Woensdag 08/12/2021

'Als ik werk, kom ik in een trance terecht'

Piet Goddaer ontleende de laatste helft van zijn artiestennaam aan een personage uit Junkie van William S. Burroughs. Ook zijn nieuwste langspeler Stay Gold is schatplichtig aan artistieke hoogstandjes.

The Bell Jar van Sylvia Plath

(in 'It Was a Queer, Sultry Summer')

"De titel van die song nam ik over uit een tekstregel in Sylvia Plaths laatste boek. Puur toeval dat ze zich vandaag vijftig jaar geleden van het leven beroofde. Ik had vooral mijn zinnen gezet op het verhaal van de communistische intellectuelen Julius en Ethel Rosenberg, die in het boek voorkomen. Dit koppel werd in Amerika geëxecuteerd omwille van hun gedachtegoed. Ze werden onder dubieuze omstandigheden berecht als terroristen en spionnen, in naam van de democratie.

"Het is een weerspiegeling van hoe de Arabische Lente overkwam bij mij. Iedereen juichte toen dat de democratie zegevierde, maar ik heb daar sindsdien weinig van gemerkt. Er is wel drang naar verandering, maar in Libië of Egypte bestaat nog steeds geen democratie. Het ene monster verslindt gewoon het andere voor de ogen van de wereld. Als artiest wilde ik niet prekerig overkomen, dus bleef ik bewust vaag. Maar het moest me wel even van het hart."

'De opwindvogelkronieken' van Haruki Murakami

(in 'The Deep')

"Mijn vijfde studioplaat The Soft Machine (2006) was al thematisch verwant met Murakami. De manier waarop realiteit en magische realiteit zo mooi samenvloeien bij Murakami, voelt erg natuurlijk aan. Dat gevoel wil ik met mijn muziek ook oproepen.

"De opwindvogelkronieken vertelt het verhaal van de passieve Tõru Okada. Die raakt zijn baan kwijt, zijn kat is spoorloos en ook zijn vrouw verlaat hem. Hij gaat op zoek naar hen, zonder echt te weten wat hij waar te beginnen. Zo belandt hij bij een mysterieus huis, met een diepe put waarin hij zich terugtrekt. In afzondering en duisternis probeert hij iets te begrijpen van de wereld in het licht, maar eigenlijk voelt hij zich best behaaglijk in het donker. Daarover gaat 'The Deep'."

Strijkkwartet nr. 14 in D mineur van Franz Schubert

(in 'Death and the Maiden')

"De veertiende van Schubert heet Der Tod und das Mädchen - 'Death and the Maiden' dus. Die compositie bleek zijn testament, na een lange periode van ziekte. Soms heb ik geen flauw idee waarom ik een link leg met een schilderij, een compositie of een boek. Daarvoor laat ik me te vaak intuïtief beïnvloeden door kunst.

"Terwijl ik muziek schrijf, ga ik zolang repetitief te werk tot ik een soort trance beland. Op het hoogtepunt van die roes kan ik heel lucide worden, en associaties maken die ik later me met de beste wil ter wereld niet meer voor de geest kan halen. Ik probeer open te staan voor het onbewuste, ik zoek de roes heel nadrukkelijk op. Ook in sport: als ik zwem of ga lopen, zoek ik een ritme waardoor ik na een tijd in perfecte balans raak."

De laatste woorden van Ludwig van Beethoven

(in 'Plaudite, amici, comedia, finita est')

"Die songtitel is latijn voor 'Applaudisseert, vrienden, de komedie is over'. Naar verluidt de laatste woorden van Beethoven, op zijn sterfbed. Ik verwijs in mijn songs wel vaker naar de dood, dat klopt. Al is dat meestal om het leven te onderlijnen. De dood is geen taboe voor mij. Ze schrikt me niet af. Ik rij mijn koers zoals iedereen, maar blijf er me voortdurend van bewust dat ik naar de finish rij.

"De dood was al vroeg aanwezig in mijn leven. Mijn moeder stierf toen ik heel jong was, mijn beste vriend overleed toen we beiden 18 waren, en ik heb de ouders van mijn vader nooit gekend. Dat laatste proces herhaalt zich misschien voor mijn eigen kind. Mijn vader is 80 en gelukkig in goede gezondheid, maar mijn dochter is pas vier maanden oud. De kans dat ze heel bewust haar grootvader zal gekend hebben, lijkt klein. Die gedachte geeft me een glashelder besef van eindigheid, maar maakt me even dankbaar voor de tijd die ik krijg."

'Speelgoed van de wind' van César Manrique

(in 'Juguetes del viento')

"Die titel verwijst naar een serie levensgrote installaties op het Canarische eiland Lanzarote. Als je daar gaat fietsen, lijkt het net alsof je op de maan rijdt. Een groot deel van het eiland is bedekt met lava, waardoor er haast geen begroeiing mogelijk is, en het een uitgestrekt maanlandschap vormt. Op die manier voel je jezelf er speelgoed van de wind.

"Zoals Manrique Lanzarote zag als zijn atelier, zie ik Oostduinkerke vandaag als mijn atelier (Goddaer verhuisde eind 2011 uit Kortrijk, GVA). Het is het paradijs uit mijn jeugd. De zee geeft me trouwens nog steeds zo'n eeuwig vakantiegevoel, zelfs wanneer ik me uit de naad werk aan een compositie. Ik voel me volkomen los van de wereld. Heel bevrijdend: hier hoef ik alleen nog te voldoen aan mijn eigen verwachtingen. Mijn enige zorg is mijn eigen plezier. (lacht)"

'The Outsiders' van Francis Ford Coppola

(in 'Stay Gold Ponyboy Stay Gold')

"The Outsiders is een bekende jeugdroman, die later ook verfilmd werd door Francis Ford Coppola (met een piepjonge Matt Dillon, Patrick Swayze en Tom Cruise, GVA). Daarin komt één van twee boezemvrienden op het slechte pad. In de film komt meermaals het gedicht 'Nothing Gold Can Stay' van Robert Frost (1874-1963) voor. Met stay gold wordt bedoeld dat je je onschuld, puurheid en integriteit moet bewaren.

"Voor mij werd stay gold het motto van deze plaat. Ik wilde dit keer zo dicht mogelijk bij mijn eigen muzikale identiteit blijven. Wellicht als tegenreactie op mijn vorige plaat, die een Engelse sound had. Plots werd ik met Coldplay vergeleken. Ik begreep wel waar die opmerking vandaan kwam, maar ik maakte nooit iets om op een ander te lijken. Ik ben niet op zoek naar originaliteit, maar probeer wel zo onbevangen mogelijk te blijven. Zo puur en kinderlijk naïef mogelijk. Mezelf. Stay gold vat die gedachte helemaal."

Stay Gold verschijnt op 19 april bij EMI. Ozark Henry speelt op 23 mei in de AB, Brussel, en op 28 mei in de Vooruit, Gent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234