Donderdag 24/09/2020

Rewind

"Als geest mag je niet in de weg lopen"

Lynn Van Royen.Beeld Tim Dirven

In Beau Séjour treft hoofdpersonage Kato haar eigen lichaam dood aan in bad. Ze is vermoord, maar ze loopt nog steeds rond en vijf anderen kunnen haar zien. Hoe speel je geloofwaardig een geest? Lynn Van Royen, die Kato speelt, legt uit.

“Op voorhand werd precies bepaald hoe ik me als geest moest gedragen”, vertelt Van Royen. "Ik lette er bijvoorbeeld heel erg op dat ik niet in de weg liep van andere personages. Voor de niet-zieners ben ik onzichtbaar. Het zou onrealistisch zijn als die in een boogje om mij heen zouden lopen. Er is ook een scène waarin ik mijn moeder vasthoud. Eerst wilde ik haar echt knuffelen, maar dat ging niet omdat ze dan zou bewegen. Dat zou niet kloppen: de personages die Kato niet kunnen zien, kunnen ook niet reageren op haar handelingen.”

“Ik kon nooit in iemands kijkrichting gaan staan", legt Van Royen verder uit. “Het publiek zou dan kunnen denken dat de personages naar Kato kijken. Dat wilden we echt vermijden."

Niet faken

Een andere regel heeft betrekking op de acties die Kato uitvoert. Kato en de zieners kunnen de resultaten van haar handelingen zien, maar de andere personages kunnen dat niet. “Er is bijvoorbeeld een scène waarin Kato een schot afvuurt en het geweer vervolgens op de grond laat vallen”, licht Van Royen toe. “Voor Kato en haar vader, een ziener, is dat geweer zichtbaar en ligt het op de grond. Zodra een niet-ziener het geweer aanraakt, herstelt die situatie zich: het geweer zit dan terug in de holster. Hetzelfde geldt voor de scène waarin Kato de papieren van haar moeder in de lucht gooit: zodra haar moeder de papieren aanraakt, zijn ze weer geordend.”

Er werd op voorhand goed nagedacht over hoe de handelingen van Kato consequent in beeld werden gebracht. “Het is onmogelijk om alles helemaal perfect uit te werken, dus sommige situaties hebben we bewust vermeden. Voor de opnames zijn we ook een dag gaan repeteren in het hotel met de regisseurs, de scenaristen en een deel van de crew”, vertelt Van Royen. “We wilden testen hoe het precies zat met al die regels, het aanraken en het resetten. Dat was nodig, want op de draaidag zelf is daar geen tijd meer voor. Je moet op voorhand goed weten hoe je alles gaat aanpakken.”

Kato is een geest, vertelt Van Rooyen, maar wel een van vlees en bloed. Dat helpt bij de uitwerking van het verhaal. “Ik moet niet faken dat ik door een muur loop of doen alsof ik geen glas kan vastnemen. Dat was ook echt de bedoeling. Ze kan zich wassen, ze kan slapen, eten en drinken. Kato zet ook een helm op en wacht voor een rood licht. Ze ervaart het leven zoals ze het gewend is. Ook al weet ze dat ze dood is, ze weet niet of ze misschien nóg eens kan sterven. Daarom heeft ze nog een soort berekendheid in zich."

Bekijk hier het commentaar van Lynn Van Royen bij scènes uit de eerste drie afleveringen van Beau Séjour.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234