Donderdag 28/01/2021

'Als je zelf niet bewogen bent, moet je geen bewogen theater maken'

vervolg van pagina 21

Het soort theater dat jullie maken is toch perfect tot een satirisch tv-programma om te smeden.

"Ik zal je iets heel grappigs vertellen. Vorig seizoen komt Canvas-adviseur Bob Vermeir naar Radio 1 Hoop kijken. Die man is extatisch en maakt een uitstekend verslag voor zijn bazen. Een maand later komen die allemaal kijken, de volledige top van Canvas. Ze schrijven lyrische dingen in het gastenboek: 'een revelatie! Nog nooit gezien!' Ze wilden dat ik een wekelijks programma van dertig minuten zou maken. Dat zag ik niet zitten, tenzij ik een batterij tekstschrijvers zou krijgen. Dat kon niet, want dat was te duur. Toen stelden ze voor om onze productie te komen capteren om ze dan in twee afleveringen uit te zenden als een soort alternatief eindejaarsoverzicht. Ik ga akkoord en dan komt de man die de kostenberekening moet maken. Die heeft heel zijn leven hier verteld, maar sindsdien heb ik er niets meer van gehoord. Canvas heeft blijkbaar geen geld."

Jullie brachten met Alida Neslo als eerste Vlaamse theater een allochtoon op de planken. De Zwarte Komedie is altijd een smeltkroes van nationaliteiten geweest. Bereiken jullie ook een publiek van allochtonen.

"Nee. Dat is onmogelijk en ik weet ook waarom. Theater maakt geen deel uit van hun cultuur, compleet niet. De meeste Marokkanen in Antwerpen zijn berbers. Ze hebben wel wat voeling met muziek, maar daar houdt het mee op. Het probleem is dat ze heel moeilijk kunnen relativeren en dat is toch de essentie van kunst. Ironie kennen ze ook niet. Noem mij één ironisch schrijvende Arabier. Ja er is er één, maar het doodsvonnis achtervolgt hem nog altijd. Nee je kunt jonge allochtonen via de school wel in contact brengen met theater, en als ze dan Noureddine Farihi zien spelen, dan kijken ze wel naar hem op. Maar dat is een werk van heel lange adem."

Je bent niet gespeend van enig talent. Had je al niet veel verder kunnen staan in het theater?

"Misschien wel, maar ik voel me hier als een vis in het water. Bob Cools heeft me ooit de KNS op een schoteltje aangeboden, voor hij Frans Redant vroeg. Maar wat zou ik daar moeten doen? Ik werk nu met een troep acteurs die allemaal vrienden zijn, er wordt nooit achter mijn rug geroddeld. Als de repetitie niet goed draait, dan gaan we allemaal naar de cinema. Wat moet ik in godsnaam met veertig acteurs die allemaal gesyndiceerd zijn, die stipt om twaalf uur hun boterhammen willen opeten. Ik zou ook scrupules hebben om in een structuur te werken met heel veel overheidsgeld. De Zwarte Komedie krijgt net geld genoeg om onze lonen te betalen. Ikzelf sta niet op de loonlijst. Al onze werkingsmiddelen betrekken wij uit de verkoop van tickets. En dat is maar goed ook. Nee, ik mis het Vlaamse theaterleven niet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234