Woensdag 27/01/2021

Amazing Grace

Modellen buigen zich voor haar in de gekste houdingen, fotografen dragen haar op handen. Grace Coddington, creatief directeur van de Amerikaanse 'Vogue' maakt beelden die op het netvlies gebrand blijven. De oer-moderedactrice is 71 en publiceert haar memoires.

Het grote publiek leert Grace Coddington kennen in de documentaire The September Issue. Daarin volgt een cameraploeg de redactieleden van de Amerikaanse Vogue wanneer ze werken aan het septembernummer. Oorspronkelijk gaat de hoofdrol naar hoofdredactrice Anna Wintour. Uiteindelijk wordt creatief directeur Coddington de protagonist van de documentaire. Vastberaden baant ze zich een weg tussen rijen kledingrekken op de redactie. Haar rode haren als een vonk rond haar gezicht. Ze strijdt voor haar producties en wonderlijke foto's, die ze samen met fotografen componeert. Wintour, de antagonist van het verhaal, keurt de beelden met een misprijzend pruilmondje. Wat niet in het plaatje past, verdwijnt onverbiddelijk in de vuilnisbak. Sinds The September Issue herkennen voorbijgangers Coddington op straat.

Ze beschrijft in haar autobiografie hoe modefans en toeristen rond haar appartement sluipen, in de hoop een glimp op te vangen van de grote, schuchtere vrouw op platte sandalen. Voor het modevolkje is haar naam al jaren een begrip.

Sprookjes

Grace' beste werk vertelt een verhaal. Een kamer vol modellen met Victoriaanse jurken die gestreeld worden door gouden lichtstralen, een vrouw met stoere boots die in een zwembad duikt,... Het lijken filmbeelden. Haar producties die gebaseerd zijn op sprookjes zijn legendarisch. Supermodel Natalia Vodianova poseert als Alice in Wonderland en ontwerpers als Galliano, Victor & Rolf en Tom Ford spelen bijrolletjes. Lady Gaga vertolkt een woedende, maar stijlvolle heks. Acteur Andrew Garfield en roodharige schone Lily Cole zijn Hans en Grietje.

Coddington bouwt in de loop der jaren een indrukwekkend cv op. Ze begint als styliste, maar bedenkt ondertussen hele concepten voor fotoshoots. In de loop van haar carrière bij de Britse en Amerikaanse Vogue werkt ze samen met de grootste namen uit de modefotografie als Tim Walker, Ellen von Unwerth en Steven Meisel. Samen met Helmut Newton schiet ze een foto waarin een model wordt verkracht door een opgezette zwaan. Annie Leibovitz en Coddington maken samen sprookjesachtige beelden.

De roodharige, smalle redactrice werkte eerst als model voor grote magazines. Haar memoires zijn dan ook doorspekt met mooie plaatjes. Een jonge Grace schittert op de cover van Vogue, of poseert in een badpak. Anderen tonen haar werk als moderedactrice. De stap van model naar redacteur is niet zo vreemd als die op het eerste gezicht lijkt. Modellen sleuren in de jaren zestig een grote koffer accessoires mee en doen hun eigen haar en make-up.

Het werkritme ligt ook een stuk lager. Coddington beschrijft hoe ze met de fotograaf naar een tropische bestemming trekt en daar een paar weken blijft. Zo kan het model aan haar bruin kleurtje werken.

De roodharige, timide Coddington beleeft een woelig liefdesleven. Ze trouwde twee keer en had relaties met een resem mannen waarvoor ze regelmatig van woonst veranderde. Haar grote liefde en enige constante is Vogue.

Al vanaf ze jong is, leest kleine Grace het magazine in het kleine hotel van haar ouders. Ze groeit op in Wales. Jarenlang zijn magazines haar enige tastbare connectie met de modewereld. Uiteindelijk lonkt het swingende Londen. Later verhuist ze naar het Parijs van de jaren zestig en het New York van de eighties. In de loop der jaren kruist een indrukwekkende groep vrienden haar pad. Ze vertoeft in dezelfde vriendenkring als designer Karl Lagerfeld, laat haar haren knippen door de iconische Vidal Sassoon, is close met schoenontwerper Manolo Blahnik en ontwerper Calvin Klein.

Miskraam

Haar memoires getuigen niet van een uitzonderlijke pen, maar Coddingtons leven is zo boeiend dat het boek toch een aanrader is, al stoort de erg Hollandse vertaling. De Vogue-redactrice is schuw en dat merk je als lezer. Wanneer Coddington de tragische momenten in haar leven bespreekt, doet ze dat vanop een afstand. Zonder uit te wijden. Het auto-ongeluk dat haar ooglid verminkte krijgt twee pagina's. Haar miskraam een alinea. Ook de tragische dood van haar zus wordt snel afgehandeld. Het boek biedt dus geen inkijk in de ziel van het icoon.

Eerder dan een portret van Coddington is het een portret van een vervlogen tijdperk, waarin modeproducties weken in beslag namen en Yves Saint Laurent de hotste designer van het moment was.

Grace, een memoir (Atlas 2012) ligt vanaf deze week bij de boekhandel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234