Zaterdag 24/10/2020

InterviewWellesNietes

‘Als het niet klikt in die groep, lopen ze verloren’: Je kind thuisonderwijs geven tijdens de pandemie, is dat een goed idee?

Nele Vermeulen (l.) en Charlotte Struyve.Beeld Bob Van Mol

We laten een voor- en een tegenstander in duel gaan over een hot issue. Deze week: is het een goed idee om je kind thuisonderwijs te geven tijdens de pandemie?   

Nele Vermeulen: ‘Zelf thuis lesgeven geeft veel flexibiliteit’

Nele Vermeulen, leerkracht van opleiding, geeft haar drie zoons van 7, 8 en 10 jaar sinds september voltijds zélf les. “Je kan zo heel gericht inspelen op de noden van je kind.”

“Mijn twee jongste kinderen hebben autisme en deden het op school eigenlijk altijd heel goed. Het waren stille, voorbeeldige jongens. Maar als ze thuiskwamen, ontplofte de bom. Dan werden ze heel onrustig als er huiswerk gemaakt moest worden, bijvoorbeeld. En mijn jongste zoon had regelmatig huilbuien tijdens weekends bij het idee terug naar school te moeten.

“Toen ik mijn kinderen op 13 maart, vlak voor de lockdown, ging vertellen dat het voorlopig hun laatste schooldag zou zijn, zag ik de stress van hun schouders glijden. In die zin heeft corona ons over de streep getrokken om thuisonderwijs een kans te geven. Als we het gingen proberen, was dit het ideale moment. En de voorbije maand is dat heel goed verlopen.

Nele Vermeulen: ‘Heeft een van mijn kinderen het moeilijk met de leerstof, dan besteden we daar de ochtend nadien nog wat tijd aan.’ Beeld Bob Van Mol

“Aanvankelijk wou ik zo veel mogelijk de schoolse aanpak volgen. Ik wou elke week een woordpakket behandelen voor het vak Nederlands, om maar iets te zeggen, waarbij ze dan een taalregel of een aantal nieuwe woorden moesten leren. Maar die aanpak heb ik snel laten varen: je kan niet verwachten dat je kind in één week al volledig nieuwe leerstof absorbeert. Ik hou natuurlijk rekening met wat er in de eindtermen staat, maar thuisonderwijs geeft ons de flexibiliteit om sommige lesonderdelen wat trager te behandelen, en andere sneller. Op vrijdag plan ik een toetsendag in om te kijken of ze alles goed hebben begrepen.

“Zelf lesgeven creëert ook de mogelijkheid om mijn kinderen op andere manieren kennis bij te brengen. Het gebeurt dat we een wandeling aan het maken zijn door de velden, om dan onderweg een rekenoefening te maken. Of dat ik tijdens mijn ochtendwandeling met de hond lintjes aan bomen ga knopen met oefeningen die ze ’s middags moeten gaan oplossen. Dat houdt het voor hen interessant.

“Met een weekplanning werk ik niet. Als ik merk dat een van mijn kinderen het moeilijk heeft met de nieuwe leerstof, dan besteden we daar de ochtend nadien nog wat tijd aan. Het grote voordeel van thuisonderwijs is dat je heel gericht kan inspelen op de noden van je kind. Dat is ook de reden waarom ik zelf niet meer voltijds voor de klas sta: als leerkracht wil je het beste doen voor elk kind, maar in grote groepen is dat gewoon niet realistisch.

“Kinderen moeten in het klassieke schoolsysteem toch vooral binnen de lijntjes kleuren. Als ze dat niet doen, krijgen ze snel het gevoel dat ze niet goed bezig zijn of dat er iets mis is met hen. Dat wil niet zeggen dat mijn kinderen niet meer naar de gewone school mógen gaan. Als ze op een dag aangeven dat dat thuisonderwijs toch niets voor hen is, gaan we meteen nieuwe scholen bezoeken.

“Kritiek die vaak geuit wordt op thuisonderwijs, is dat kinderen moeten kunnen omgaan met leeftijdgenoten. Klopt, maar op school worden kinderen vaak geforceerd om met klasgenoten te spelen. Als het niet klikt in die groep, lopen ze verloren. Dat merkte ik bij mijn twee jongste zoons: voorbeeldige leerlingen, maar op de speelplaats speelden ze toch vooral met elkaar. Het is dus niet zo dat hun sociale contacten er zoveel beter waren. Nu kiezen ze zelf met wie ze omgaan: met hun neefjes en nichtjes bijvoorbeeld.”

-----------------------

Charlotte Struyve: ‘Verken als ouder eerst alle andere opties’

Onderwijskundige Charlotte Struyve (hogeschool VIVES) hoopt dat ouders niet te snel voor thuisonderwijs kiezen. “Het is niet omdat het op de ene school niet lukt, dat het ergens anders ook geen succes kan zijn.”

Charlotte Struyve: ‘Op school leer je omgaan met verschillende persoonlijkheden. Thuis ligt het aantal sociale contacten aanzienlijk lager.’ Beeld Bob Van Mol

“Thuisonderwijs is geen zwart-witverhaal. Veel hangt af van de ouders én de kinderen. Een ouder die didactisch geschoold is, gaat bijvoorbeeld veel geschikter zijn om zelf les te geven dan iemand zonder opleiding op dat vlak. En ook niet elk kind functioneert even goed wanneer het zich niet in een omgeving bevindt waarin iedereen aan het studeren is.

“Een lerarenopleiding is er natuurlijk niet voor niks. We leiden mensen tijdens een professionele bachelor drie jaar intensief op om die taak zo goed mogelijk in te vullen. Als iedereen zou beweren zijn kinderen even kwalitatief onderwijs te kunnen aanbieden als op school, vind ik dat jammer voor alle studenten die dag in, dag uit aan het zwoegen zijn om hun lerarendiploma te behalen. Je haalt er de professionaliteit van de leerkracht mee onderuit.

“We moeten ons vooral vragen stellen bij de reden waarom meer ouders ervoor kiezen hun kinderen zelf te onderwijzen. Ik denk dat thuisonderwijs vaak wordt gekozen vanuit een afkeer voor het schoolsysteem of omdat ouders het gevoel hebben dat de school niet matcht met de noden van hun kind. Dat betekent toch dat we ergens tekortschieten in ons onderwijssysteem.

“Ik heb ook al gehoord dat ouders wier kind moest blijven zitten, dan maar zelf de boel hebben overgenomen. Ik vind het jammer als er voor thuisonderwijs gekozen wordt vanuit een negatieve aanleiding, zoals pestgedrag of een stroef contact met de leerkracht. Ik hoop dat ouders niet te snel die beslissing nemen. Het is niet omdat het in de ene school niet lukt, dat een andere geen succes kan zijn. Een andere dynamiek of klasgroep kan een enorm verschil maken. Ik hoop dat men eerst die opties verkent, alvorens vanuit een negatieve ervaring voor thuisonderwijs te kiezen. Thuisonderwijs zou in eerste instantie moeten vertrekken vanuit een positieve motivatie.

“In thuisonderwijs lopen de opvoedende en onderwijzende rol losjes door elkaar, maar dat is tegenwoordig op school ook het geval. Dat zie ik dus niet noodzakelijk als een belemmering. Maar het aantal sociale contacten dat je er als leerling op na houdt, is wel aanzienlijk lager. Op school leer je omgaan met de verschillende persoonlijkheden van leerkrachten en studenten. Thuis heb je minder kans om allerhande karakters tegen het lijf te lopen.

“Als thuisonderwijs betekent dat een kind volledig geïsoleerd is van andere leeftijdgenoten, dan is dat echt wel iets waarover we ons zorgen moeten maken. Naast de educatieve ontwikkeling is ook sociale en emotionele ontwikkeling een belangrijke pijler van het onderwijs. Maar een kind dat opgroeit met vijf broers of zussen, of naar de volleybaltraining gaat, kan op die manier óók sociale vaardigheden trainen.

“In succesvol thuisonderwijs is, net zoals op school, structuur heel belangrijk. Een dag moet een duidelijke invulling krijgen, en het is dus geen goed idee om à la minute te beslissen wat er nadien gaat gebeuren. Voor ouders die geen lerarenopleiding hebben gevolgd en toch voor thuisonderwijs kiezen, hoop ik dat die persoon zich op zijn minst op de een of andere manier didactisch gaat bijscholen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234