Dinsdag 24/05/2022

'Als in een donkere spiegel' van Frank Vande Veire

NRC Handelsblad, 22 augustus

"Vande Veire, die les geeft aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Gent, ontpopt zich op papier als een even kundig als gedreven docent. Maar de grote meerwaarde van zijn boek zit in de visie op kunst en filosofie, die eruit spreekt. Voor Vande Veire behoort het gevoel van crisis 'structureel' bij het denken over moderne kunst. Sinds de kunst haar traditionele (religieuze, politieke) plaats heeft verloren, zijn haar functie en zelfs bestaansrecht onzeker geworden. De kunstfilosofie is juist door deze onzekerheid uitgelokt: zij moet de kunst van haar legitimatie voorzien. Maar de belangen zijn wederzijds: op haar beurt komt de kunst de filosofie te hulp in háár nauwelijks minder permanente crisis. Van een 'fatale' vermenging (...) is er dus geen sprake. Integendeel, vindt Vande Veire, kunst en filosofie winnen beide bij hun samenwerking."

'Blanco' van Peter Terrin

NRC Handelsblad, 22 augustus

"De effectiviteit waarmee in deze roman de eerste klappen worden uitgedeeld, maakt dat je na tien pagina's Blanco al met de prangende vraag zit: hoe is het mogelijk dat de Vlaming Peter Terrin (1968) jaren nagenoeg onopgemerkt is gebleven in Nederlandse literaire kringen? Enig onderzoek leert dat het niet aan de kwaliteit van zijn werk ligt (...) In de loop van drie boeken is de angst bij Terrin steeds dichterbij gekomen."

'La prise de la bastille' van Othon J. Vandenbroek

The Sydney Morning Herald 12 augustus

"Met als ondertitel Revolution bracht het concert werken die refereerden aan de Franse Revolutie. Er was Mozarts ouverture tot Le Nozze di Figaro (...) en de eerste Australische uitvoering van een weinig gekende symfonie getiteld La prise de la Bastille. De Vlaamse hoornspeler Othon Joseph Vandenbroek werd nog niet zolang geleden aangeduid als componist van het stuk, want tot voor kort werd aangenomen dat het van de alomtegenwoordige Duitse tweederangscomponist Dittersdorf was, een tijdgenoot van Haydn. (...) Hoewel de symfonie interessant is in haar vermoedelijk programmatische inhoud - denk aan tromgeroffel en stormachtige bewegingen - is het muzikaal nogal gewoontjes."

Els Dottermans

De Volkskrant 23 augustus

"Ze staat te boek als een van de gelauwerdste actrices in Vlaanderen. Of Els Dottermans nu Tsjechov speelt of een hedendaags stuk, altijd valt ze op. (...) Els Dottermans is een loyaal actrice. Zeventien jaar is ze vast verbonden aan dezelfde groep, de Belgische Blauwe Maandg Compagnie, die zich voortzette als Het Toneelhuis. (...) Dottermans is op het toneel een vurige actrice die vorig jaar nog bewondering oogstte als Medea in Mamma Medea in de regie van Gerardjan Rijnders."

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands Glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234