Woensdag 07/12/2022

'ALLES is mogelijk op de scène'

Het parcours van Ontroerend Goed leest als een sprookje. Het lelijke eendje van de Vlaamse podiumkunsten groeide in 15 jaar tijd uit tot een gezelschap dat wereldwijd welkom is. Wat is hun geheim?

Het begint in Gentse cafés, waar een clubje vrienden eind de jaren 90 op de tafels springt om poëzie te slammen. Met de uitzinnige horrorpornoact Porror (2001) komt de groep terecht op Theater Aan Zee en rolt ze de 'serieuze' Vlaamse theaterwereld binnen. Daar worden de lippen zuinig getuit, tot de nieuwkomers wereldwijd doorbreken en hun critici het nakijken geven.

David Bauwens, zakelijk leider: "In 2007 beslisten we om met The Smile Off Your Face naar Edinburgh Fringe te trekken, het grootste commerciële theaterfestival van Europa."

Alexander Devriendt, regisseur: "Iedereen riep dat het financiële zelfmoord was. De eerste dag kwam er twee man. Maar de tweede dag kwam er vijf man, en de derde twintig. Toen kwamen de recensenten en plots was het uitverkocht."

Waarom slaat jullie werk daar zo aan?

Devriendt: "We dachten altijd al internationaal. Toen we jong waren, praatten wij nooit over Hugo Claus. Wel over Brett Easton Ellis, over Japanse comics of Amerikaanse films. We hadden gewoon niet zo veel met de Vlaamse cultuur.

"Misschien komt het omdat ik geen theateropleiding heb gehad, maar ik zie het podium als een plek waar echt alles mogelijk is. Je kunt theater maken zonder performers, spelletjes spelen met je publiek, de rollen van toeschouwer en performer op hun kop zetten."

Vanaf 2007 werden jullie in Edinburgh een hype, de voorstellingen Pubers bestaan niet (2008) en Intern (2009) kaapten er de volgende jaren alle prijzen weg. Hadden jullie soms het gevoel dat het erover ging?

Devriendt: "Ja, op een gegeven moment hadden we de beeldvorming over onszelf niet meer in de hand. We werden the Belgian provocateurs. Dat is jammer, want het is niet de opzet."

Bauwens: "De weerslag kwam er met Teenage Riot, een donkere voorstelling met acht tieners op scène. Veel Britten waren compleet gechoqueerd. Het werd zelfs een debat op de BBC."

Is de verleiding niet groot om dan te buigen en je volgende projecten wat braver te maken?

Devriendt: "Neen. Ik had nog maar pas ontdekt wat ik met theater wilde vertellen, en dat wilde ik voor geen geld opgeven. Letterlijk, want je kunt niet geloven welke aanbiedingen er kwamen: een megaproductie met 3.000 man, of musicalversie van Pubers bestaan niet in New York."

Bauwens: "Op een gegeven moment hadden we een mooi parcours in Marokko, tot men ons vroeg om de voorstelling Killusion minder seksueel getint te maken. We zijn niet gegaan, en zo is het Marokkaanse verhaal gestopt."

Er leek de afgelopen jaren een kloof te bestaan tussen de succesverhalen uit het buitenland en de magere zichtbaarheid in de heimat.

Bauwens: "Het klopt dat we moeite hebben gehad om hier voet aan de grond te krijgen. Ook dat heeft te maken met ons DNA, dat niet alleen internationaal is maar vooral grootstedelijk. New York is voor ons bij wijze van spreken makkelijker te veroveren dan Heist-op-den-Berg."

Is verdere groei nog mogelijk?

Devriendt: "In zekere zin denk ik dat de volgende stap schuilt in het boek dat we hebben uitgebracht: All Work Ands No Plays. Daarin vind je een blauwdruk van onze stukken, een handleiding om onze voorstellingen te hercreëren."

De ultieme internationalisering: jullie werk kan overal een nieuw leven krijgen.

Devriendt: "Die idee bevalt me. Het leek lange tijd alsof levend performancetheater alleen op video kon overleven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je moet alleen bereid zijn een deel van je auteurschap op te geven."

15 jaar Ontroerend Goed, 3/12 t/m 24/4. www.ontroerendgoed.be Lees de 10 hoogtepunten op www.demorgen.be.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234