Woensdag 23/09/2020

Amerikaanse stripheld aan de haal met Europese gameprijs

De videogame ‘Batman: Arkham Asylum’ won vrijdagavond de titel van beste game tijdens de uitreiking van de BAFTA Videogame Awards. Het is de meest prestigieuze prijs die in Europa wordt uitgedeeld aan videogames. ‘De game laat zien hoe een bestaande, populaire franchise op de juiste manier wordt gebruikt’, luidde het oordeel.

‘Batman: Arkham Asylum’ is beste game in BAFTA Video Games Awards

Van de talloze gameprijzen die de afgelopen maanden in de Verenigde Staten werden uitgedeeld, kreeg ‘Batman: Arkham Asylum’ er niet één: alle liefde ging daar naar de avonturengame ‘Uncharted 2: Among Thieves’.

De Academy nomineerde Batman: Arkham Asylum al omdat de game “doeltreffend kapitaliseerde op de gekte rond The Dark Knight, maar tegelijkertijd andere gamemakers laat zien hoe ze een bestaande, populaire franchise op de juiste manier moeten gebruiken.” En na een sessie waarbij een gespecialiseerde jury de game ook enige tijd kon spelen, kwam het spel als beste uit de bus. Batman: Arkham Asylum won tijdens de uitreiking vrijdagavond twee prijzen: die van de beste game tout court, en die van de best speelbare game.

Net als Christopher Nolans film The Dark Knight in 2008 was Batman: Arkham Asylum dan ook een game die zijn genre en zelfs zijn kernfranchise overstijgt. Nochtans doet het verhaal van de game goed zijn best om het in 1939 door stripauteur Bob Kane bedachte Batmanuniversum helemaal uit te putten. Het spel begint als Batman zijn aartsvijand, een criminele gek die zichzelf The Joker heeft genoemd, heeft ingerekend en hem helpt opsluiten. Maar dan gaat er uiteraard iets mis, en The Joker haalt alle andere opgesloten supercriminelen, die eveneens vaak terugkerende vijanden zijn in de Batmanstrips, uit hun kooien. Het is het begin van een sfeervolle, beklemmende en claustrofobische game, waarbij de speler zowel zijn logisch inzicht als zijn slechte karakter moet bovenhalen. “Zelfs zonder de Batmanfranchise was dit een uitzonderlijke game geweest”, oordeelde de BAFTA-jury.

De zonet vernoemde genre-overschrijdende kwaliteiten van Batman: Arkham Asylum zitten hem echter net in het feit dat de makers teruggrepen naar een aantal oerelementen uit de stripverhalen. Detectivewerk is daar één van: net als in de vroege Batmanstrips moet de speler op zoek gaan naar sporen en aanwijzingen, en die moeten modieus worden gezocht door middel van forensisch speurwerk. Zo blijkt het kostuum van Batman te zijn uitgerust met sensoren die vingerafdrukken en andere chemische sporen kunnen ontdekken.

Tijdens de gevechten wordt dan weer een andere Batman opgevoerd. Sinds een belangrijke herdefinitie van de figuur in de tweede helft van de jaren ’80 is Batman een getormenteerde geweldenaar, die vooral vragen oproept bij de lezer: is hij een superheld, een psychotische gek, een terrorist of een alleenrechter? Of al het voornoemde? Die duistere kant van het personage werd vooral verwerkt in het gevechtssysteem, waarbij de speler vuile straatvechttechnieken kan gebruiken om zijn tegenstanders uit te schakelen: er worden kop- en elleboogstoten uitgedeeld dat het een lieve lust is, en heel wat slagen worden uitgedeeld met de onderste knokels.

Ook visueel is het een knappe productie, met bijzonder realistische fysieke effecten: een man in het ontwikkelingsteam van de Britse gamestudio Rocksteady, die de game heeft ontwikkeld in opdracht van de Japanse uitgever Square Enix, is bijvoorbeeld twee jaar fulltime bezig geweest met het programmeren van de fysica in Batmans cape. Het stemacteerwerk kreeg eveneens complimenten van de BAFTA-jury, met Jokervertolker Mark Hammill op kop: de acteur is vooral bekend als Luke Skywalker uit de eerste drie Star Wars-films, maar geeft ondertussen al een decennium lang gestalte aan The Joker in Batmantekenfilms op televisie.

Batman: Arkham Asylum snoepte dankzij al die elementen de belangrijkste prijs af van gedoodverfde winnaar Uncharted 2: Among Thieves, maar die ging wel met het grootste aantal categorieprijzen naar huis. De game werd geprezen als beste actiegame en kreeg ook de prijs voor de game met de beste soundtrack, het beste verhaal en de beste geluidseffecten. De Japanse gamemaker Shigeru Myiamoto, bedenker van icoonfiguur Super Mario, kreeg een carrièreprijs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234