Vrijdag 03/12/2021

Amerikaanse consument schuift aan de dag na Thanksgiving

Amerikaanse handelaars en grootdistributeurs hebben de eerste test van het consumentenvertrouwen achter de rug. De dag na Thanksgiving is traditioneel een overweldigende koopdag voor de Amerikanen. Het feit dat Thanksgiving op een donderdag en de koopdag in een verlengd weekend viel, maakte er dit jaar iets speciaals van. Aan het gedrag van de Amerikanen na Thanksgiving kunnen handelaars dikwijls afleiden hoe de eindejaarsperiode in december zal lopen, terwijl onderzoekers er het consumentenvertrouwen aan meten en er bij uitbreiding ook de polsslag van de Amerikaanse economie voelen.

Bij Wal-Mart Stores, Kmart Corp. en Circuit City Stores stonden de mensen in rijen aan te schuiven toen de deuren vrijdag openden. Dat had vooral te maken met de grote kortingen die er te rapen vielen.

Betty Moore, een tabaks- en katoenkweekster uit Noord-Carolina, stond al om zes uur in de ochtend aan de deur van Macy's in New York. Zij kocht er een opalen halssnoer voor haar dochter, een diamanten tennisarmband voor zichzelf en enkele kasjmier truien. "Ik probeer ditmaal enkele waardevolle mooie cadeaus te kopen en misschien enkele extra dingen voor iedereen, eerder dan veel cadeaus", zei Moore.

In het Greenbrier-winkelcentrum van Atlanta waren de 27-inch Apex-televisies al om 7.30 uur 's ochtends uitverkocht nadat de prijs met 50 dollar verlaagd werd. "Dat is voldoende om mij 's morgens vroeg uit bed te krijgen", zei Greg Kurtz, een 34-jarige inwoner van de stad.

Het was een algemeen beeld. Distributeurs prijsden hun speelgoed, elektronica en kleren massaal af om klanten naar hun winkels te lokken aan het begin van shopping-seizoen. Velen moeten het van deze tijd van het jaar hebben. Consumenten gaven eerder dit jaar namelijk relatief weinig uit omdat ze vrezen hun baan te verliezen en omdat de aandelenbeurzen het zwaar lieten afweten.

Volgens de Bank of Tokyo-Mitsubishi zullen de verkopen in november-december met 3 procent stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De bank geeft een groeivork van 2 procent als laagste en 3,75 procent als sterkste groei. Als het de onderkant van de vork wordt, zou dat het slechtste eindejaarsseizoen worden in meer dan een decennium. Maar de verwachtingen zijn hoog gespannen na de stijging van het consumentenvertrouwen in november, de eerste winst in zes maanden tijd. Dat zou er kunnen op wijzen dat de consumptie beter zal zijn dan sommige analisten voorspellen.

En toch is het bang afwachten. Een recent onderzoek van Deloitte & Touche toonde aan dat een derde van de Amerikaanse consumenten dit jaar minder zal uitgeven dan vorig jaar. Een vertragende economie, hoge persoonlijke schulden en een lager salaris zijn de drie meest genoemde verklaringen.

(Bloomberg)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234