Donderdag 20/01/2022

Als Miles Davis er nog geweest was

erik truffaz doet ab box vollopenHHHHI

jazz

Brussel

Van onze medewerker

Jempi Samyn

Na het verschijnen van Mantis, zijn vorige cd, heeft de Frans-Zwitserse trompettist-componist Erik Truffaz, opnieuw zijn vaste kwartet verzameld voor de opname van zijn zesde cd voor Blue Note, The Walk of the Giant Turtle. Rhodes-pianist Patrick Muller, bassist Marcello Giuliani en drummer Marc Erbetta voelen zich duidelijk thuis in de seventies-rocksfeer, die de jazz op deze nieuwe cd nog meer domineert dan op Bending New Corners, het vorige album met dit kwartet, waarvan meer dan 100.000 exemplaren over de toonbank gingen.

Erik Truffaz zelf, als adolescent gek van de muziek van onder anderen Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Soft Machine en Robert Wyatt, verliet, net niet headbangend, bijna zijn lethargische houding voor de ogen van een bijzonder gevarieerd crossover-publiek, naar schatting 700 aanwezigen: meer dan onlangs in Rijsel. T-shirts van Living Colour, Joe Zawinul, Rage Against the Machine en een sportcentrum in Zoersel: schorem, koorknapen, voorbeeldige schoonzonen en straatkrapuul vielen elkaar dansend in de armen, nadat sommigen onder hen bij wijze van voorprogramma in de AB Club de film The Miles Davis Story hadden gezien.

Eenmaal beneden in de zaal, kwamen ze terecht in een liveversie van hoe Miles wel eens had kunnen klinken anno 2004, gesteld dat hij nog leefde. Ook hij had destijds goed begrepen dat het niet zozeer zijn trompetfraseringen, maar veeleer de ritmes en tempo's waren, die hij voortdurend moest aanpassen om 'mee te zijn met zijn tijd'. Qua instrumentatie zaten we helemaal in de Bitches Brew-In a Silent Way-sfeer: akoestische trompet (met af en toe wat klankvervorming), elektrische piano, elektrische bas en akoestisch drumstel.

Tijdens opener 'Scody Part II' demonstreerde Patrick Muller hoe hij, met de vlakke hand op de lamellen van zijn opengegooide Fender Rhodes slaand, krakende beats creëert en loopt tot volledige ritmepatronen, waarop Marc Erbetta drumgewijs voortbouwt en Marcello Giuliani een discobaslijn verzint. Het resultaat is uiterst dansbare muziek met een hoge rockfactor waarover Erik Truffaz zijn zweverige trompetpartijen naar believen kan laten galmen. Zijn technisch vrij beperkte trompetstijl klinkt stukken gevoeliger en oprechter dan dat van heel wat gerenommeerde virtuozen.

Op de akoestische piano (titelsong 'The Walk of the Giant Turtle') kwam Muller op een gegeven ogenblik bijzonder dicht in de buurt van de Zweedse pianist Esbjörn Svensson, nog zo'n veelbelovend icoon van de huidige Europese jazz. Het nummer klonk als een soort van rustpunt tussen de stevige jazzrockgrooves, waarin hier en daar flarden herkenbare invloeden bovendreven: Miles ('Turiddu'), Jimi Hendrix, maar dan wel gezien door de ogen van Jack Bruce ('Next Door', 'Belle de Nuit', 'Betty'), The Red Hot Chili Peppers, Steve Miller nabootsend ('King B'), Robert Wyatt ('Scody Part I'), 'Footprints' (standard van Wayne Shorter) in het improvisatiegedeelte van 'Aroyo'. Marcello Giuliani liet zelfs even horen hoezeer hij Magma haat, door de manier waarop hij een basriff van Janik Top tot schroot speelde, net nadat hij getoond had hoe je met een simpele E-bow een bas kunt laten klinken als een synthesizerdreun van Emerson Lake & Palmer: "Ce n'était pas voulu."

WIE Erik Truffaz WAT Concert in de nieuwe reeks Jazzactuel, een frisse kijk van de AB op de stijgende populariteit van jazz WAAR EN WANNEER AB Box, zondag 14 maart

Jazz keert terug naar waar hij destijds is ontstaan: de dansvloer

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234