Vrijdag 16/04/2021

Economie

Amerikaanse bank laat reclame niet langer schrijven door mensen, maar door computers

Het hoofdkantoor van JP Morgan Chase in New York. Beeld REUTERS
Het hoofdkantoor van JP Morgan Chase in New York.Beeld REUTERS

De Amerikaanse grootbank JPMorgan Chase heeft een opvallende deal gesloten: in plaats van copywriters zal het artificiële intelligentie (AI) inzetten om reclameberichten te schrijven. Uit tests blijken die namelijk dubbel zo ‘klikbaar’.

Welke jobs lopen het gevaar om in de toekomst geautomatiseerd te worden? Die eeuwige vraag belandt af en toe wel eens op de plank: van de virtuele juridische chatbot Lee & Ally die De Juristen (nu in vieze papieren) lanceerde tot een Japanse verzekeringsmaatschappij die twee jaar geleden 34 werknemer verving door een AI-systeem. Zelfs radiologen zien zich afgetroefd door robots in hun oordelen.

Deze keer gaat het echter om JP Morgan Chase, de grootste bank van de Verenigde Staten. De grootbank heeft een vijfjarige deal gesloten met Persado, een softwarebedrijf dat AI inzet om teksten te schrijven voor marketingdoeleinden. JP Morgan Chase wil die gerobotiseerde pennen inzetten over de hele onderneming om hun reclameboodschappen te verscherpen, en op termijn ook andere communicatiekanalen.

Een pilootproject dat begon in 2016 toonde al het potentieel: de online clicks op bepaalde reclames voor bankkaarten of hypotheken verdubbelden, in één geval ging het zelfs om een groei van 450 procent. Persado’s systeem put daarvoor uit een database van meer dan een miljoen woorden die gecategoriseerd zijn op vlak van hun emotionele lading.

“De technologie herschreef teksten en titels die een marketeer, gebruik makend van een subjectief oordeel en ervaring, wellicht nooit zou hebben veranderd. En ze werkten”, zegt Kristin Lemkau, de marketing-chef van JPMorgan Chase, in een statement.

Op zich hoeft de keuze niet te verwonderen: een bevraging in 2018 bij digitale marketeers van Fortune 500-bedrijven toonde dat 60 procent dat jaar verwachtte dat AI ingezet zou worden binnen de strategie om meer gepersonaliseerde berichten te voorzien. Ook Dell, American Express en Microsoft zouden bijvoorbeeld al gebruik maken van de diensten van Persado.

Of de overeenkomst met JP Morgan Chase tot ontslagen zal leiden - nog zo’n eeuwige vraag - werd door een woordvoerder bevestigd noch ontkend: “Het heeft geen impact gehad op onze structuur.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234