Donderdag 22/04/2021

Amerikaanse directe-verkoopgigant Amway: ambitieus maar omstreden

undefined

Ook Amway is ervan overtuigd dat zijn producten enkel via directe verkoop aan de consument kunnen worden gebracht. De Amerikaanse gigant, die met een omzet van een kwart miljard frank wereldwijd tot de grote spelers behoort, beschikt in België over een netwerk van 4600 distributeurs. "Daarmee hebben we binnen de sector één van de uitgebreidste distributieapparaten," weet Michel Goossens, sales & office manager van Amway Belgium Co. "Maar met onze omzet vorig jaar van 191 miljoen blijven we in België vrij klein.'' Goossens schat het marktaandeel op zo'n vijf procent, na de marktleiders Tupperware en AMC. De recentste cijfers van de Belgische Beroepsvereniging der Directe Verkoop gaan terug tot 1994. De BBDV telt elf leden, die met 14.000 mensen een omzet van 3,7 miljard haalden.

In eigen land sleutelt Amway nog aan zijn naambekendheid: sinds vorig seizoen is het bijvoorbeeld de hoofdsponsor van de basketbalploeg Okapi Aalst. Die activiteit ligt in het verlengde van het productengamma, dat een ganse lijn van energiedrankjes, vitaminen en mineralen bevat. Een van de meest verkochte producten in België is overigens een vitamine C-preparaat, in de vorm van (zuig)tabletten. Het volledige gamma omvat meer dan 6000 producten. De cosmeticalijn Artistry nestelt zich met haar omzet van 800 miljoen VS-dollar wereldwijd zelfs binnen de top-tien van de cosmetica. Het merendeel van die producten wordt gemaakt in het Amerikaanse hoofdkwartier nabij Chicago.

Voor Amway Belgium Co. viel er vorige week goed nieuws te rapen bij de rechtbank. Het federale ministerie van Economische Zaken had het bedrijf voor de rechter gedaagd. De beschuldiging luidde piramideverkoop, een inbreuk op de wet op de handelspraktijken. Bij piramideverkoop krijgen verkopers een premie voor het aanbrengen van nieuwe verkopers, zonder dat er sprake is van effectieve verkoop. Amway Belgium werd vrijgesproken, omdat teamleiders' enkel winst opstrijken na werkelijke verkoop van producten door hun ondergeschikte verkopers.

Maar het vonnis neemt het wantrouwen bij de consumentenvereniging Test-Aankoop niet weg. "Wij ijveren principieel voor een verbod op de leurhandel (de wet op de handelspraktijken wordt binnenkort herzien, nvdr.). Met natuurlijk een uitzondering voor bijvoorbeeld de melkboer," meldt Hans De Coninck van Test-Aankoop. "Bovendien moet de consument zeven dagen bedenktijd krijgen na thuisverkoop. Zelfs indien die verkoper zogezegd is uitgenodigd. De consument wordt toch steeds overdonderd door zo'n verkoper die het altijd heel goed kan uitleggen." Onderzoek van Test-Aankoop toonde bovendien aan dat in de thuisverkoop producten duurder uitvallen dan in de gewone handel.

(WR)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234