American Apparel onder vuur om 'lolita's' in reclame
Kledingketen American Apparel is deze week onder vuur komen te liggen omwille van de seksueel getinte 'terug naar school'-reclamecampagne 'School Days'. Dat schrijft de nieuwssite Salon. Jonge vrouwen poseren er in uitdagende poses in een schoolsetting.
Twee stukken uit de collectie heten 'Lolita skirt' en 'Lolita top', wellicht een verwijzing naar de gelijknamige roman van de schrijver Vladimir Nabokov. Het boek is niet onbesproken, aangezien het het verhaal vertelt van een man die tot over zijn oren verliefd wordt op het 12-jarige meisje Lolita.
De Amerikaanse kledingketen postte aanvankelijk een foto uit de campagne op Instagram. Maar er kwam al snel kritiek op het beeld: van het meisje op de foto was het ondergoed onder een kort rokje zichtbaar. American Apparel was er snel bij om het beeld te verwijderen, al doet het nu volop de ronde op verschillende sociaalnetwerksites. En daarbij is de terugkerende kritiek dat de beelden "seksistisch, "minderjarige porno" en "vrouwenhatend" zijn.
'School days' and 'bts [back to school]' - Instagram image was removed but see below and same skirt image on site pic.twitter.com/mVbzPVXt3F
— Em (@anygirlfriday) 6 augustus 2014
Controverse
Het is niet de eerste keer dat de kledingketen onder vuur komt te liggen wegens seksisme. Zo kwam gewezen ceo Dov Charney al in een storm van kritiek terecht, nadat hij beschuldigd werd van seksuele intimidatie op het werk. Hij zou daarbij "een seksueel geladen, vijandige omgeving" gecreëerd hebben.
Eerder dit jaar was er ook het verhaal van American Apparel die de aandacht wou vestigen op de eerlijke lonen die werknemers krijgen. Er verscheen toen een advertentie waarin een topless model poseert met over haar borsten de woorden 'Made in Bangladesh'.
American Apparel uses breasts to promote fair labor practices http://t.co/4Meo6uqNu1 pic.twitter.com/oKnt0YJh7u
— Jezebel (@Jezebel) 6 maart 2014