Maandag 01/03/2021

Standpunt

Als samenwerken voor diesel lukt, beste regeringen, waarom dan niet voor een omvattend klimaatbeleid?

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Mag het ook een keer goed nieuws zijn? Welaan dan, de Vlaming is aan het afkicken van zijn taaie en zeer ongezonde verslaving aan wagens met een dieseltank. Uit nieuwe cijfers blijkt dat een omslagpunt is bereikt. Het aandeel van dieselwagens krimpt snel, zowel bij nieuwe als bij tweedehandswagens. In de eerste maand van het jaar was nog maar 36 procent van de nieuw ingeschreven wagens (minus de leasingwagens) een diesel. Ter vergelijking: in 2015 was dat nog 50 procent.

Dat is best een indrukwekkende vooruitgang. Dieselroet is, als medeveroorzaker van fijn stof, een van de grote vervuilers en ziekmakers in onze samenleving. De historische verknochtheid van de Vlaamse/Belgische chauffeur aan de zwaar vervuilende maar relatief goedkope diesel verklaart in grote mate de uitzonderlijk slechte scores die België haalt in alle Europese luchtrapporten. Eindelijk is er een vooruitzicht dat die tendens ten goede gekeerd raakt.

Ere wie ere toekomt: die gunstige evolutie van ontdieseling is in grote mate de verdienste van het groene fiscale autobeleid van Vlaams minister Annemie Turtelboom (Open Vld). Vlaanderen zal de minister blijven gedenken als schepper van de onzalige en onrechtvaardige Turteltaks, maar als het goed is, zeggen we het ook. En dit is zeer goed. Er is een duidelijk verband tussen de vergroening van de autobelastingen, ten nadele van dieselwagens, en de vergroening van het wagenpark. Ook wagens die op elektriciteit of aardgas rijden, beginnen eindelijk een deftig marktaandeel te krijgen. Ook dat is het gevolg van specifiek beleid.

Hieruit vallen lessen te trekken voor het algemenere milieu- en klimaatbeleid. Want helaas valt dit goede nieuws zo op omdat de rest van onze milieupolitiek een sof is. De relatief snelle ontdieseling toont aan dat een overheid wel degelijk de instrumenten heeft om gedrag van de bevolking ten goede bij te sturen. Niet alle beleidsinstrumenten worden daartoe nu al ingezet. Moge de fiscale vergroening tot voorbeeld strekken.

Het gesjoemel van Volkswagen zal ook wel meegespeeld hebben om de dieselkritiek van de Vlaming aan te scherpen, maar daarnaast is belangrijk dat alle bestuursniveaus hun beleid op elkaar afstemmen: de Vlaamse regering maakte de dieselbelasting duurder, de federale regering de diesel zelf. Als samenwerken voor diesel lukt, beste regeringen, waarom zou het dan ook niet gaan voor een omvattend klimaatbeleid, dat ons niet langer de risee van de wereld maakt? Je moet heus niet met de Belgische tricolore staan zwaaien om het voordeel van samenwerkingsfederalisme te zien.

Bart Eeckhout. Beeld Wouter Van Vooren
Bart Eeckhout.Beeld Wouter Van Vooren

Vlaming kickt af van diesel

De verkoop van wagens vergroent als gevolg van beleidsingrepen. Lees er hier meer over.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234