Donderdag 28/05/2020

Amerika-Europa: la lutte continue

film

luc besson werkt aan film over 2.000 jaar voetbalgeschiedenis

Cannes

Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

De 56ste editie van het Festival van Cannes is met nog iets meer nervositeit dan gewoonlijk begonnen. Dat had niets met film te maken, maar wel met de stakingen die de aankomst van de vele duizenden festivaliers danig in de war stuurden. De strenge veiligheidsmaatregelen zijn inmiddels een vast onderdeel van het Cannes-ritueel: controle van de tassen en kritische blikken op de foto's van de levensnoodzakelijke festivalbadges.

Iemand zonder badge behoort in Cannes immers tot de untouchables, schrijft de Amerikaanse Variety-journalist Timothy Gray in zijn column. Niet untouchable in de integere betekenis van de onkreukbare Eliot Ness, maar 'onaanraakbaar' in de zin van het Indiase kastensysteem. Van haar kant heeft de sars-epidemie nog niet voor monddoekjes in het straatbeeld gezorgd, maar naar verluidt worden de Aziatische delegaties bij aankomst wel extra gescreend.

Het festival opende gisteren weliswaar met de Franse superproductie Fanfan la tulipe en Europees commissaris Viviane Reding organiseert vandaag de eerste Journée du Cinéma Européen à Cannes, waarop ze een aantal Europese kunstenaars en alle cultuurministers van het toekomstige Europa van 25 landen heeft uitgenodigd, toch zal het begin van Cannes 2003 grotendeels overschaduwd worden door de wereldwijde release van The Matrix Reloaded, die door de Cannes-organisatoren (buiten competitie) opgenomen werd in de officiële selectie.

Ook Arnold Schwarzenegger wordt eerstdaags op de Croisette verwacht om reclame te maken voor zichzelf en zijn nieuwe Terminator-avonturen, maar die film heeft eigenlijk zichzelf uitgenodigd.

Met liefst vijf films in competitie (van regisseurs François Ozon, André Téchine, Raoul Ruiz, Claude Miller en Bertrand Blier) hopen de Fransen wellicht eindelijk nog eens een Gouden Palm te kunnen winnen. Dat is inmiddels geleden van 1987, toen regisseur Maurice Pialat de hoofdprijs kreeg voor Sous le soleil de satan. Dat was trouwens niet naar de zin van iedereen, want toen Pialat tijdens het slotgala zijn Palme d'Or in ontvangst nam, werd hij door een deel van publiek uitgejouwd en uitgefloten. Hij reageerde toen met een triomfantelijke glimlach en de sindsdien beruchte uitspraak: "Ik haat jullie ook!"

Toch zal het net deze film zijn die zaterdagavond een ereplaats krijgt in de Cannes-programmering, want Sous le soleil de satan wordt dan in het Festivalpaleis vertoond in het kader van een herdenkingsavond ter ere van regisseur Pialat, die begin dit jaar overleed, en van zijn producent Daniel Toscan de Plantier, die eveneens begin dit jaar aan een hartaanval bezweek tijdens het Filmfestival van Berlijn.

Ook de Italiaanse grootmeester Federico Fellini, die tien jaar geleden overleed, wordt tijdens deze Cannes-editie herdacht met een integrale retrospectieve van zijn werk (met nieuwe of gerestaureerde kopieën). Hoogtepunt van deze herdenking wordt de vertoning van Otto e mezzo uit 1963, in aanwezigheid van Claudia Cardinale. Een ander onderdeel van deze Fellini-hommage is de (toch wel zeer sobere en niet bepaald geïnspireerde) festivalposter van Cannes 2003, die alleen uit de slagzin 'Viva il Cinema' bestaat.

Van zijn kant liet de springlevende Franse regisseur-producent Luc Besson, die dit jaar de openingsfilm Fanfan la tulipe mocht leveren en de competitiefilm Les côtelettes van Bertrand Blier produceerde, weten dat hij van plan is een film te draaien over... voetbal! Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de Fifa (volgend jaar in mei) bereidt Besson een film voor waarin hij de geschiedenis van de voetbalsport wil vertellen, sinds het ontstaan in China zo'n 2.000 jaar geleden tot vandaag de dag. En dat allemaal in 60 minuten en... op een grappige manier.

Na vijftien jaar hopen de Fransen nog eens een Gouden Palm te winnen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234