Woensdag 27/10/2021

Treinbotsing

Allicht jaren onduidelijkheid over treinongeval bij Luik

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De kans is groot dat het nog jaren duurt voor er duidelijkheid komt over de oorzaak van de treinramp in Saint-Georges-sur-Meuse bij Luik. Daar kwamen zondagavond drie mensen om het leven toen een passagierstrein inreed op een stilstaande goederentrein.

Ook zes jaar na de treincrash in Buizingen is nog altijd niet 100 procent duidelijk wat daar precies gebeurde. "Ook het onderzoek naar de nieuwe treinramp is complex en zal veel tijd vergen", zegt spoorbeheerder Infrabel. Het kan gaan om een fout van de treinbestuurder, een defect veiligheidssysteem, een blikseminslag of zelfs sabotage. Er zijn verschillende hypotheses en op dit moment nog maar weinig antwoorden.

Het ongeval verandert weinig aan de spanningen tussen de vakbonden en de spoordirectie. De vakbonden betreuren het voorval en betuigen hun medeleven, maar houden vast aan hun eisen voor de kredietdagen van het personeel. Voorlopig gaat de aangekondigde staking van volgende week gewoon door.

De vakbonden leven mee met de slachtoffers, maar de staking gaat door. "Na onze minuut stilte hebben we op de vergadering niet meer over het ongeval gepraat". Lees erover in de pluszone.

5 hypotheses

De kans is groot dat het nog jaren duurt voor er duidelijkheid komt over de oorzaak van de treinramp in Saint-Georges-sur-Meuse. Wij analyseren vijf hypotheses.

Hypothese 1
Fout van bestuurder
Een menselijke fout is zeker niet uitgesloten. Onderzoekers hopen dankzij de zwarte doos wijzer te worden over de laatste minuten in de stuurhut. Het toestel was gisteravond laat nog niet uit het compleet verhakkelde treinstel gehaald. Het registreert elke beweging in de stuurhut.

Hypothese 2
Defect veiligheidssysteem
Sinds de treinramp in Buizingen zijn meer dan 99 procent van de treinen in België uitgerust met het zogeheten TBL1+-systeem. Dat is een veiligheidssysteem dat in werking treedt als een bestuurder voorbij een rood sein rijdt. Als alle systemen werkten en de trein rood licht had, zoals de goederentrein die stond te wachten, moest de trein dus tot stilstand komen. Anderzijds: een trein staat niet in één vingerknip stil.

Hypothese 3
Blikseminslag
Een zwaar onweer teisterde zondagavond de streek waar het ongeval plaatsvond. Even na 19 uur sloeg de bliksem in langs de spoorlijn nabij Saint-Georges-sur-Meuse, bevestigt ook Frédéric Petit van Infrabel. "Maar die viel niet in op een seinhuis zoals hier en daar wordt gezegd. De bliksem raakte wel enkele toestellen vlak naast de spoorlijn. Dat is overigens niet zo uitzonderlijk."

Hypothese 4
Sabotage
Vorige week nog riep een activist op om in het kader van stakingen de spoorlijnen te saboteren. De man maakte op internet ook duidelijk hoe dat eenvoudig kan. Spoorbeheerder Infrabel zegt echter dat ze totaal geen aanwijzing hebben dat sabotage de reden zou zijn van de treinramp.

Hypothese 5
Gevolg van staking
Er zijn zware acties gevoerd op en rond spoorlijnen in Wallonië, maar volgens Frédéric Petit hebben de acties zéker niets te maken met de treinramp.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234