Vrijdag 25/06/2021

Als een kerncentrale

'Opening Night' is spetterend ensembletheater

Theater l Eerste coproductie van NTGent en Toneelgroep Amsterdam is voltreffer HHHHH

Liv Laveyne

De film Opening Night (1977) van de Amerikaanse cultregisseur John Cassavetes draaide na de release slechts twee maanden in de zalen. Onterecht, zal iedereen moeten toegeven, niet alleen zij die de film met Gena Rowlands hebben gezien, maar ook zij die de theaterversie van NTGent en Toneelgroep Amsterdam (TA) zagen.

Regisseur Ivo Van Hove droeg Opening Night op aan de dit weekend overleden TA-acteur Joop Admiraal. "Hij speelde alsof zijn leven ervan afhing en dat zullen wij vandaag ook doen", zo klonk het. Wat het publiek daarna te zien kreeg, overtrof die belofte: acteurs leven om te spelen en dat sloeg niet alleen op de inhoud van het stuk.

Opening Night volgt een theatergroep in de laatste dagen voor de première van het stuk De tweede vrouw. Overdag wordt gerepeteerd, 's avonds worden try-outs gespeeld. De spanning is te snijden en dat heeft alles te maken met steractrice Myrtle (Elsie de Brauw). Ze heeft geen voeling met haar personage Virginia. Naderhand blijkt dat ze bang is om haar rol, die van een ouder wordende vrouw, te goed te spelen waardoor het publiek haar ook echt zo zal zien. Dat ze samen op de planken staat met haar ex-man Maurice (Jakob Derwig), die in het stuk haar echtgenoot Marty speelt, maakt de groepssfeer er niet beter op. Wanneer de jonge fan Nancy (Hadewijch Minis) haar vastklampt voor een handtekening en even later verongelukt, slaan de stoppen door. Myrtle, niet vies van sterkedrank, raakt overtuigd dat de geest van het meisje haar jongere ik is. De première van De tweede vrouw lijkt een flop te worden voor de acteurs, regisseur (Fedja Van Huêt), schrijfster (Chris Nietvelt), producent (Johan Van Assche) en de technische crew, maar dat is buiten de wil om te spelen gerekend.

Het decor van Jan Versweyveld laat alle ruimtes uit Cassavetes' film samenkomen op scène: op het middenveld wordt gespeeld, aan de ene kant in de coulissen is een glimp van de kleedkamer op te vangen. Aan de andere kant zit een vijftigtal toeschouwers op scène als zijnde het publiek dat naar De tweede vrouw komt zien. Een cameraploeg die de making-of van De tweede vrouw filmt, laat op een scherm close-ups zien van wat zich op de bühne en buiten de zaal afspeelt. Is het oog van de theaterkijker doorgaans een camera fixe gericht op de scène, dan sleurt de camera je hier mee door de schouwburg en zelfs tot op het plein.

Van Hove heeft aan zijn versie enkele stomende rollebolscènes toegevoegd, maar verstaat ook de kunst van het weglaten. Anders dan in de film komt er geen genezeres aan te pas om boze geest Nancy uit te drijven, waardoor Myrtles innerlijke strijd aan kracht wint. Maar de grote meerwaarde van Opening Night als theaterstuk is het feit dat hier een play-in-the-play ontstaat waar zelfs een derde laag aan toegevoegd wordt, de realiteit. Wanneer Myrtle haar tweede theaterman (stagiair en Dora Van der Groenstudent Oscar Van Rompay) boycot door hem alleen op scène te laten staan, schreeuwt die misnoegd: "Dat doe je niet bij een try-out en dat is hier dan nog mijn stage ook!"

In een ontroerende dialoog tussen Virginia/Myrtle en Marty/Maurice wordt het belang van ensemblespel onderstreept. Het is de moraal van dit stuk, maar ook van deze coproductie. Het 'contentement' van sommige acteurs om weer samen te spelen (na het ophouden van ZT/Hollandia trok een aantal acteurs met Johan Simons naar NTGent, anderen gingen naar TA) slaat zo over op de toeschouwer. En het zou ons niet verwonderen: na Wim Opbrouck die voor zijn rol in De asielzoeker een Louis d'Ornominatie kreeg, zou bij NTGent daar wel eens een Theo d'Or kunnen bijkomen voor Elsie de Brauws vertolking van Myrtle.

Opening Night is spetterend ensembletheater. Wordt er vanuit het beleid wel eens dikdoenerig over 'synergieën' in het theater gesproken, dan is deze coproductie een kerncentrale op zich.

WANNEER EN WAAR Tot 6 mei in NTGent. Info en tickets: 09/225.01.01 of www.ntgent.be

n Elsie de Brauw speelt de rol van de steractrice Myrtle, die geen voeling heeft met haar personage Virginia. (Foto RV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234