Vrijdag 18/10/2019

Alles moet weg

Stelt u zich een groepje astronomen voor dat ingespannen het luchtruim afspeurt. Als u weet dat het hier een film betreft, maakt u misschien associaties met Contact, Independence Day of Mars Attacks! Een waarneming die op foto vastgelegd werd, blijkt na enige berekeningen inderdaad iets te tonen dat op de aarde afkomt. De opmerking 'Hello there little fella' wordt enigszins misplaatst in de mond genomen door een onderzoeker, want het betreft hier een komeet die het grote broertje van de Mount Everest kon zijn en die met een moordende vaart op onze planeet afstevent.

Ludo Wijnen

Als catastrofe kan zo'n botsing wel tellen, want in vaktaal wordt er gesproken over E.L.E., namelijk Extinction Level Event. Het soort gebeurtenis dat de dinosaurus destijds fataal werd en dat nu ook de mens massaal de das om kan doen. Toch is Deep Impact meer dan een rampenfilm die de ultieme apocalyps in beeld brengt.

Een nieuwsredactie is Ellie, zoals het E.L.E. gemeenzaam genoemd wordt, op het spoor gekomen voordat de Amerikaanse regering met het tragische nieuws naar buiten wil komen. Dat geeft aanleiding tot een aantal zijsprongetjes, die het reilen en zeilen binnen de redactie in beeld willen brengen. Noem het een snuifje Broadcast News of The Paper. En daarmee is de kous nog steeds niet af. Want om de ramp vooralsnog te voorkomen wordt er een internationale bemanning verzameld die vanuit een nieuw ontworpen ruimteschip de desastreuze komeet zal bekampen. Een beetje Apollo 13, met Robert Duvall als oudgediende astronaut Spurgeon Tanner aan het roer. Voor we het vergeten, moeten we nog vermelden dat de hele heisa een zeer wrange versie van Andy Warhols 'fifteen minutes of fame' kan worden voor de veertienjarige Leo Beiderman (rol van Elijah Wood). Hij is degene die de bewuste foto van de nachthemel nam en dus nu wereldberoemd wordt, net op het moment dat de komeet die zijn naam draagt onze planeet komt vernietigen. En Leo was al blij dat hij eindelijk werd opgemerkt door zijn klasgenootje Sarah Hotchner (rol van Leelee Sobieskie, een compacte versie van Helen Hunt).

Hebben we het trouwens al gehad over de huwelijksperikelen van de ouders van journaliste Jenny Lerner (rol van Tea Leoni), die eindelijk tot anker mag promoveren om het einde van de wereld aan te kondigen? Of over het Ark-project dat op touw gezet wordt om zoveel mogelijk soorten dieren en mensen te doen overleven? Deep Impact, want deze film gaat over al het voorgaande en nog meer, lijdt zoals u misschien al kon afleiden een beetje aan een overaanbod van verhaallijnen en schraal uitgewerkte nevenpersonages. Het lijkt wel alsof scenaristen Michael Tolkin en Bruce Joel Rubin de apocalyptische ruiters aan hun deur hoorden kloppen en besloten om alle ideeën - ook die in de onderste lade - in dit project te stoppen. Als de aarde dan toch vergaat, dan moet alles maar weg.

Regisseur Mimi Leder kwam na haar carrière bij de televisie onmiddellijk concurreren met de grote jongens. The Peacemaker was weinig overtuigend, maar voor dit project heeft ze het vertrouwen van de geldschieters zeker niet beschaamd. Onder het toeziend oog van uitvoerend producent Steven Spielberg kneedde ze een volbloed spektakelfilm, die voornamelijk te lijden heeft onder het feit dat er dubbel op geboden wordt wat men voor één bioscoopkaartje kan verlangen, alhoewel de taferelen van moeders die in paniek rondstuiven met een baby op de arm - aan het einde van de film heeft zowat elk vrouwelijk personage een zuigeling aan de borst gedrukt - nu niet onmiddellijk ons idee van geëmancipeerd filmvoer zijn.

Daar staat tegenover dat Morgan Freeman als fatalistische president respect en emotie weet op te wekken. En dat de alternerende montage hier en daar voor een versnelde bloeddruk weet te zorgen. Bovendien is het leuk om in een publieksfilm een aantal realistische aspecten terug te vinden. De Exodus-theorie dat we de verdoemde aarde ooit in ruimteschepen kunnen verlaten, wordt hier ingeruild voor het Genesis-verhaal van Noach en de Ark. In dit geval een goedbepantserde, onderaardse leefruimte waarin een groot aantal mensen en dieren de ramp zal kunnen overleven. Meestal wordt er in dit soort vertellingenvoorbij gegaan aan het dramatisch verschil tussen 'een groot aantal' en 'iedereen'. De tragiek wordt hier aangegeven door een loterij waarvoor alle mensen boven de vijftig zijn uitgesloten. Dat ligt al een beetje in de richting van wat men zich bij dat soort toestanden kan voorstellen. Hoewel het waarschijnlijk knokken zal worden om hoe dan ook een plaatsje te bemachtigen.

TITEL: Deep Impact. REGIE: Mimi Leder. SCENARIO: Michael Tolkin en Bruce Joel Rubin. FOTOGRAFIE: Dietrich Lohmann. MUZIEK: James Horner. PRODUCTIE: Richard D. Zanuck en David Brown. VERTOLKING: Robert Duvall, Tea Leoni, Elijah Wood, Vanessa Redgrave, Maximilian Shell, Morgan Freeman, Leelee Sobieskie, e.a. VS, 1998, kleur, 121 min. Gedistribueerd door UIP.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234