Woensdag 29/01/2020

Alternatief in Italië

Als er één artiest is die niet onder één noemer te vatten is, is het Ozark Henry wel. Hij vindt het een uitdaging om altijd met iets anders te komen, en met zijn laatste plaat is dat niet anders. Daarvoor werkte hij samen met het Nationaal Orkest van België én gebruikte hij een bijzondere 3D-techniek voor een unieke luisterervaring.

Geboren in Kortrijk in 1970.

Treedt altijd op met blote voeten.

Werd in een Frans tijdschrift de Vlaamse David Bowie genoemd.

Brak echt door in België met zijn album Birthmarks in 2001.

Werkte in 2008 samen met JBC voor een minicollectie, waarmee hij iedereen wilde laten kennismaken met de snit van designerkleding. Zelf is hij grote fan van Ann Demeulemeester.

e laatste cd, een samenwerking met het Nationaal Orkest van België, zou een 3D-ervaring in de huiskamer brengen. Qué? Piet Goddaer: "Het album Paramount is inderdaad verkrijgbaar in stereo, 5.1 surround en een volledig nieuw formaat, 9.1 Auro-3D. Door gebruik te maken van de Auro-3D-technologie en 9 speakers, creëer je een immersive sound. Dat betekent dat je thuis eigenlijk dezelfde ervaring krijgt als wanneer je in de zaal zit. Bovendien heb ik ervoor gezorgd dat je niet in de zaal zit, maar midden in het orkest, op de plaats waar ik ook sta. Het voelt dus een beetje alsof je zelf de creator bent."

Waarom kies je ervoor de muziek van op die plaats te laten horen?

"Het is de plaats waar ik me het best kan voorstellen hoe het moet klinken, omdat ik er zelf altijd sta. Het is ook altijd mijn droom geweest om net datgene te delen wat eigenlijk niet deelbaar is. Als je op het podium tussen het orkest staat, geeft dat een bepaalde dynamiek. Die vibraties die je daar voelt, zijn heel bijzonder. Als mijn kinderen naar de repetitie komen, zeg ik ook altijd dat ze eens bij mij moeten komen staan. Het is een gevoel dat je helaas niet kan delen met het publiek in de zaal. Maar met die Auro-3D-techniek lukt het dus wel om die akoestische ruimte opnieuw op te roepen."

Erg hightech. Ben jij zelf technisch onderlegd?

"Ik heb altijd mijn producties zelf gedaan, dus ik ben wel goed op de hoogte van de techniek op dat vlak. Maar ik werk natuurlijk samen met mensen die daarin gespecialiseerd zijn. Ik snap wel hoe die techniek werkt, maar ook niet meer dan dat. Ik teken de auto, maar ik steek hem niet zelf in elkaar, daar komt het zo'n beetje op neer. De technici met wie ik samenwerk, probeerden me al langer warm te maken voor Auro-3D, maar omdat ik geen grote fan ben van surround, hield ik de boot af. Nu geloof ik echt dat immersive sound een logische evolutie is, zoals we van mono naar stereo zijn gegaan. Surround is voor mij een effect, immersive sound niet. Het is ook de meest natuurlijk manier om naar iets te luisteren. De klank gaat volledig rondom, iets wat alleen met geluid kan. Zelfs filmen kan niet op die manier. Immersive sound is echt indrukwekkend. Toen de muzikanten voor de eerste keer de opnames hoorden, werden ze er emotioneel van, omdat het eigenlijk te veel van het goede is."

Zijn je albums vanaf nu dan in 3D?

"Ik sta er zeker voor open om daarin verder te gaan. Voor mijn eerste album gebruikte ik ook een speciale techniek, een Japanse technologie waarbij je een soort quadrofonisch effect creëerde met twee boxen. Het was tof, maar had ook zijn mankementen.

Weinig mensen stonden ervoor open, dus heb ik daar verder niet in geïnvesteerd. Maar als je immersive sound gehoord hebt, klinkt stereo plots plattekes."

Van je muziek wordt gezegd dat je meer mainstream geworden bent. Wat vind je daar zelf van?

"Men noemt mij nu mainstream omdat ik veel verkoop, denk ik. Het klopt dat sommige artiesten daarnaar op zoek gaan, maar ik niet. Bovendien word ik alleen in België mainstream genoemd en in het buitenland niet. In Italië doet mijn muziek het ontzettend goed, maar daar krijg ik het label van alternatief."

Geniet je van je succes?

"Ik geniet ervan dat ik muzikaal kan doen wat ik wil. Ik heb me dat altijd gepermitteerd. Zoals nu, mijn samenwerking met het orkest. Iedereen zegt dan: 'Huh, wat doet hij nu? Een plaat waar geen hits op staan, dat is toch commerciële zelfmoord?' Maar ik hou er niet van om altijd uit hetzelfde vat te tappen. Ik zie wel dat het niet altijd begrepen wordt. Toen ik Birthmarks uitbracht, zeiden ze: 'Allez, je wordt nu zo gewaardeerd in elektronische kringen en dan maak je zoiets?' Bij mijn samenwerking met Jah Wobble en Jaki Liebezeit voor The Sailor Not the Sea was het hetzelfde. In recensies las ik: 'Nu heeft hij succes, maakt hij zoiets.' (lacht) Ik vind het gewoon interessanter om altijd iets anders te doen."

Is het uit verveling dat je zo graag varieert?

"Nee, je verandert gewoon als mens, denk ik. Mijn muziek evolueert mee. Muziek is voor mij de taal waarmee ik dingen wil uitdrukken, en als je anders kijkt naar de dingen, verandert de muziek ook. De wetenschap zegt wel eens dat je niet meer verandert vanaf je 27ste. Blijkbaar heb ik die leeftijd nog altijd niet bereikt." (lacht)

Denk jij nog in functie van een album? Ik kan me voorstellen dat dat verandert door iTunes...

"Nog steeds. Voor mij gaat het over werken in een bepaalde tijdgeest. Het is iets wat me op dat moment bezighoudt en dat omvat dan een album. Een nummer is fragmentarisch. Al begrijp ik wel dat bepaalde nummers meer exposure krijgen."

Eigen productie

In een interview zei je ooit dat muziek iets is waar je bent ingerold. Wat betekent muziek voor jou?

"Muziek is altijd belangrijk geweest voor mij. Je kan jezelf er soms beter mee uitdrukken dan met iets anders. Maar het was nooit iets waarvan ik dacht: 'Dat kan ik of dat wil ik doen.' Misschien omdat het zo persoonlijk was. Artiesten zeggen soms dat ze er altijd van gedroomd hebben op een podium te staan, maar dat was bij mij niet het geval. Ik ben muziek beginnen maken omdat ik iets in mijn hoofd had wat ik niet in de winkel vond. Niet dat ik iets compleet origineels maak, maar het gaat soms om nuances."

Hoe ben je dan toch op het podium beland?

"Ik deed mijn burgerdienst en kwam in het theater terecht. Daar deed ik decorbouw en scenografie. Bij een bepaald stuk waren ze niet echt blij met de muziek en dan heb ik iets voorgesteld. Iemand in de zaal vond dat blijkbaar zo goed dat hij vroeg wie de muziek gemaakt had en voor ik het wist, werd me een platencontract aangeboden. Ik was daar toen trouwens heel naïef in. Ik was zelfs verbaasd dat er hier labels bestonden. Door die naïviteit had ik ook de culot om te zeggen dat ik mijn eigen platen zou producen, hoewel ik dat nog nooit gedaan had."

Doe je je producties nog altijd zelf?

"Ja. Ik heb één album niet geproducet: voor Hvelreki heb ik samengewerkt met Youth (onder meer producer van U2, red.). Hij vroeg me een voorselectie te maken van 50 nummers, en die moest ik op de piano spelen. Bij de opnames zei hij me 's ochtends welk nummer we zouden spelen, 's avonds hadden we een song. Fijn, ik werk zelf altijd heel snel. Maar over de keuzes was ik altijd zeer verrast. Soms zei hij 's ochtends: 'Vandaag schrijf je iets nieuws.' Interessant, maar er staan nummers op het album die niet dicht bij mij staan."

Ben jij een ecologisch bewust iemand?

"Natuurlijk. Iedereen moet dat zijn. Ik heb twee jaar een sabbatical gehouden en dan heb ik met mijn vrouw de wereld rond gereisd. In India heb ik aan den lijve ondervonden wat overbevolking inhoudt. Hier zeggen we dat wel, maar je weet niet echt wat het betekent. Ik vroeg me af: hoe kan onze planeet dat aan? Je moet bij jezelf beginnen. Mijn huis is een rijwoning die verbouwd is tot een huis met voetafdruk 0. Kiezen voor designermode vind ik ook een ecologische keuze. Ik kan al mijn oude stuks van vroeger van Ann Demeulemeester nog perfect dragen, het is duurzame kleding."

Je woont in Oostduinkerke. Voel je je goed aan de zee?

"De mensen zijn hier heel positief en sociaal, dat is fijn. Als hier iemand initiatief neemt, is iedereen erg bemoedigend. Dat is een attitude die mogelijkheden geeft. Ik denk dat mensen in het binnenland kritischer zijn. Hier kan er veel meer omdat er een mentaliteit van reizigers heerst. We zijn allemaal wereldburgers, daarna Belg, en dan een mens van de kust. Ik ben fier op mijn roots, maar niet ten koste van alles."

belgië boven

Is het voor jou belangrijk om West-Vlaming te zijn?

"Niet op de manier die vaak gepromoot wordt. Ik vind het West-Vlaams fantastisch, maar de manier waarop er wordt gehamerd op het Vlaams zijn, vind ik vies. Hoe kun je in de wereld staan en je zo bekrompen gedragen? Ik zou veel trotser zijn als Vlaming mocht Vlaanderen niet onafhankelijk zijn. We zijn al zo klein! Weet je, op de Wereldexpo zag ik het Paviljoen van België. We hebben zoveel talent, het is zo belangrijk om je identiteit neer te zetten... En dan staat daar: Vlaanderen, Wallonië, Brussel. Dat vind ik zo onnozel. Het is alsof je zegt: we zijn klaar om de wereld te ontvangen, maar toch even de puntjes op de i: het zit hier zo en zo, en als je tegen hem praat, moet je niet tegen mij praten. Let op, het betekent niet dat ik mijn geschiedenis niet ken, maar je kan dat niet op tafel blijven smijten. "

Heb je wel eens gezongen in het Nederlands?

"Ja, maar Engels ligt me beter. De klanken zingen makkelijker en het Nederlands beperkt je meer in het schrijven door de zinsconstructie. Dat gaat dan over de manier waarop je tekst op melodie zijn waarde vindt."

Er wordt gezegd dat je muziek erg wiskundig is.

"Soms wel, ik ga wel op zoek naar een zekere spanning. De manier waarop de melodie leunt op de begeleiding is voor mij zoals iemand die op een koord loopt. Ik vind dat schoon. Dat is niet eenvoudig, want het moet makkelijk klinken, zoals iemand met gemak over een koord wandelt. Sommigen vinden er helemaal niets aan, anderen vinden het te spannend om naar te kijken, nog anderen zijn erdoor gefascineerd. Maar als je gevoelig bent voor die spanning, word je wel altijd getrakteerd op iets moois."

Paramount is beschikbaar op cd, lp, Blu-ray en digitaal.

Op 27 november speelt Ozark Henry met het Nationaal Orkest in de Lotto Arena. www.ozarkhenry.com.

"Haute couture

dragen, dat is

een ecologische

keuze"

"Ik woon bij de zee en vooral in de winter ga ik graag naar het strand. In de zomer ga ik soms met de kinderen naar het strand en dan vraag ik me af waarom ik dat niet elke dag doe."

"Ik draag altijd Ann Demeulemeester. Omdat ik me er goed en comfortabel in voel, en omdat het een filosofie uitdraagt die dicht bij mezelf staat. Haar kleren geven me een soort zelfvertrouwen. Ik voel me er mezelf in."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234