Dinsdag 28/01/2020

Amerikaanse wetenschappers blootgesteld aan antrax

Liefst 86 onderzoekers zijn in Atlanta mogelijk in contact gekomen met de bacterie die de dodelijke infectieziekte antrax veroorzaakt. Hoewel de Amerikanen vooralsnog geen symptomen vertonen, zijn ze in preventieve behandeling.

Het gebeurde in het 'Center for disease control and prevention' (C.D.C), op de campus in Atlanta. Wetenschappers werkzaam in een zwaar beveiligd laboratorium slaagden er niet in de gangbare procedure te volgen om de bacterie te ontmantelen. Toch verplaatsten ze de stalen, mogelijk gevuld met levende bacteriën, naar een ander lab dat niet uitgerust is om levende antrax te behandelen.

De onderzoekers waren bezig een nieuwe manier te testen om antrax te doden met chemicaliën, in plaats van bestraling. Het lab werkt aan een methode zodat staten en lokale laboratoria snel mysterieuze poeders of vloeistoffen kunnen detecteren. Bestraling is het meest effectief maar de lokale staten hebben niet altijd zulke dure machines.

De mogelijke blootstelling van 86 onderzoekers aan de bacterie werd een week geleden, op 13 juni, ontdekt. Meteen werden zij op de hoogte gebracht. "Geen enkele medewerker heeft sindsdien symptomen vertoond van miltvuur", stelt hoofd veiligheid van het labo, Paul Meechan.

De instelling acht de kans klein dat iemand daadwerkelijk besmet is. Toch is het nog wachten geblazen. De doorsnee incubatieperiode na besmetting is volgens Meechan vijf tot zeven dagen. Maar er zijn ook voorbeelden waarbij de eerste symptomen pas 60 dagen na blootstelling opdoken. Ter preventie krijgt een aantal onderzoekers daarom antibiotica toegediend.

Antrax wordt overgedragen bij aanraking, inademing of inname. Het inademen is het meest gevaarlijk. Van de 18 voorvallen die werden vastgesteld in de VS in de 20ste eeuw, kende driekwart een dodelijke afloop, zo staat op de website van het C.D.C. In de VS kregen in oktober en november 2001 een aantal personen en instanties een brief met wit of bruin antraxpoeder. Na opening werden 22 personen besmet. Vijf van hen lieten het leven. De daders bleven onbekend.

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.