Vrijdag 22/11/2019

Als liefde voorspelbaar wordt

Flying Home

Romantisch drama
Regie: Dominique Deruddere
Met: Jamie Dornan, Charlotte De Bruyne, Jan Decleir
Duur: 95 minuten

"Mijn meest Vlaamse film ooit", zegt de sinds het Oscargenomineerde Iedereen beroemd! (2000) naar Hollywood verhuisde Dominique Deruddere over zijn jongste film Flying Home. Deruddere heeft een punt: ook al is de voertaal het Engels en duiken er enkele fotogenieke shots op van Dubai en New York, het modest en met lichte nostalgie - of is het zachte heimwee? - gevatte decor van deze liefdesparabel is dat van het Vlaanderen onder de kerktoren waar frietkraam en duivenkot rijmen met volkse bals waar de kuskesdans gevolgd wordt door een slow.

Het is de plek waar de jonge ambitieuze Wall Street-investeringsbankier Colin (Jamie Dornan, bekend van The Fall) incognito naar afzakt onder het mom het graf van zijn tijdens WO I als soldaat gestorven grootvader te zoeken. De echte reden van zijn bezoek aan Bunderzele? Wittekop, de prijsduif van een West-Vlaamse duivenmelker (Jan Decleir), op de kop tikken om een door de duivensport gefascineerde rijke sjeik te overhalen om een investeringsdeal met zijn firma af te sluiten. Meteen krijg je het morele dilemma dat Deruddere nogal ijl benadert: hebzucht of het meedogenloze van de financiële Amerikaanse wereld versus de onschuld en de dorpse Vlaamse authenticiteit ("We zijn eerlijke mensen, hier", klinkt het uit de mond van joviale pastoor Josse De Pauw).

Colin is ondertussen verliefd geworden op de kleindochter van de duivenmelker en de liefde lijkt zijn masker af te kunnen rukken. Punt is: veel sociaaleconomische beschouwingen wil Deruddere er niet aan vastknopen. Daar is uiteraard niets mis mee, net zoals de vele archetypen die door de cast goed worden neergezet. Maar het eenvoudige, wat te brave verhaal wordt met zo weinig filmische expressie en vooral zodanig voorspelbaar verteld - je voelt de dimensie van het scenario al kilometers lang op voorhand aankomen - dat de gewetenswroeging van Colin nooit knellend wordt en de anders mooie subplot rond de Groote Oorlog finaal een sentimentele valkuil. En niet het sterk gehypte ex-model Jamie Dornan is de revelatie, maar wel de door Patrice Toye voor Little Black Spiders ontdekte theateractrice Charlotte De Bruyne in de rol van de biologiestudente voor wie Dornan valt.

Sowieso: na de klucht Firmin draait Deruddere opnieuw een makkelijke, weinig risicovolle film, het soort film waar hij zich vroeger tegen afzette. Wie had dat in de jaren tachtig durven voorspellen, toen lefgozer Deruddere sier maakte door naar Amerikaanse schrijvers als Charles Bukowski en John Fante terug te grijpen voor Crazy Love en Wait until Spring, Bandini.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234