Woensdag 08/12/2021

straatblog

Alsof ik Sylvester Stallone was met een nachtkijker

null Beeld Geert Simonis
Beeld Geert Simonis

Geert Simonis is een geletterd mens, een gewaardeerd popkenner, een amateurknutselaar en zelfverklaarde minister van Staat. Vandaag blogt hij over nachtelijke wandelingen langs de Leuvense ring.

Op aanraden van het buurmeisje, de juffrouw van de boekenwinkel én de mevrouw van de radio heb ik vorige week 'Middlesex' van Jeffrey Eugenides gelezen. Hij van 'The Virgin Suicides'. Het is een handzame botsautokraam van een boek waarin met name de karretjes familiekroniek en genderproblematiek elkaar om ter hardst naar de keel vliegen.

Ik ben vergeten te noteren op welke pagina precies maar ergens in dit hedendaagse epos wordt stilgestaan bij de etymologische roots van het woord "extase". Die wortels hebben niets te maken met orgasmes en andere hoogtepunten maar alles met in beweging blijven. Letterlijk: ek stasis, uit stilstand. In het boek deels uitgewerkt als: migratie en alles wat daarna komt.

Ik was die gedachte al eens tegengekomen. Ettelijke maanden geleden op het Docvillefestival. In 'What is this film called love?' verkent de Ier Mark Cousins te voet Mexico-Stad met als enige gids een geplastificeerde foto van de legendarische Sovjetregisseur Sergej Eisenstein. Ik zal het einde niet verklappen maar het levert een zweverige en wisselvallige docu op.

Nochtans heb ik de heilzame effecten van het wandelen zelf al mogen ondervinden. Op mijn meest rusteloze nachten en mijn meest nutteloze dagen durf ik wel eens de Leuvense ring af te stappen. Anderhalf uur onderweg, zeven kilometer te gaan. Tijd en ruimte genoeg om hartslag en ademhaling onder controle te krijgen. Of de verschillen tussen nadenken en piekeren te onderzoeken.

Een aangename stap achteruit om de zaak te overschouwen en een ander perspectief te krijgen op de stad. Aan het station tegenwijzerzin omhoog. Rechts van de vaart waar het mythische monster gentrificatie as we speak zijn territorium vergroot. Links van de werken waar de ring eruit ziet als een set van een post-apocalyptische b-film. Rechts van de anonieme residenties. Links van de lichtjes van Gasthuisberg. (Dat Bobbejaan Schouppe daar nooit een lied over heeft geschreven!) Na de Naamsepoort de herenhuizen en de gevangenis en de ronde is afgestapt.

Ooit zag ik op zo'n nachtelijke tocht hoe een auto te snel reed en een flitspaal zijn werk deed. Het licht was heel anders dan ik had gedacht. Groener. Alsof ik Sylvester Stallone was met een nachtkijker. Die flits heeft me toen de moeilijkste beslissing van de laatste vijf jaar helpen nemen. Een beetje zoals Paulus destijds overkwam op weg naar Damascus. Nu ja, een heel klein beetje zoals dat.

Zal dat de les zijn die ik onthoud van 'Middlesex'? Dat ik meer moet bewegen? Er vaker 's nachts op uit? Wordt volgend jaar het jaar dat ik de Dodentocht overleef? Zullen mijn schoenzolen doorslijten? Hoe klonk dat weer bij the Temptations?

"If you just put your hand in mine, we're gonna leave all our troubles behind. We're gonna walk and don't look back."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234