Donderdag 24/06/2021

'Als de NMBS een privébedrijf was, zou De Croo applaudisseren

De NMBS heeft '97 afgesloten met een winst van 3 miljard frank. Het beste resultaat in tien jaar tijd. 'Larie,' zegt VLD-kamerlid Herman De Croo. De oud-minister van Verkeer beschuldigt de spoorwegmaatschappij van gesjoemel met de boekhouding. 'De Croo voert geen polemiek maar een afbreekpolitiek,' zucht NMBS-topman Etienne Schouppe. 'Hij gunt ons het succes niet.'

voor de resultaten'

"Ik blik erg tevreden terug op '97," vertelt Etienne Schouppe. "We sloten het jaar niet alleen af met drie miljard winst en met een schuldendaling van ongeveer veertig miljard door de oprichting van de Financière TGV. We verwelkomden op het binnenlands net ook nog eens zeven procent méér reizigers en het goederenvervoer nam flink toe. En dat ondanks het verlies van belangrijke klanten zoals de Forges, Boël en het Zeebrugse Carcoke. Daarnaast steeg het internationaal reizigersvervoer dankzij de Thalys en in mindere mate de Eurostar met twintig procent."

De Croo gelooft niet in uw winstcijfers.

"Moc ht een privébedrijf onze cijfers voorleggen, dan zou hij applaudisseren, maar ja, we zijn dus een openbaar nutsbedrijf. Als oud-minister van Verkeer moet hij beter weten. De NMBS krijgt inderdaad overheidssubsidies voor de gemeenschapstaak die we vervullen en voor de instandhouding van de infrastructuur. Maar dat neemt niet weg dat we commercieel moeten werken en al onze commerciële opdrachten zijn winstgevend."

Wat zijn in '98 de prioriteiten voor de Spoorwegen?

"We vermoeden niet dat het binnenlands reizigersverkeer opnieuw met zeven procent zal stijgen. Het wordt dus in de eerste plaats consolideren. Wel verwachten we veel van het nieuwe treinplan dat vanaf mei zowat alle verbindingen en uurregelingen zal wijzigen. We voorzien opnieuw een groei in het internationaal verkeer, van 4,2 naar 5,5 miljoen passagiers. De Eurostar zal wat minder snel groeien want zolang er op Britse bodem niet met hoge snelheid kan worden gereden, blijft het vliegtuig een voorname concurrent. Erg ambitieus zijn dan weer de plannen van ons pakjesbedrijf ABX waarvoor we in '98 een omzetstijging voorzien van 2,9 naar 5,5 miljard frank."

Hoe zit het met de door de NMBS zo gewilde IJzeren Rijn, de vrachtlijn die de Antwerpse regio met het Ruhrgebied moet verbinden?

"Het dossier evolueert positief. Op technisch vlak zijn de gesprekken al bezig, het is nu tijd om de diplomatieke onderhandelingen te starten. Ik ontvang vanuit Nederland signalen die me optimistisch maken. Door de IJzeren Rijn goed te keuren kunnen onze Noorderburen eens de graadmeter van hun Europese denken tonen." (GSC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234