Dinsdag 16/07/2019

Als een virus tussen grijs beton

Gonzalez-Foerster koppelt met kleurige ingrepen de grijze architectuur van deSingel aan esthetiek, droom en po�zie

expo l dominique gonzalez-foerster in desingelHHHHH

Luk Lambrecht

Alphavilles? van Dominique Gonzalez-Foerster is de eerste solo-tentoonstelling ooit in deSingel. Curator Moritz Küng levert meteen ook de beste expo van het najaar af.

Dominique Gonzalez-Foerster (°1965) kun je situeren na het Dan Graham-tijdperk. Sociologie en psychologie krijgen in haar aanpak de bijkomende lading van intieme herinneringen, ervaringen, droomsituaties en kleurige schoonheid. De kunstenares maakt ook films, richtte boetieks en een Parijs metrostation in en bouwt een huis voor een Japanse verzamelaar.

In deSingel stippelde zij een parcours uit met installaties en kunstgrepen door de typische grijze architectuur van Leon Stynen (ooit student bij Le Corbusier). De titel van de expo verwijst natuurlijk naar de gelijknamige film van Godard, maar ook naar de anonimiteit van steden, het idee dat grootsteden inwisselbaar worden. Oké, er zijn natuurlijk wel regionale verschillen, maar anderzijds vind je overal ook dezelfde elementen. Denk maar aan de glazen atria die overal ter wereld oprijzen, vol exotische planten die de droom van een rimpelloos globalisme oproepen.

Onder de vlag Tropicale Modernité linkte Gonzalez-Foerster in haar vroeger werk al de onderlinge versmelting van steden over de hele wereld aan intieme herinneringen. Zo maakte ze al tal van minimale kamers waarin kleur, muziek en soms een plant gevoelens op de toeschouwer projecteren, en vice versa. Die sfeerruimten suggereren dat je ook in je privé-domein niet ontsnapt aan standaardervaringen.

Tijdens Documenta XI was haar werk een van de blikvangers. Daar legde Gonzalez-Foerster een 'wereldpark' aan met elementen uit alle hoeken van de aardbol: een straatlantaarn uit Grenoble (waar ze opgroeide), een telefooncel uit Rio, een lavasteen uit Mexico, een exotische plant...

De elf haltes die ze voor deSingel bedacht koppelen de architectuur aan esthetiek, droom en poëzie. De betonnen zuilen aan de ingang van deSingel kregen zo een felroze tint, een verwijzing naar het zachte modernisme van de Mexicaan Luis Barragan. Over de keivormige raamgaten in de hal legde ze een groene filter en buiten op het grasveld wachten twaalf rode plastic stoeltjes op winterse ontmoetingen.

De kunstenares transformeert de grijze, functionele architectuur tot opwekkende omgevingen. Kunst verlaat hier de cocons van het artistieke object, in de plaats komen ervaringen waarin het werk zelf gewoon verdwijnt. In de binnentuin installeerde Gonzalez-Foerster een vijver van hemelsblauw mozaïek geflankeerd door een grote roze rots en een paal met vier lichtelementen. Ook hier mondialiseert ze de plek, laadt ze de grijsheid op met tropische elementen die voor een beetje meer levensvreugde in de grauwe westerse steden zorgen.

Heel bijzonder is een stukje niemandsland naast deSingel dat bestaat uit waterpartijen en verweerde stukken beton. Hier monteerde de kunstenares een flinterdun, goudkleurig gordijn. Haar gouden watertuin verandert de grijsheid in een herinnering aan een Japanse tuin. Ze dropt verder nog een resem werken op de campus van deSingel-campus en in de expogang toont ze 26 foto's/affiches met impressies van wereldsteden, opgehangen in alfabetische volgorde, van Acapulco tot Zabriskie Point. De dromerige toeristische foto's worden geflankeerd door 26 verschillende tropische planten en een monumentale graffiti, tropicalisation.

Wat een tentoonstelling, wat een ervaring! deSingel wordt plots een zinnenprikkelende omgeving.

Wie en wat Alphavilles? van Dominique Gonzalez-Foerster Waar en wanneer Nog tot 19 december, maandag tot vrijdag van 10 tot 19 uur, zaterdag van 16 tot 19 uur, deSingel, Desguinlei 155, Antwerpen, gratis, 03/244.19.20, www.desingel.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden