Woensdag 12/05/2021

Als Hollywood dubbel ziet

De voortreffelijke film Infamous, vanaf vandaag in de Belgische bioscopen, vertelt de fascinerende ontstaansgeschiedenis van In Cold Blood, de legendarische misdaadroman uit 1966 waarmee de Amerikaanse schrijver Truman Capote wereldberoemd werd. Krijgt u nu de indruk dat u die film al gezien hebt? Dan ervaart u wat in het Hollywoodjargon déjà view wordt genoemd.

door Jan Temmerman

In de zomer van 2003, na jaren research en schrijfwerk, belde filmmaker Douglas McGrath, bekend van Emma en Company Man, een bevriende producer op met het goede nieuws dat hij eindelijk klaar was met zijn scenario over het leven van Truman Capote. "Dat weet ik", klonk het aan de andere kant van de lijn. "Het ligt hier op mijn bureau." "Dat kan niet", reageerde McGrath onthutst. "Ik heb het nog bij mij!"

Op dat moment bleek dus dat nog iemand anders, in casu Dan Futterman, identiek hetzelfde idee had gehad: een biopic over Capote die zich helemaal concentreerde op de periode waarin hij In Cold Blood had geschreven. Hetzelfde idee én net iets eerder klaar. Capote ging in productie, werd geregisseerd door Bennett Miller en leverde hoofdrolspeler Philip Seymour Hoffman in 2006 een Oscar op als beste acteur. Toch slaagde scenarist-regisseur Douglas McGrath erin financiering te vinden voor zijn eigen Capotefilm, al besliste de studio om Infamous niet al te snel na Capote uit te brengen en de subtiel ironische slogan There's more to the story than you know mee te geven. Van zijn kant verkiest Douglas McGrath de filmtitel Capote in interviews niet uit te spreken, maar het letterwoord Tom te gebruiken. Dat staat voor The Other Movie.

De term déjà view komt uit het gezaghebbende vakblad Variety en verwijst naar het opmerkelijke fenomeen waarbij Hollywood bijna gelijktijdig of toch kort na elkaar films uitbrengt die qua onderwerp heel sterk op elkaar lijken. Variety heeft daar nog een andere omschrijving voor bedacht: lookalike mania. Het aantal voorbeelden is legio. In 1988 verfilmde Stephen Frears op schitterende wijze de beroemde brievenroman van Choderlos de Laclos tot Dangerous Liaisons, maar dat weerhield Milos Forman er niet van om even later uit te pakken met Valmont. In 1997 kwamen, met slechts enkele maanden verschil, de vulkanische rampenfilms Dante's Peak en Volcano in roulatie. Een jaar later stond de dreiging van een aanstormende asteroïde centraal in Armageddon én in Deep Impact. En in 2000 werd dezelfde planeet twee maal geëxploreerd, eerst in Mission to Mars en daarna in Red Planet. In januari vorig jaar kon men op de Amerikaanse televisie de hallucinante 9/11-episode Flight 93 bekijken en enkele maanden later kon men in de bioscoop terecht voor United 93.

Bij al die voorbeelden - en het lijstje is verre van exhaustief - is er absoluut geen sprake van een remake. En evenmin van een sequel of vervolgfilm. Het zijn gewoon films die door verschillende studio's op ongeveer hetzelfde moment bedacht, ontwikkeld en gemaakt werden. Toeval? Vaak, maar niet altijd.

Soms heeft het met de zeitgeist te maken, in casu een historische verjaardag. In 1992 was het vijfhonderd jaar geleden dat Amerika ontdekt werd en dus hoeft het niet te verbazen dat we dat jaar zowel 1492: Conquest of Paradise van Ridley Scott als Christopher Columbus: The Discovery van John Glen te zien kregen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234