Donderdag 22/08/2019

Luchtmacht

Amerikaans leger zet levering F-35's stop door dispuut over wie herstellingswerken betaalt

Beeld van een F-35 tijdens een airshow. Beeld AFP

Het Amerikaanse leger en Lockhead Martin, de producent van de F-35, raken het maar niet eens over wie moet opdraaien voor de reparatiekosten na een productiefout op de al geleverde toestellen. Dat meldt persagentschap Reuters op basis van drie anonieme bronnen. Dus beslisten de VS om de huidige leveringen voorlopig op te schorten.

Vorig jaar ontdekte het Amerikaanse leger een vitale productiefout op de F-35's die Lockhead Martin haar al leverde. Op de plaatsen waar carbonplaten op het aluminium frame waren gemonteerd, ontstond roest "die buiten de technische limieten trad", aldus Reuters. Het Pentagon besloot toen al eens om de levering van nieuwe toestellen met een maand op te schorten. Pas toen producent Lockhead Martin een oplossing vond voor het probleem, werd de levering voortgezet.

Ondertussen raken beide partijen het echter niet eens over wie voor de herstellingskosten moet opdraaien. Dat lijkt immers een dure grap te worden. Voor de 200 reeds ontvangen toestellen, zouden technici de hele wereld moeten rondreizen, verduidelijkt Reuters. De vliegtuigen staan immers over de hele wereld opgesteld.

Als gevolg van het dispuut besliste het Pentagon om momenteel geen nieuwe toestellen te aanvaarden. Volgens producent Lockhead Martin gaat het louter om een "contractuele aangelegenheid", aldus een woordvoerster bij Reuters. "We verwachten dat dit snel zal worden opgelost."

'Production Hell'

De F-35 is op papier het meest geavanceerde gevechtsvliegtuig ter wereld, maar de productie ervan loopt al zeventien jaar zeer stroef. Recent bleek nog dat het boordkanon nog altijd niet scherp schiet bij schietoefeningen.

Ook ons land overweegt om de F-35 te kopen als vervanger voor onze F-16's. Naast de F-35 dingt officieel nog de Eurofighter mee en officieus proberen ook nog de Fransen hun Rafale te verkopen. Het aankoopdossier kwam recent echter in woelig water terecht toen bleek dat rapporten van Lockhead Martin, tevens de producent van de F-16, werden achtergehouden binnen het leger. Uit die documenten zou blijken dat (de carrosserie van) onze F-16's langer mee zou kunnen gaan dan eerst gedacht. Uit twee audits moet nu blijken of die informatie bewust werd achtergehouden door de legertop of niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden