Woensdag 16/06/2021

Amerikaanse popartkunstenaar James Rizzi onverwacht overleden

Van kleurrijke, cartooneske 3D-sculpturen maakte de New Yorkse James Rizzi zijn artistieke handtekening. 'What you see is what you get'-kunst noemt zijn manager het. De kunstenaar overleed op 61-jarige leeftijd.

Rizzi stierf in de nacht van zondag op maandag, maar het nieuws werd pas woensdagavond laat bekendgemaakt op de website van de kunstenaar. In zijn New Yorkse studio zou hij vreedzaam het leven hebben gelaten in zijn slaap.

Het idee voor de 3D-sculpturen waarmee hij beroemd zou worden, kreeg hij tijdens zijn studie beeldende kunst aan de universiteit van Florida. Met goddelijke inspiratie had het weinig te maken, meer met pragmatisch denken. Voor de vakken schilderen, druktechnieken en beeldhouwen moest hij aparte werkstukken maken, maar aangezien hij geen tijd meer had, besloot hij de drie te verenigen. Hij maakte een ets, drukte die verschillende keren af, schilderde het resultaat handmatig in en maakte de afdrukken aan elkaar vast met ijzerdraad. Zijn drie leerkrachten reageerden enthousiast en Rizzi had zijn weg gevonden.

De kunstenaar werd vooral populair in Duitsland. In Duisburg werd een school naar hem genoemd, in Braunschweig mocht hij samen met architect Konrad Kloster het Happy Rizzi House openen en in Oberhausen heeft een van de grootste shoppingcentra van Europa een glas-in-loodplafond ontworpen door Rizzi.

Rizzi was niet voor één gat te vangen. Hij maakte de cover van het eerste album van de newwaveband The Tom Tom Club, een zijproject van 'Talking Heads' Tina Weymouth en Chris Frantz, ontwierp advertenties voor het Japanse spoor, en was in 1996 op de zomerspelen in Atlanta de eerste officiële 'Olympische kunstenaar'.

Nog een greep uit zijn oeuvre: de decoratie van drie Volkswagen Kevers en een Boeing 757 voor Lufthansa, talrijke muurschilderingen in New York en daarbuiten, en het ontwerp van de affiches voor 25 jaar Woodstock en het jazzfestival van Montreux in 1997. In 2008 was hij ook de eerste levende kunstenaar die Duitse postzegels mocht ontwerpen.

Toch is er een rode draad in de veelheid projecten die Rizzi realiseerde: optimisme, kleuren, haast kinderlijke naïviteit. In de internationale kunstpers wordt Rizzi daarom graag omgeschreven als een 'urban primitive artist". Zelf noemde hij Picasso, Klee en Dubuffet als zijn invloeden.

Rizzi's manager Alexander Lieventhal, van de popartgalerie Art 28 GmbH & Co in Stuttgart, noemt zijn werk in een officiële mededeling "what you see is what you get"-kunst. "Elk kind kan ernaar kijken en begrijpen wat hij probeert over te brengen: een viering van het leven."

Hoe het komt dat Rizzi zo plots overleed, is nog niet bekend. Wellicht werden de hartproblemen waarvan hij al jaren last had hem fataal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234