome zal vanaf het najaar te zien zijn op BBC2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234