Dinsdag 19/10/2021

Amerikaanse speelgoedketen

Stichter Maxine Clark laat zich zelfs in bloedernstige financiële communiqués 'chief executive bear' noemen

Build-A-Bear landt in België

Build-A-Bear opent op 2 mei zijn eerste Belgische vestiging, in het Wijnegem Shopping Center. De Amerikaanse speelgoedketen verovert de wereld met een pientere vorm van interactieve shopping. Kinderen kunnen in de winkel zelf hun knuffelbeer maken door vel, vulling en kleding te kiezen.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l De winkel in Wijnegem is de voorbode van nog eens acht verkooppunten in de grote Belgische shoppingcentra.

Build-A-Bear Workshop is een fenomeen in retailland. Het bedrijf groeide in nog geen tien jaar uit van een winkeltje in het Amerikaanse St. Louis tot een beursgenoteerde groep met meer dan 270 vestigingen in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië.

Het idee is eenvoudig: laat kinderen zelf hun beer maken en laat hen daartoe rondhossen in een kleurrijke en kindvriendelijke winkelomgeving. Na een achttal stappen - gaande van het kiezen van het vel, het inspreken van de stem tot zelfs het kiezen van het hart - komt de gepersonaliseerde knuffel tot leven. Het gaat om een innovatieve vorm van interactieve shopping: de ervaring in de winkel is even belangrijk als het product.

De Belgische winkels komen onder de vleugels van Free Record Shop Holding. Die Nederlandse groep, vooral bekend van de gelijknamige cd-zaken, heeft de franchiserechten voor de Benelux gekocht. De groep runt al twee Build-A-Bear Workshops in Nederland en wil zijn totaal opkrikken tot vijftien, negen in België en zes in Nederland.

"De uitbouw gebeurt sterker in België dan in Nederland, omdat ons land beschikt over uitstekende shoppingcentra waar je met het hele gezin kunt winkelen", zegt de Belg Serge Couvreur, operationeel directeur bij de holding. "De deal met Wijnegem is rond. Voor de overige winkels richten we onze blik op de andere topshoppingcentra in België."

Couvreur ontdekte de formule op een drieweekse zoektocht naar interessante winkelformules in Amerika. "Ik bezocht de grote shoppingcentra. Toen ik Build-A-Bear zag, wist ik meteen: dit is een hit."

Niet alleen de kinderen hebben plezier, ook de investeerders van het eerste uur. De verkoop, die de kaap van 40 miljoen knuffeldieren al ruim is gepasseerd, zit jaar na jaar in de lift. Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 437 miljoen dollar, 20 procent meer dan het jaar ervoor, en klokte af op een winst van een kleine 30 miljoen dollar.

Stichter en topvrouw Maxine Clark, een krasse dame van eind de vijftig die zich zelfs in bloedernstige financiële communiqués 'chief executive bear' laat noemen, is inmiddels multimiljonair. Zij krijgt een vast loon van meer dan 1 miljoen dollar plus nog eens opties met een virtuele waarde van ongeveer 10 miljoen dollar om de wereldwijde uitbouw van haar succesidee te blijven begeleiden.

De beleggers in Build-A-Bear - het bedrijf staat genoteerd op de beurs van New York - dringen daar op aan, omdat de omzet in de bestaande Amerikaanse winkels niet meer groeit. Internationale expansie is dus nodig om de groei te garanderen en de beurskoers op peil te houden.

Voor dit jaar staan 37 nieuwe winkels in Noord-Amerika gepland, 10 nieuwe in het VK en Ierland en nog eens 20 tot 25 via franchiseformules zoals in België en Nederland.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234