Donderdag 08/12/2022

'Als we maar kunnen uitdagen'

pop

meisjeskoor scala komt met nieuwe cd en tournee

Wie een jaar geleden gezegd zou hebben dat een meisjeskoor ooit de stoere Afrekening op Studio Brussel zou aanvoeren, werd zeker gek verklaard. Inmiddels zijn Scala en haar twee bezielers Stijn en Steven Kolacny daar met vlag en wimpel in geslaagd en verkocht het koor meer dan 20.000 cd's in Vlaanderen alleen al. Deze week verschijnt de tweede cd in de Scala On The Rocks-reeks. Die kreeg als ondertitel Dream On mee en lijkt te bevestigen dat het Scala-verhaal nog lang niet ten einde is.

Brussel

Van onze medewerker

Koen De Meester

'Had je ons een jaar geleden verteld wat we allemaal zouden meemaken, dan hadden we dat echt niet geloofd", steekt Steven van wal. "Zo is er het Franse verhaal. Eerst signaleerden ze ons dat we daar 10.000 cd's verkocht hadden en inmiddels zijn dat er al ruim 25.000."

"We werden al door het Franse Indochine voor optredens in juni gevraagd", valt Stijn hem bij. "Maar dat hebben we moeten afzeggen omdat de leden examens hadden, typisch Scala."

Steven: "Echt rock-'n- roll."

Wat zijn de veranderingen op deze cd?

Stijn Kolacni: "Deze keer heeft Steven de nummers wat polyfonischer aangepakt en de manier van opnemen is aanzienlijk verbeterd. De vorige cd was een liveopname, maar nu hebben we in de Galaxiestudio opgenomen. We hebben ook met overdubs gewerkt, bijvoorbeeld op UB 40's 'Don't Break My Heart'. We hebben ons in de studio eindeloos geamuseerd."

Zoals met die cover van Nine Inch Nails?

Steven Kolacni: "Daar hebben we getoond wat de mogelijkheden van Scala in de toekomst zijn. We kunnen alles live brengen, behalve de sample-effecten uit het afsluitende liedje van Nine Inch Nails. Die song, 'Underneath it All', klinkt als een gebed, maar songschrijver Trent Reznor heeft hem op een technomanier omkaderd. Als je de techno eraf pelt, houd je een klassieke melodie over en als je dat met een koor zingt, wordt het iets heel anders. Natuurlijk komt net daarvoor een mooi nummer als Lou Reeds 'Perfect Day', maar in 'Underneath it All' laten we toch nog even horen dat een koor ook dit kan. Dat laatste nummer houdt alles open voor de volgende cd. Ofwel gaan we werken met strijkers ofwel met een band."

Heeft de rockmuziek ook invloed op jullie gewone werkwijze gehad?

Stijn: "We hebben de piano in bijna alle nummers anders laten klinken. Een klassieke cd bezit soms wel een goede sfeer, maar je moet die vaak heel luid opzetten, zeker in vergelijking met een goed geproduceerde hedendaagse rock-cd. Wij proberen die rockbenadering in onze manier van werken te stoppen, net omdat ze zo waardevol is."

Tussen al die rockclassics staat er ook een echt klassiek nummer. Waarom?

Stijn: "Ook weer om te laten horen wat Scala allemaal kan. Het is de meerstemmige a-capellabewerking van een spiritual door de Canadese klassieke componist Steven Hatfield. Ook dat zijn wij, we krijgen vaak te horen dat Scala slechts een eenstemmig koor met piano is. Dat klopt maar half. De meeste songs die we coveren zijn gewoon eenstemmig, die moet je toch niet meerstemmig aanpakken? Dan maak je ze kapot."

Het daaropvolgende 'Exit Music (For A Film)' klinkt bijzonder goed.

Steven: "Dat doet me plezier, want ik ben een enorme Radiohead-fan. Ik wist dat ik voor die song iets extatisch moest zetten, want het begin van 'Exit Music' grijpt zo naar de keel. Die intro, slechts één akkoord, klinkt als de dood. Je mag zoeken naar honderd andere akkoorden en dan krijg je dat effect nog niet... We voelden het onmiddellijk tijdens de eerste repetitie met Scala; kippenvel."

Van wie is het liedje 'Wrong'?

Steven: "Van mij. Op een bepaald moment merkte ik dat ik een song aan het schrijven was en ik wist er aanvankelijk geen blijf mee. Eerst moest ik voorbij de grootste criticaster passeren: mijn eigen broer. Hij is nog strenger dan de verzamelde pers en al de toeschouwers. Die dag had ik net het arrangement van 'Under The Bridge' van Red Hot Chili Peppers klaar en ik heb mijn nummer er bijgestopt als zijnde van The Velvet Underground. Dat kon ik perfect, want Stijn kent The Velvet Underground toch niet. Ik speelde mijn song voor hem en hij vond die oké en eigenlijk wel goed geschreven voor Scala. Ik heb het dan onmiddellijk opgebiecht en hij reageerde heel positief. Aan Scala heb ik het na een week repeteren verteld: ze waren ongelooflijk gecharmeerd en trots dat het voor hen geschreven was."

Stijn: "We hadden nog één probleem: we konden Stevens naam niet tussen U2, Lou Reed en Red Hot Chili Peppers op de hoes zetten en daarom koos hij voor The New Symbol."

Bij jullie nieuwe cd vind je ook een bonus-cd. Waarom?

Steven : "Daarop staan liedjes die we eerder al voor de Franse markt opnamen. Onder meer 'Somebody' van Depeche Mode, de song waarmee het ginds allemaal begonnen is. We zongen dat nummer ook op een concert hier en toen kregen we telkens weer de reactie: waar kunnen wij dat kopen? Ik ben heel blij met die bonus-cd omdat je daar ook 'You are' met Jasper Steverlinck en 'Awake' met Anton Walgrave op vindt. Dat nummer met Anton was voor ons een grote revelatie. Hij kan echt goed zingen en maakt mooie nummers. Dat is blijkbaar nog niet tot iedereen doorgedrongen."

Kozen de koorleden deze songs?

Stijn: "Steven koos ze, met hen in gedachten. De teksten zijn erg belangrijk, vaak over liefde en verdriet. De teksten lijken op dagboekfragmenten van de koorleden Soms is het gewoon geestig, zoals bij 'I Touch Myself', als we maar kunnen uitdagen! We lachen er zelf mee: die twee broertjes met hun 65 vrouwen."

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Steven: "We hebben geleerd om niet meer te ver op voorhand te plannen. De cd verschijnt volgend voorjaar in veel landen. We zullen wel zien. Onlangs zag ik een foto van de gasten van Muse met een cd van Scala. Wie weet?"

Scala On The Rocks - Dream On is nu uit bij PIAS. Scala is nog tot 20 december op tournee, alle info vindt u op www.scalachoir.com.

'We lachen er zelf mee: kijk, die twee broertjes met hun 65 vrouwen'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234