Donderdag 22/08/2019

Ambitieuze tv-films

De laatste memorabele vertolking van Robert De Niro dateert uit a) 2006 b) 2012 c) 2017. Ik zou u drie keer laten raden, maar de kans bestaat dat u bij de derde poging denkt dat het om een strikvraag gaat en 'none of the above' antwoordt. Het juiste antwoord is nochtans c) 2017. "Heb ik iets gemist?" Ja en nee.

Die memorabele vertolking van De Niro als de corrupte zakenman Bernie Madoff hebt u wel degelijk gemist. Ook die van een haast onherkenbare Michelle Pfeiffer als de vrouw van het 'brein' achter de grootste ponzifraude uit de geschiedenis. Maar voor de rest? Een hooguit middelmatige tv-film.

Ja, ze maken die nog! Enfin, in de VS toch. The Wizard of Lies heet die over Madoff, en hij werd geproduceerd door de betaalzender HBO, die in de VS nog altijd zo'n vijftig miljoen abonnees heeft. Dat zijn er evenveel als Netflix, dat de afgelopen jaren weliswaar ook steeds meer geld in films stopt, zij het van het - naar eigen zeggen - ambitieuzere type.

Zoals ook Amazon, die andere grote digitale speler, doet. Vooralsnog overigens met meer succes dan Netflix: met Manchester by the Sea had het bedrijf van Jeff Bezos vorig jaar zowaar zelfs een serieuze Oscarkandidaat, terwijl Netflix dit jaar met zijn twee competitiefilms in Cannes net niet met pek en veren terug richting Silicon Valley werd gestuurd, nadat de streamingreus weigerde ze eerst in de zalen te brengen, alvorens ze aan zijn abonnees te slijten.

Nu zijn er daardoor nog niet bijster veel meesterwerken een bioscooprelease ontzegd, laat staan een Oscar. Op Beasts of No Nation en een aantal documentaires na, grossierde Netflix - ondanks die torenhoge ambities waar het mee te koop loopt - de voorbije jaren voornamelijk in films die in de bioscoop weinig overlevingskansen hadden. Zoals de meeste tv-films van HBO, dus.

Een mens zou haast van een revival van de tv-film spreken, in zoverre er in dat 'genre' natuurlijk ooit genoeg leven heeft gezeten om het te kunnen reanimeren.

Nochtans zijn er soms best grote namen aan verbonden. Zoals Robert De Niro aan The Wizard of Lies. Of Brad Pitt aan de Netflix-film War Machine. En er laten zich vaak ook opmerkelijke regisseurs toe verleiden. Zoals Steven Soderbergh, die met Behind the Candelabra voor HBO een biopic maakte over Liberace. Of Martin Scorsese, die voor Netflix de gangsterfilm The Irishman draait, met Robert De Niro én Al Pacino.

Als de streaminggigant die laatste, zoals gepland, op hetzelfde moment in de zalen brengt en online gooit, zou dat mogelijk een nieuw tijdperk aankondigen voor de tv-film, en de cinema. Want hoezeer sommige verstokte cinefielen nu al voor het einde van het witte doek vrezen, de bioscopen moeten vooralsnog meer schrik hebben van het serieaanbod van de betaalzenders dan van die gezapige 'tv-films'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden