Zondag 15/12/2019
Beeld Geert Joostens

John John & Missy

Als een voor de vrije markt nutteloos geworden bejaarde wordt Sinterklaas naar de marge geduwd

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur bij De Morgen en papa van John John (8) en Missy (4).

"Nu nog letterkoekjes leggen.”

“Neen, schat, de Sint gééft zelf letterkoekjes. Wij niet.”

Samen met Missy overschouw je het tafeltje waarop de ­schoenen geschikt staan. Er hangt stilte in de huiskamer.

De liefde voor de Sint komt in golven. Je dochter surft nu op het toppunt van de golf. De hele week al zingt ze liedjes voor de goedheilig man. Nu is ze nerveus. “Wat komt de Sint doen vannacht?”

Lang duurt zo’n golf niet. John John staat alweer met de voeten op de grond. Geloof hechten aan een eeuwig levende heilige die met een donkere kameraad en een wit paard per boot uit Spanje komt om hier vanaf de daken speelgoed te verdelen: neen, dat doet hij niet meer. Voorbeeldig houdt hij zich aan de belofte om de pret voor zijn kleine zusje niet te bederven. Zolang de illusie standgehouden wordt, blijven de cadeautjes toestromen. Ook voor hem. Snaveltjes dicht, dus.

Weinig avonden zijn zo spannend als Sinterklaasavond. Zal hij wel komen? En zullen zij de cadeautjes wel leuk vinden? Toch versomberde dit jaar je gemoed met het naderen van 6 december. Ligt het aan jou of komt deze mooie traditie stilaan in de verdrukking? Niet door Zwarte Piet. Vlaanderen heeft met ontroerende overgave het debat ontweken.

Neen, het probleem is Kerstmis. Dat in de stad de enerverende ­kerstmarkt al opgetuigd wordt terwijl Allerheiligen amper gepasseerd is, ben je inmiddels wel moeten gewoon worden. Maar dat kerst nu ­werkelijk overal al toeslaat nog voor de Sint gearriveerd is, dat is toch nieuw. Als een voor de vrije markt nutteloos geworden bejaarde wordt Sinterklaas naar de marge geduwd, rijp voor het tehuis voor oude ­kindervrienden. Met de tientonners uit de Cola-Cola-reclame rolt de kerstmarketing over alles en iedereen heen.

Natuurlijk was Sinterklaas van zichzelf ook al een hoogdag van overconsumptie geworden. Maar hoe dan ook bleef die beperkt tot één dag. Waarom nog moeite doen voor de Sint, als je Black Friday al hebt? De kerstperiode kun je eindeloos laten uitdeinen. Niemand kan je ­verhinderen al in oktober smerige glühwein te staan slempen aan een nepblokhut.

Misschien daarom ook dat het nu zo stil is rond de schoentjes. Het is de stilte van het afgelegen eiland, waar deze ene avond de vooruitgang aan voorbijgaat.

Straks gaan je geliefde en jij tot diep in de nacht een speelgoedwinkel in elkaar schroeven. Zoals vaders of moeders altijd hebben gedaan. Straks zal Missy opstaan en niet begrijpen waar dat droomwinkeltje nu zo plots vandaan komt. Zoals vierjarige meisjes altijd hebben gedaan. Straks zal John John samenzweerderig knipogen als hij zijn Lego-doos openmaakt. Zoals achtjarige jongens altijd hebben gedaan.

Zo is het goed, voor een dag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234