Woensdag 23/06/2021

Google vs. Amazon

Als techgiganten vechten, is de klant het slachtoffer

Onze huiskamers worden steeds vaker bevolkt door slimme toestellen, zoals Nest thermometer van Google. Beeld rv
Onze huiskamers worden steeds vaker bevolkt door slimme toestellen, zoals Nest thermometer van Google.Beeld rv

"Onze producten niet aanbieden? Geen YouTube meer voor jullie gebruikers." Techgiganten Google en Amazon zijn verwikkeld in een venijnig steekspel waarbij inzet en slachtoffer dezelfde naam dragen: de klant. Of toch vooral zijn gegevens.

"Vanaf 1 januari 2018 zal Youtube niet meer beschikbaar zijn op uw apparaat." Die boodschap krijgen gebruikers van de Amazon Fire TV te zien als ze filmpjes via het populaire videoplatform willen afspelen. Voor eigenaars van Amazons slimme huiskamerassistent Echo Show is er zelfs geen deadline, daar is de weg naar YouTube al afgesnoerd.

YouTube hoort dan ook bij Google. Het bedrijf communiceerde dinsdagavond dat het zich geboycot voelt door de e-commercereus. Amazon weigert al twee jaar om bepaalde producten van Google te verkopen en onlangs viel ook het nieuwe aanbod van Nest uit de boot, Google's slimme domotica zoals thermostaten.

De twee zijn de jongste jaren stevig in elkaars vaarwater gekomen en vechten daar een schijnbaar kinderachtig spelletje zeeslag uit. Zet 1: het torpederen van de Google Chromecast, waarmee je content van een smartphone of ander toestel op je tv kunt afspelen.

Amazon beslist in 2015 om geen Chromecast – en overigens ook geen Apple TV – meer te verkopen vanwege niet compatibel met Amazons streamingplatform 'Prime Video'. Maar het is Amazon zelf die de mismatch al jaren in stand houdt. Dat Prime Video sinds kort geïntroduceerd is voor de Apple TV en niet voor Chromecast, steekt Google de ogen uit.

De Amazon Fire TV laat toe om een digitale aanbod te streamen op een televisie. Beeld AP
De Amazon Fire TV laat toe om een digitale aanbod te streamen op een televisie.Beeld AP

Het echte weerwerk van Google liet wachten tot september. De Echo Show van Amazon vertoonde YouTube niet zoals het hoorde, wat een eerste blokkering van de app opleverde. Een eerste waarschuwing die Amazon twee weken geleden nog wist te onwijken door rechtstreeks naar de website te linken. Google zet nu door.

Exclusieve content

Het zit er dus bovenarms op tussen de twee. Noch Google noch Amazon raakte in hun statements verder dan een "hopelijk kunnen we snel tot een overeenkomst komen". Om maar te zwijgen over een excuus aan de gebruikers, wat ze dus effectief deden.

Want hoewel YouTube door de nieuwe wending wellicht een pak kijkers dreigt te verliezen en Amazon een daling in de verkoop van haar toestellen kan merken, is het vooral de klant die de dupe lijkt te worden van het conflict. Die moet dubbel moeite doen om over alle diensten te beschikken. Of kiezen, en dus verliezen.

Een logische wending misschien. Bart De Waele, algemeen directeur van het digitale agentschap Wijs, merkt dat de grote techbedrijven allemaal hetzelfde draaiboek beginnen hanteren: publiek opbouwen, behouden en exlusieve content aanbieden. "Denk bijvoorbeeld aan Netflix, waar het aanbod meer en meer uit eigen films en series bestaat."

"Er wordt vooral gekeken naar wat zich in het Oosten afspeelt", meent De Waele. Hij verwijst naar de app WeChat, nogal vaak omgedoopt tot de 'Chinese Facebook', maar in feite een centraal platform dat alle mogelijke diensten levert. "Het is een gevecht voor de positie dichtst bij de klant."

Met de Google Home heeft ook Google een slimme assistent in de huiskamers staan. Beeld REUTERS
Met de Google Home heeft ook Google een slimme assistent in de huiskamers staan.Beeld REUTERS

Huiskamer als strijdtoneel

De tijd dat de grote vijf – Amazon, Google, Facebook, Apple en Microsoft – zich min of meer op afgebakend terrein begaven, is sowieso verleden tijd. De Waele geeft de naar schatting 2 miljard dollar aan reclame-inkomsten van Amazon als voorbeeld. "Dat is natuurlijk voor 100 procent de business van Google", zegt De Waele.

Het meest voor de hand liggende nieuwe speelveld is onze huiskamer, waar virtuele assistenten onze wensen vervullen: de Google Home met Google Assistent of Amazon's Echo Show met Alexa. Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) hebben nog geen tastbare huls gevonden.

Wat al die producten doen behalve ons dienen? Data verzamelen, en daar ligt volgens De Waele de verklaring waarom Google en Amazon hun eigen, afgeschermd ecosysteem creëren. "Het volgende grote en gemeenschappelijke battlefield is dat van artificiële intelligentie." En daar is maar één gouden regel: hoe meer data om uit te leren, hoe beter het systeem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234