Zaterdag 27/02/2021

'Als ik op mijn tractor zit, denk ik niet aan Hollywood'

Hayden Christensen, de nieuwe beau van Hollywood, is het springkonijn in 'Jumper'

Lunchen op de top van de sfinx in het Egyptische Gizeh, vervolgens met kruimels tussen de tanden surfen in Fiji om dan met nat haar te haar gaan shoppen in New York? Het kan in Jumper, de nieuwe science-fictionfilm waarin Star Wars' Skywalker Hayden Christensen - de nieuwe beau van Hollywood - zich in een nanoseconde rond de wereld teleporteert.

Londen l Jumper is ook de nieuwe film van Doug Liman. Die kreeg op de set van The Bourne Identity en Mr. and Mrs. Smith de reputatie dat hij een verschrikkelijk chaotisch regisseur zou zijn. 'Allemaal opgeblazen', zegt Christensen. 'Hij is gewoon een artiest die heel organisch werkt.'

Liman haalde zich bij The Bourne Identity de woede van de Universalstudio op zijn hals omdat er dure draaidagen verloren werden vanwege een onafgewerkt scenario. Of omdat Doug de crew een nacht extra betaalde om een bos te verlichten zodat hij paintball kon spelen. 'Tijd om volwassen te worden': het is iets dat regelmatig terugkeert in een profiel over Liman - hij is van 1965 - dat recent in New York Magazine verscheen. Wat wil je als je lange tijd zoals Liman het verwende probleemkind uit een rijke familie was? Zijn vader Arthur Liman had uitstekende contacten in de entertainmentindustrie, omdat hij als advocaat studio's als Warner Bros. vertegenwoordigde. Hij bouwde zich in de jaren 80 ook een reputatie op als hoofdraadgever van de senaat in de Iran-contraverhoren.

"Als het aan Doug had gelegen, dan had hij ook Jumper gepolitiseerd", aldus Christensen. Vraag hem over The Bourne Identity en hij zal je zeggen dat het over de Iran-contraverhoren gaat. De eerste keer dat je de film ziet, vraag je je af waar hij het over heeft. Maar bekijk hem opnieuw en je begrijpt ergens wat hij bedoelt."

Het op 75 miljoen dollar gebudgetteerde Jumper is gebaseerd op de gelijknamige populaire tienerroman van Steven Gould. Dat boek haalde in de VS - samen met Harry Potter (sic) - de top honderd van de meest verbannen boeken in de jaren negentig. Een reputatie die het boek te danken had aan de amorele daden van zijn jonge hedonisten met een supergave. Want ze stelen cash uit bankkluizen, modieuze sportwagens in Tokio of ze zappen vlug naar een andere zender wanneer de waterellende van New Orleans op tv komt. "Het is inderdaad geen typisch superheldenverhaal, want mijn personage trekt geen spandex aan om de wereld te gaan redden", dixit Christensen. "Ik vond het eerder grappig dat iemand met superkrachten die voor zijn eigen profijt gaat gebruiken. En waarom zou je in dat geval geen bank gaan overvallen? Er zijn verzekeringsmaatschappijen, weet je (lacht). Het is een commentaar op het gedrag van de mensen vandaag en tegelijk geeft het ook aan hoe gedateerd sommige verhalen van Batman, Superman, enz. vandaag kunnen zijn."

De 27-jarige Christensen - door sommigen omschreven als de nieuwe Justin Timberlake - begon als jonge tiener te acteren. Eerst in Canadese tv-series, later in Hollywood met een kleine rol in Sofia Coppola's The Virgin Suicides. Hij wordt pas echt opgemerkt als drugsverslaafde zoon van Kevin Kline in Life as a House. De echte doorbraak komt er wanneer George Lucas hem boven Leonardo DiCaprio verkiest voor de rol van de ruimtereiziger met lichtsabel Anakin Skywalker in Star Wars: Episode II en sequel. Maar Christensen heeft het niet echt op Hollywood begrepen. "Ik houd niet van plaatsen die volledig geconsumeerd worden door een industrie. Niet dat ik het niet interessant vind. Maar als ik niet werk, wil ik liever niet in die industrie opgezogen worden." Daarom heeft Christensen zich onlangs in Canada een boerderij gekocht. En droomt hij er nu van, terwijl hij in een chique hotel in Londen de Europese pers te woord moet staan, om er op zijn sneeuwmobiel of tractor rond te toeren. "Het is een nieuwe uitdaging. Veel dieren die ik moet verzorgen, heb ik nog niet. Twee varkens, dat is voorlopig alles. Maar als ik op mijn tractor zit, dan denk ik niet aan Hollywood. " (LJ)

Zie ook de recensie in Encore, p. 5

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234