Donderdag 20/02/2020

'Als 'Laika' op de radio komt, blijf ik rondjes rijden in de auto'

Bijna vijftien jaar geleden splitte Evil Superstars onverwacht, maar volgende zaterdag blaast Mauro Pawlowski zijn cultgroep nieuw leven in. Aanleiding is An Evening with Laika in de AB. Het Klara-programma Laika treedt daarmee voor het eerst uit zijn avondlijke intimiteit.

Een mysterieus genootschap. Daar heeft het radioteam achter Laika veel van weg. Het programma van Lies Steppe, een stem als een zacht knetterend haardvuur, gaat inmiddels zo'n zes jaar mee op de klassieke radiozender. Maar nog kun je geen kop of staart krijgen aan de eigenzinnige muziekselectie. Je kunt geen genre zo gek bedenken, of het is al eens de revue gepasseerd op zondagavond.

Schuldig aan die prachtige gekte zijn duvelstoejager Mauro Pawlowski en Philippe Cortens, ook bekend als grootste muziekfreaks op StuBru. Die laatste zal zijn bijdrage tot het gesprek beperken tot instemmend geknik, maar raakt moeiteloos op dreef wanneer hij met artiestennamen en obscure songs kan jongleren.

Geen wonder dat de Laika-avond in de AB op parelduiken lijkt: de verfijnde elektronica van Fennesz en avant-gardebrouwsels van William Basinski zijn zeker de moeite waard. De verwachtingen blijven niettemin het hoogst gespannen voor Evil Superstars, zélfs na de belofte dat de band eigen werk links zal laten liggen ten voordele van "kosmische synthesizermuziek", zo wordt beloofd. Al lijkt Mauro halfweg ons gesprek ook van dat idee af te stappen: "Het wordt geen jam, maar ook geen gewoon concert. Eerlijk? We gaan een autonome beschaving stichten op het podium."

In 2004 maakte Evil Superstars ook al een comeback in de AB, zonder het publiek één song van vroeger te gunnen.

Mauro Pawlowski: "Zo'n acht jaar geleden interpreteerden we 'Jerusalem' van stonerband Sleep. Die compositie werd integraal gespeeld, goed voor een set van één uur, die paste binnen La Belgique 666 Points (een tweedaags festival in de AB, gecureerd door Mauro zelf, gva). Nadien hebben veel mensen ongetwijfeld gehoopt dat niemand me nog zoveel middelen en geld ter beschikking zou stellen. (lacht)"

Heel wat bezoekers dachten dat het concert als grap bedoeld was.

Pawlowski: "Dat dachten ze in het begin ook van de groep. Terug bij af! Maar zeg eens eerlijk: wie kan iets tegen grappen hebben?"

Je stiefmoederlijke behandeling van Evil Superstars-songs: is dat een grap of om te huilen?

Pawlowski: "(beslist) De oude nummers gaan we nooit meer samen spelen. Toegegeven, in andere groepen waag ik me nog wel eens aan 'Holy Spirit Come Home' of 'Good News for Women'. Maar een single als 'Sluthead', die krijg ik nooit meer overtuigend uit mijn vingers of mijn strot. We zijn intussen al zoveel astrale lichamen verder."

De roep om hits wordt er niet minder groot om.

Pawlowski: "Dat begrijp ik. Als je maar lang genoeg zwijgt, krijg je vanzelf een mythische status. Stel dat Jimi Hendrix nog zou leven: rond hem zou ook niet hetzelfde aura hangen."

Vind jij dat jouw verleden nodeloos omgespit wordt?

Pawlowski: "Toen ik bij dEUS begon, werden de twee langspelers van Evil Superstars opnieuw uitgebracht. Ik was daar tegen gekant, maar niemand luisterde. Jammer, want ik vond het verleden goed zoals het was, toen fans die platen ergens verloren hadden liggen in een schuif. Dat is sowieso mijn favoriete profiel: ergens rondslingeren."

Dat gevoel heerst ook bij Laika. Halen jullie bewust inspiratie bij de meest obscure en vergeten deuntjes uit de platenkast van Klara?

Pawlowski: "Niet bewust. Trouwens: Bobbejaan Schoepen, Bruce Springsteen of Pat Metheny zijn ook al langsgekomen, hoor. Hun grootste hits passen niet in het programma, maar we zullen heus geen plaat draaien omdat de opnames nu eenmaal opgedolven werden in Groenland, en de componist er driehonderd jaar geleden mee begraven werd. Al wil ik nu ook niet beweren dat het om die reden niét zou kunnen voorbijkomen. (lacht) Weet je, voor het programma werken we gewoon graag met weinig logische associaties."

Dat doet me eraan denken: waarom heet het programma eigenlijk Laika?

Lies Steppe: "Omdat de VRT me gezegd heeft dat het Laika ging heten. (lacht) Al zou het programma aanvankelijk Supernova meekrijgen als titel. Dat hoor je in het programma: er zit altijd wel een kosmische ondertoon in. Grappig, want oorspronkelijk werd ik gevraagd om een programma over wereldmuziek te presenteren."

Pawlowski: "De bazen vergaten alleen te vertellen dat we ons tot één wereld moesten beperken."

Wie naar Laika luistert, kan dat meestal blindelings raden. Hoe komt dat juist?

Steppe: "Dat is een heel mooi compliment, maar ook wij kunnen er onze vinger niet op leggen. We maken een van de weinige programma's op de radio waar geen concept aan te pas kwam. Ik heb er vanaf dag één twee fijne heren bij mogen halen, en met z'n drieën vormen we sindsdien een mooi bondgenootschap. Zonder klef te willen klinken: alleen goede smaak wordt vooropgesteld bij ons. We maken daar ook weinig woorden aan vuil. In al die jaren hebben we maar één vergadering gehad."

Zit er gevoelsmatig een rode draad in het programma?

Steppe: "Nooit. We kunnen even fout en heavy als zacht en mooi klinken. Het hoeft geen freakshow te worden, maar het mag wel eigenaardig klinken. Liefst zelfs. Veto's stellen we elkaar ook niet, maar we blijven instinctief weg van de reguliere popmuziek, om de eenvoudige reden dat er genoeg radioprogramma's zijn waar je die songs kunt horen."

Pawlowski: "Het gevoel van een trip speelt heel hard mee bij mij. Ik merk alleszins hoe fijn Laika is tijdens een autorit. Ik rij vaak nog paar keer extra rond op de ring van Antwerpen. (lacht)"

Wat trekt je zo aan in je eigen programma?

Pawlowski: "Het doet me wat denken aan vroeger. In mijn jeugd was er een geweldig programma op het toenmalige Radio 3 dat integraal gevuld werd met zelfgemaakte synthesizermuziek. De enkelingen die thuis een synth hadden liggen, konden muziek insturen. In een brief gaven ze meer uitleg over hun eigen composities. Ik vond het geweldig hoe zo'n programma helemaal los kon staan van de rest op de radio. Ook Laika zweeft ergens boven andere programma's, vind ik."

Lies en Mauro, gaan jullie zaterdag toevallig samen 'My Dark Companion' spelen? Die song schreven jullie toch voor de groep Steppe?

Steppe: "Klopt. Maar om op je vraag te antwoorden: definitely not."

Pawlowski: "Alleen als we het nummer in een Laika-versie zouden kunnen spelen, honderd keer vertraagd en achterstevoren. Maar anders? Nee, ik denk het niet. Al maak ik graag muziek met Lies. We kennen elkaar nog uit de vroegere jazzfusionscene van Limburg. Nee, die bestaat écht."

Als ik het goed begrijp, zijn songs van Evil Superstars volgende zaterdag en in Laika uit den boze. Kan muziek van de Tango Boys wél door de beugel?

Steppe: "Wie?"

Pawlowski: "Samen met Stéphane Misseghers en Alan Gevaert, allebei ook in dEUS, vorm ik recent ook de Tango Boys. In Laika zou die muziek vreemd genoeg niet geheel uitgesloten zijn. We hebben namelijk al eerder reclamemuziekjes laten voorbijkomen. In opdracht maken Tango Boys muziek voor reclamespots, jingles, soundtracks... Ken je die riff van de reclamespot van Maes Pils? Die is van ons. Hoe ik dat combineer met mijn tien andere groepen? Dat wordt steeds moeilijker. Maar binnenkort zal de eerste plaat van Hitsville Drunks er écht aankomen, hoor. Het opnameproces neemt gewoon langer in beslag dan verwacht. Net als vroeger werk ik nog steeds één week of zo aan een plaat. Het probleem is dat die vrije week niet meer te vinden is."

Klara en AB present... An Evening with Laika, met o.a. Evil Superstars, Fennesz, William Basinski en Mittland och Leo, op 26 januari in de Ancienne Belgique, Brussel. www.abconcerts.be

Evil Superstars

absurdistische artrockgroep met liefde voor Zappa

opgericht in 1992 te Heusden-Zolder

gesplit in 1998

won Humo's Rock Rally in '94, tot grote woede van het publiek.

lijfde gitarist Tim Vanhamel (zie o.a. Millionaire) in op zijn 15 jaar

leverde 'Oh Girl' aan de soundtrack van Lock, Stock en Two Smoking Barrels

bekendste culthits: 'Satan Is in My Ass', 'Pantomiming with Her Parents', 'B.A.B.Y.', 'Sad Sad Planet'

discografie: Hairfacts EP (1994), Love Is Okay (1996), Remix Apocalyps EP (1996), Boogie-Children-R-Us (1998)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234