Zondag 15/12/2019

Interview

"Als Wout Van Aert zijn zin niet krijgt, verzuurt de boel"

Van Aert rijdt nu rond met een trui van wereldkampioen waar geen sponsors op staan. Beeld BELGA

Wout van Aert pleegde vorige week contractbreuk bij Sniper Cycling. Er kwam een karaktermoord op Nick Nuyens bovenop. En straks komt de zaak voor een arbeidsrechtbank. De vechtscheiding is bitter.

In 2016 tekende Wout van Aert een contract voor drie seizoenen bij Sniper Cycling, de nieuwe wielerploeg van ex-renner Nick Nuyens en zijn zakenpartner Chris Compagnie. Van wat begon als een beloftevol verhaal, blijft twee jaar later niets over.

Compagnie: "Wout is begonnen met een heel laag loon. Hij was in 2014 wereldkampioen veldrijden bij de beloften en werd in 2016 wereldkampioen bij de profs. We boden Wout een nieuw, verbeterd contract tot eind 2019. Voor Wout was het lucratief. En hij zat voor drie jaar safe."

Dat laatste seizoen 2019 is nu het probleem.

Compagnie: "Wout wilde in 2018 de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix rijden. Op het laatste moment kwam daar ook de Strade Bianche bij. Hij heeft daar zo fantastisch gepresteerd dat hij de internationale schijnwerpers op zich kreeg. Dat heeft veel in beweging gezet. Iets te veel. Wij hebben hem de mogelijkheid gegeven om die wedstrijden te rijden. En nu zitten wij met het probleem. Na zijn derde plaats in de Strade Bianche stonden de kranten vol. Zijn manager Jef Van den Bosch riep: 'Iedereen wil Wout van Aert'."

Nuyens: "Ik werd gebeld door een ploeg die Wout een voorstel had gedaan. Maar niet wist dat hij nog tot het einde van 2019 onder contract lag."

De onvrede begon in de lente van 2018. Van Aert klaagde over de Felt-fietsen waarmee hij moest rijden.

Nuyens: "Bij de opstart van het team hebben we met Wout en met Niels Albert een aantal crossfietsen getest. We hebben Wout laten kiezen. Zijn keuze viel op Felt. Er was een ander merk waar we dubbel zoveel konden van krijgen. De wegfietsen zijn niet getest geweest. Oké, dat was niet ideaal. Er waren problemen met de remmen. We zijn bij een nieuw merk uitgekomen, Stevens."

Compagnie: "Wout heeft met die nieuwe fietsen een heel goed voorjaar gereden. Na Parijs-Roubaix zouden we met hem over een contractverlenging onderhandelen. De gesprekken hebben tot 16 juli geduurd. In juni kwam Wout met een lijstje met extra voorwaarden. Dat ging heel ver. Wout wilde dat verzorger Wesley Theunis terugkeerde (de persoonlijke verzorger van Van Aert ging in 2018 naar Lotto, MG) en Wout vroeg ook dat Nick bij geen enkel gesprek of sportieve beslissing nog betrokken werd. We zijn daar grotendeels op ingegaan. Ook wat Nick betreft. Nick was bereid een stap terug te zetten."

Nick Nuyens. Beeld Photo News

Nuyens: "Begin mei hebben we samengezeten. De dag erna belde Jef met Chris. Dat ging over mij. Het klopt als Wout zegt dat hij mij drie maanden niet meer heeft gehoord. Dat was op zijn vraag."

Vanwaar die persoonlijke vete met jou, Nick?

Nuyens: "Als Wout iets vraagt, moet dat niet overmorgen, maar morgen gebeurd zijn. In oktober hebben we hem gezegd dat we er alles zouden aan doen om hem Parijs-Roubaix te laten rijden. Dat gaat niet zomaar, bij ASO zitten ze niet te wachten op nog een ploeg erbij."

Compagnie: "Wout heeft weinig respect voor contracten. In zijn contract staat dat hij twintig dagdelen met sponsors moet spenderen. Een dagdeel is vier uur. Dat vindt hij allemaal te veel. Bij de cross gaat hij niet naar het tentje van Crelan. Op een beurs van Charles werd Wout aangekondigd als special guest, maar de ochtend zelf meldde hij af. Als zijn eisen niet meteen worden ingewilligd, verzuurt de boel."

Midden juli laat hij weten dat hij niet wenst in te gaan op de contractverlenging. Daarna zijn de problemen pas echt begonnen.

Compagnie: "We zouden 2019 samen uitdoen, sans rancune. Hij heeft zelf ook gezegd dat hij zijn contract zou respecteren."

Hij reageerde zeer fel op de fusieplannen met Aqua Blue, die niet doorgingen. Hij vond het niet kunnen dat hij niet betrokken was.

Compagnie: "Een fusie zou betekenen dat we het budget konden verdubbelen. Van Aert en Van den Bosch waren van die plannen op de hoogte."

Nuyens: "Eind augustus, meteen na het beëindigen van de gesprekken met Aqua Blue, kreeg ik telefoon van Zijlaard, manager van de Roompot-ploeg. We zijn de dag erna gaan spreken."

Compagnie: "Het nieuws lekte uit terwijl we nog de laatste hand legden aan het contract. Ik heb meteen met Wout gebeld. 's Avonds reageerde hij op een bericht van mij. Wout zei dat ik de zaken met Van den Bosch moest bespreken.

"Twee dagen later was de deal rond. Ik heb Wout meteen gebeld. Ik zei dat Roompot de nieuwe sponsor werd. Wout zei: 'Chris, dit is echt niet waar ik zit op te wachten. Een ploeg als Roompot interesseert me niet'."

Rudi Desmet (advocaat): "Hier kom je toch in een speciale situatie. De ploeg zoekt en vindt sponsors en haar belangrijkste renner vindt de sponsor niet goed genoeg. Wie gaat in de fout?"

Nuyens: "Op VTM zei hij dat hij het een domper vond."

Compagnie: "Op de achtergrond speelt het verhaal Jumbo, de ploeg waarvoor hij in 2020 gaat rijden. Ik kan me voorstellen dat Van Aert de weg vrij zag om een jaar vroeger bij Jumbo te rijden. Dat we meteen een andere sponsor vonden, was psychologisch moeilijk te verteren."

Nuyens: "Een van de redenen voor zijn afhaken is dat hij niet de gewenste versterking krijgt voor het voorjaar. We hebben met heel wat renners gepraat die bereid waren om te tekenen voor 2019, op voorwaarde dat Wout zijn contract verlengde. Wout vond dat wij eerst die renners onder contract moesten leggen, voor hij bijtekende."

Wout vindt het niet kunnen dat zijn naam als breekijzer heeft gediend voor de fusie met Roompot.

Compagnie: "Zo is toch het businessmodel in de koers. Een coureur is een soort sandwichman: op zijn kledij maakt hij publiciteit voor de sponsors die zijn loon en zijn omkadering betalen. Wie voor veel publiciteit zorgt, trekt sponsors aan."

Wout zegt dat de ploeg van 2019 niet meer de ploeg is waarvoor hij in 2016 heeft getekend. Zijn verzorger is weg, de ploegleiders zijn er niet meer. En in de plaats komt 'een drom Nederlanders', aldus advocaat Van Steenbrugge.

Compagnie: "Wesley Theunis wilde in 2019 naar onze ploeg terugkeren, als Wout er nog was. Dat heeft hij ons gemaild."

Nuyens: "We hebben Michiel Elijzen begin juli een voorstel gedaan. Michiel ging daar niet op in."

We komen uit bij de 'ernstige feiten', waar advocaat Walter Van Steenbrugge het over heeft en die de aanleiding zijn voor de contractbreuk. Nick, je zou mensen in de ploeg onder druk hebben gezet om negatieve verklaringen over Van Aert af te leggen.

Nuyens: "Dat is niet waar."

Desmet: "Onze stelling is duidelijk: er is niets gebeurd dat je een ernstige feitelijkheid kunt noemen. Op maandag 17 september wordt het ontslag gegeven. Op donderdag 13 september was er een vergadering van Compagnie en Nuyens met Van den Bosch, over een verbeterd contractvoorstel voor 2019, ook na de melding dat Wout niet zou bijtekenen. Wout zou meer betaald worden. Daar stond ook in dat Wesley Theunis weer aan boord zou komen en dat mecanicien Cop aan boord zou blijven. Aan de andere kant, en op uitdrukkelijke vraag van zijn manager, heeft de ploeg bevestigd welke vergoeding we wensten mocht Wout zijn contract willen breken. We hebben daaraan toegevoegd dat dat 'een door ons niet gewenste richting' was. Daar stond een deadline bij: de ploeg wilde antwoord op vrijdagmiddag 14 september.

"Net voor de deadline vroeg Van den Bosch meer tijd. Op maandagmiddag komt er een brief van negen pagina's, waarin een reeks gebeurtenissen uit het verleden wordt opgesomd en waarin een zogenaamde ernstige feitelijkheid als dringende reden wordt ingeroepen. Op die manier beëindigde Van Aert zijn contract zonder een verbrekingsvergoeding te moeten betalen.

"Mijn cliënt ontkent nadrukkelijk de beweerde ernstige feitelijkheid, waarbij een en ander volledig verkeerd wordt voorgesteld. Ten gronde kan ik hierover nog niets meedelen. De arbeidsrechtbank zal hierover oordelen in alle objectiviteit. Wat de andere beweringen betreft, deze zijn niet meer relevant aangezien volgens de arbeidsovereenkomstenwet enkel de feiten van de laatste drie werkdagen in aanmerking kunnen komen voor een dringende reden."

Is er een verborgen agenda? Wil Van Aert inderdaad volgend jaar al voor Jumbo rijden?

Compagnie: "We weten het niet."

Staat de fusie met Roompot nu op de helling? Is het voortbestaan van de ploeg bedreigd?

Compagnie: "Roompot begint blijkbaar te twijfelen. In het slechtste geval heeft Van Aert het einde van twee wielerploegen op zijn geweten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234