Vrijdag 15/01/2021

'Als je al een god bent, heeft het geen belang om ook nog eens mooi te zijn'

In de Franse superproductie Astérix aux Jeux Olympiques speelt Benoît Poelvoorde Brutus, de aangenomen zoon van Caesar (Alain Delon). Poelvoorde doet dat zo doortastend dat de film net zo goed Brutus aux Jeux Olympiques had kunnen heten. 'Maar dat is slecht nieuws!', grapt de Waalse acteur. 'Als de film dan flopt, zal het allemaal mijn schuld zijn.'

door Jan Temmerman

"Je ne vois pas ma gueule!?", klinkt het luid en gespeeld verontwaardigd. Benoît Poelvoorde is met enige vertraging gearriveerd in het prestigieuze Hotel Fouquet's Barrière aan de Champs Elysées en dat zal het promotieteam van Astérix aux Jeux Olympiques geweten hebben. In de ontvangstruimte staan levensgrote, bordkartonnen afbeeldingen van de filmpersonages langs de muren, maar Poelvoorde heeft in een oogopslag gezien dat zijn 'smoel' daar niet tussen staat. Hij wordt meteen gerustgesteld. Hij is er gewoon voorbijgelopen, want het stond, goed zichtbaar, op een ereplaats bij de ingang.

De acteur is vergezeld van Billy Bob, zijn Jack Russell. Nee, de hond is niet genoemd naar de Amerikaanse acteur Billy Bob Thornton maar naar een liedje van de Franse zanger Benjamin Biolay, 'Billy Bob a raison (les gens sont tous des cons)'. Poelvoorde gaat door op zijn elan: "Het is een héél intelligente hond. Zeer vervelend ook. In een chic hotel, zoals dit hier, zouden ze mij en mijn hond normaal gezien aan de deur gooien, maar nu durven ze niets te zeggen. Nu krijgt hij zelfs een zilveren drinkbakje en een speeltje. Dat is het voordeel van een acteur te zijn!"

U zou ook, zoals Brutus de hele tijd doet, kunnen dreigen dat de directie van dit hotel terechtgesteld moet worden.

"Absoluut! Ik ben hier onlangs nog geweest in mijn Brutuskostuum. Ik had promotiefoto's voor de film gemaakt en nadien zijn we beginnen te drinken. Ik ben hier dan dronken én verkleed als Brutus binnengestapt. Niemand heeft iets gezegd! Maar ze zullen wel gedacht hebben: 'Die is niet goed in zijn hoofd.'"

U houdt blijkbaar wel van uw personage.

"Heel veel. Ik hou van zulke slechteriken. Méchant, mais bête. Mijn favoriete filmpersonages zijn onder meer de heks uit The Wizard of Oz en de pinguïn uit Batman."

Niet de Joker?

"Neen, dat is erover. Ik hou van de pinguïn omdat hij zo ontroerend is. Heel eenzaam ook. Ik zou graag eens een film maken over Batman in een gewone, kleine voorstad. Een man zonder speciale macht of kracht die zijn eigen kostuum naait en die dénkt dat hij Batman is. Ik vermoed dat zoiets een interessantere film zou opleveren. Geef toe, Batman is in feite een psychoot. Niemand heeft hem gevraagd de held uit te hangen."

Hoe was het om de zoon van Caesar te spelen?

"De zoon van Alain Delon zult u bedoelen! Caesar stelt niets voor maar Alain Delon! Dat was hardI Maar vermits hij alles en iedereen angst aanjaagt, was het ook niet zo moeilijk om dat te spelen. Hij sprak niet tegen mij, ik sprak niet tegen hem, we spraken niet tegen elkaar. Dus uiteindelijk was het normaal dat ik een hekel had aan mijn vader. Er zijn zelfs momenten geweest dat de regisseurs mij vroegen of het niet wat minder kon, want het was té duidelijk dat ik mijn vader haatte. (lacht)

"Ik durf mij in mijn dialogen wel eens te laten gaan en een erg brutale bek op te zetten, maar omdat deze film ook voor een jong publiek bedoeld is, werd er veel gecensureerd. Over de druïde zei ik op een bepaald moment dat hij een con was. Dat heb ik moeten veranderen. En met mijn verwijzingen naar Delon als le vieux of cet abruti (imbeciel, Jan T.) zijn ze ook zeer voorzichtig geweest. (lacht)"

Zijn er vandaag politieke leiders die op Brutus lijken?

"Jaaa! Sarkozy! (uitbundige lach) Kan ik van iemand een sigaret krijgen? Ik weet wel dat hier niet gerookt mag worden, maar het is zoals met mijn hond: een acteur mag altijd iets meer. En als iemand een opmerking maakt, hang ik de idioot uit. Trouwens, ik ben Brutus. Die mag overal roken."

Wat is uw favoriete Asterix-album?

"Ik heb geen enkele film gezien, maar mijn favoriete album is Le domaine des dieux (De Romeinse lusthof, Jan T.) omdat ik het gelezen heb toen ik nog zeer jong was." "Ik heb die strip jarenlang bewaard en vaak herlezen. Mijn eerste beroep, mijn echte beroep eigenlijk, was tekenaar. Ik was dus ook dol op de albums van Kuifje. Nog altijd. Ik weet wel dat Spielberg met een filmadaptatie bezig is, maar ik zou het vooral interessant vinden om een ouder geworden Kuifje bezig te zien. Zo'n rol had ik wel willen spelen. Maar uiteindelijk gaat mijn voorkeur toch uit naar Fantasio (Kwabbernoot, de collega van Robbedoes, Jan T.). Die is altijd mooi uitgedost, grappig maar ook heel stom. Kuifje daarentegen is altijd slim.

"Nu lees ik geen strips meer. Ik heb het vroeger te vaak gedaan. Nu kijk ik soms nog naar de tekeningen. Ik heb van Uderzo wel een originele tekening gekregen van mijn Brutuspersonage En daar ben ik toch erg trots op, want ik hou van zijn tekenstijl."

De vorige Asterix-films hebt u dus nooit bekeken? Ook niet als voorbereiding?

"Neen, dat interesseert mij niet. Men heeft mij indertijd een rol aangeboden in de eerste film, maar die heb ik geweigerd. Dat was de rol van Lucius Detritus, die dan door Roberto Benigni vertolkt is. Ik was toen niet geïnteresseerd, want ik vond het personage niet gemeen genoeg. En ook niet stom genoeg."

Hoe is de draaiperiode verlopen?

"Het was zeer hard. Vijf maanden in Spanje, ver van huis, en ik reis sowieso niet graag. Het was misschien niet de lastigste draaiperiode maar wel de vervelendste. En ik was omringd door mensen die mijn taal niet spraken. Ik voelde mij vaak alleen. Gelukkig was er Bouli Lanners, de Belgische acteur die de rol van Samagas, de Griekse koning, speelt. Bouli is een goede vriend van mij.

"Ik hou eigenlijk niet van dit soort superproducties. Te groot voor mij. Ik werk liever op kleinere producties, dichter bij de mensen. Dan voel ik mij meer op mijn gemak. Het klinkt paradoxaal, maar hier was er zoveel volk dat je je uiteindelijk heel eenzaam voelde. Een vervolgfilm zie ik dus zeker niet zitten. Ik heb geen idee of deze film een groot succes zal worden en het kan mij eerlijk gezegd ook niet schelen. Je weet nooit op voorhand wat het publiek wil zien."

Brutus aux Jeux Olympiques zou een betere titel zijn, want uw rol is veel belangrijker dan die van Asterix.

"Dat weet ik niet, want ik heb de film nog niet gezien. Maar dat is slecht nieuws, want als de film dan flopt, zal het allemaal mijn schuld zijn. (lacht) Ik weet niet wat ze allemaal in de film gehouden hebben, want ze hebben veel moeten wegsnijden omdat hij anders 3,5 uur zou duren. Ik denk dat ze vooral mijn scènes bewaard hebben omdat ik de goedkoopste was. En als de film marcheert, hoeven ze mij niets extra te betalen."

Dergelijke films zijn waarschijnlijk wel goed voor een internationale carrière?

"Dat kan mij geen barst schelen! Ik wil toch alleen films draaien in België en in Frankrijk. Ik kom hier in Parijs nu wel de internationale promotie doen, maar dat is alleen om de productie een plezier te doen. Ik ben ook niet geïnteresseerd in Engelstalige films. Zeker niet in Amerika, want in die studio's mag je helemaal niet meer roken. En ik rook de hele tijd."

Hoe zwaar was de fysieke voorbereiding voor deze Olympische Spelen?

"In het begin wilde men dat ik allerlei oefeningen zou doen om gespierder te worden. Maar ik vond dat het grappiger zou zijn om helemaal niet gespierd te zijn en zelfs een klein buikje te hebben. Want Brutus is een luiaard. Hij is niet geïnteresseerd in zijn fysieke conditie. Hij laat liever de anderen krachtig en kloek zijn. Als je een god bent, heeft het geen enkel belang om ook nog eens mooi te zijn. En Brutus vindt van zichzelf dat hij een god is."

Bestaat er zoiets als typisch Franse humor?

"Misschien, maar er bestaat zeker zoiets als typisch Belgische humor. We zijn niet bang om met onszelf te lachen. En er zit ook altijd een dosis verdriet in, een beetje wanhoop. Belgische humor is dus altijd een beetje ernstig. We lachen vooral met wat tragisch is."

Wat brengt de toekomst?

"In maart begin ik aan de nieuwe film van Patrice Leconte. Er is nog geen titel, maar het draait rond de verkiezing van Miss France. En er zijn ook plannen voor een heel kleine film die het racisme van de blanken in Afrika aan de kaak stelt. Niemand is geïnteresseerd om daar geld in te steken, dus die film zal ik nagenoeg voor niets draaien. En ondertussen schrijf ik ook een toneelstuk over het milieu van de filmpromotie. Daar heb ik toch wel wat ervaring mee, en ik vind dat vaak zo deprimerend dat het wel een zeer komisch stuk moet worden. De werktitel is Je vais venir. Dat wordt dus mijn manier om af te rekenen met alle connards uit het filmbedrijf. Neen, met de journalisten heb ik, op één of twee uitzonderingen na, geen problemen. Wel met de mensen die alleen op het geld zitten te wachten.

"Ik wil in de toekomst meer schrijven en misschien ook regisseren, want als acteur heb ik zowat alles gedaan wat ik kon of wilde doen. Ik heb op dat vlak geen echte ambitie meer. Ik wil nog graag één personage spelen: een perverse manipulator. Ik heb een hekel aan mensen die je zogezegd willen helpen, maar die je uiteindelijk in de vernieling helpen. De Franse auteur Henri de Montherlant schreef ooit: 'Il faut en vouloir aux gens qui vous veulent du bien.' (Let op voor mensen die het goed met je menen, Jan T.) Zo'n personage wil ik nog wel spelen. Desnoods zal ik het zelf schrijven. En dan is het afgelopen."

Een recensie van Astérix aux Jeux Olympiques vind je op pagina 4.

Caesar? Stelt niks voor. Maar Alain Delon, dat was hard! Hij sprak niet tegen mij, ik niet tegen hemIk zou graag nog eens een perverse manipulator spelen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234