Zondag 19/01/2020

Amazon stopt omstreden reclame voor nazireeks

Amazon.com zet zijn reclamecampagne rond een nieuwe tv-serie stop. In de sf-reeks hadden niet de geallieerden maar de Duitsers WOII gewonnen. Om dat in de verf te zetten, werden bankjes in de New Yorkse metro voorzien van vlaggen met nazisymbolen.

De reeks The Man in the High Castle is gebaseerd op de boeken van schrijver Philip K. Dick. Hij creëerde een fictieve wereld waarin Duitsland en Japan de Tweede Wereldoorlog hadden gewonnen. Beide landen zouden vandaag nog steeds een deel van de wereld overheersen. Dat gegeven dacht Amazon.com ludiek in de verf te zetten, door de New Yorkse metro in een nazi-jasje te steken. Op de stoeltjes prijkten vlaggen met nazisymbolen, om zo de sfeer van de wereld uit de serie na te bootsen. Die nieuwe vlag vervangt de vijftig sterren van de Amerikaanse vlag door een IJzeren Kruis, de orde die Hitler aan zijn speciale militairen schonk. Maar die omstreden reclamecampagne werd intussen gestaakt, meldt het persagentschap Reuters. Onder meer de burgemeester van New York, Bill de Blasio, vond de stunt misplaatst.

Kwetsend

"De reclames vallen technisch gezien onder de richtlijnen van metromaatschappij MTA, maar ze zijn onverantwoord en kwetsend voor overlevenden van WOII en de Holocaust, hun families en vele andere New Yorkers", zei de Blasio aan Reuters. De metro hield de advertentie niet tegen, omdat ze strikt genomen de voorwaarden niet schenden. "MTA is een gouvernementele organisatie en kan geen reclame aanvaarden of weigeren op basis van hoe we er ons bij voelen", zegt woordvoerder Kevin Ortiz.

Ook de maker van de tv-reeks vond de campagne wansmakelijk. "Het is moeilijk om een show met dit onderwerp op een smaakvolle manier in de markt te zetten", zei Frank Spotnitz in Entertainment Weekly. "Hadden ze het mij gevraagd, ik had hen geadviseerd om dit niet te doen."

Amazon heeft de campagne intussen stopgezet onder de druk, maar wil niet op de hetze reageren. Het bedrijf liet de tv-reeks maken voor haar mediaplatform Amazon Prime. De hele reeks van tien afleveringen werd op 20 november integraal gelost op de Amerikaanse streamingdienst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234