Zaterdag 27/11/2021

Als er nieuwe producten gelanceerd moeten worden, doen bedrijven dat het liefst bij ons

'Belgen staan bekend als moeilijke consumenten. Als een product hier gewaardeerd wordt, kun je ervan uitgaan dat het ook in buurlanden een succes zal zijn'

'België is een ideaal testland'

Winkelketens en producenten die nieuwe voedingswaren introduceren in Europa kiezen opvallend vaak voor België. 'Belgen staan meer dan inwoners van de buurlanden open voor vernieuwende producten', zegt Chris Moris van Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Het lanceren van nieuwe voedingsproducten blijkt trouwens een kunst op zich. Winkelketen Carrefour laat de eigen producten zelfs testen in twee rondrijdende 'tastecars' of 'proefwagens'.

Brussel

Eigen berichtgeving

Kris Hendrickx

Vooraleer producenten of verdelers een nieuw product op de markt brengen in heel Europa, komt het vaak in de Belgische winkelrekken terecht. Liptons Ice Tea werd eerst in België gedronken en ook de thuistapinstallatie van Interbrew kwam eerst hier op de markt. Daar zijn verschillende redenen voor. "Belgen blijken nog open te staan voor vernieuwende producten", stelt Chris Moris, algemeen directeur van Fevia. "In Landen als Duitsland liggen de prioriteiten van consumenten vooral bij de prijs." Ook voor non-foodproducten blijkt België een favoriet testland. "Belgen staan ook bekend als moeilijke consumenten", vertelt Roeland Smets, algemeen directeur van de Belgilux Association of Branded Products Manufacturers, de Belgisch-Luxemburgse vereniging van merkproducenten. "Als een product hier gewaardeerd wordt, mogen producenten ervan uitgaan dat het ook in buurlanden een succes wordt", weet Smets.

Naast de houding van de Belgische consument spelen nog andere factoren mee in de keuze voor ons land. Een product in heel België laten 'testverkopen' is heel wat minder duur dan dezelfde operatie in pakweg Duitsland door te voeren. Ook de ligging van ons land blijkt een logistieke troef om testverkoop eerst in België te laten plaatsvinden. Ten slotte speelt de gemengde samenstelling van de bevolking mee. "We zijn een goede staalkaart voor Europa", vertelt Smets. "Dat heeft met het aantal migranten te maken, maar ook met de internationale aanwezigheid, een gevolg van de instellingen in België."

Producten die gelanceerd worden in België, worden vaak eerst in een klein gebied getest. Blijkt de verkoop succesvol, dan komt het product ook in de nationale winkelrekken. De distributieketen Carrefour (Carrefour-hypermarkten en GB-supermarkten) werkte een originele variant op die formule uit. Twee 'tastecars' van de groep doorkruisen voordurend het hele land op zoek naar proefgrage consumenten. In de tastecar, die opgesteld wordt op parkings van GB's of Carrefours, kunnen die consumenten nieuwe kandidaat-producten voor de huiseigen merken testen. De proever krijgt er blanco producten voorgeschoteld. Eén daarvan is kandidaat-huismerk, de anderen concurrenten die al op de markt zijn. De tastecars van Carrefour beschikken over een kleine keuken om de producten volgens de regels van de kunst te bereiden. Proevende consumenten nemen plaats aan een tafel in een comfortabele stoel.

Winkelketens die eerst regionaal testen, doen dat meestal in grote steden, waar ze een goede doorsnede van hun nationaal cliënteel bereiken. In drie GB-winkels (Antwerpen-Centrum, Borgerhout en Brasschaat) wordt momenteel bijvoorbeeld een nieuw assortiment kant-en-klare aardappelen getest. Puree, kroketten, geschilde en licht voorgekookte aardappelen passen in de trend van de voorbereide voedingswaren die de voorbije jaren aan een opmars bezig zijn. Blijkt het product na vier maanden een succes, dan komt het in alle Belgische winkels terecht. De kans dat het product dan toch nog flopt in één regio blijft wel bestaan. "Niet alleen landen, maar ook regio's kunnen een verschillende smaak hebben", vertelt Roeland Smets. "In Vlaanderen gaat men bijvoorbeeld meer voor een delicate en vernieuwende smaak. Walen houden veeleer van een uitgesproken traditioneel smaakpalet. Dat merk je zowel bij wijn, koekjes als mosterd."

Internationaal zijn de verschillen nog meer uitgesproken. "Koffie wordt bijvoorbeeld steeds sterker naarmate je naar het zuiden afzakt", vertelt Smets. Producenten kunnen zich aan die lokale verschillen aanpassen of naar radicalere oplossingen grijpen. "Vroeger had elke streek in België haar eigen typische koffie", vertelt Smets. "Douwe Egberts heeft daar een eind aan gemaakt door aan elk gezin in België een pakje cadeau te doen. Sindsdien is van die diversiteit nauwelijks nog iets merkbaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234