Zondag 24/01/2021

Review

Allereerste 'Tomb Raider' is te moeilijk voor iOS

Beeld Square Enix

Een mobiele versie van de allereerste Tomb Raider, uit 1996, werd zopas gelanceerd voor iOS. De game laat vooral zien hoe de tijden op bijna twintig jaar kunnen veranderen: de game vraagt veel te veel doeltreffendheid om naar behoren te worden gespeeld op een touchscreen.

Toen de eerste Tomb Raider-game op de markt kwam in 1996, veroorzaakte die game een ware revolutie: de nieuwe gameconsoles van die tijd, met Sony's PlayStation op kop, wilden van games entertainmentproducten maken, net zoals films en muziekalbums, en 'Tomb Raider' was de eerste game die echt aantoonde dat zoiets nog ging lukken ook. Zelfs bijna twintig jaar later, op het beduidend minder grote scherm van een iPad, blijft de game zijn avontuurlijke, cinematische 'vibe' behouden.

Uitgever Square Enix lanceerde de game onlangs op iOS (over Android is er nog geen nieuws), en die mobiele versie is zo goed als identiek aan de originele PlayStation-uitvoering. Opnieuw slaagden de makers er, met zelfs naar de hedendaagse mobiele standaarden slappe graphics, in om van 'Tomb Raider' een sfeervolle ervaring te maken. Maar er werd zo goed als niets gesleuteld aan het speelelement, en wat dat betreft zijn de spelers van vandaag het wel wat toegankelijker gewoon. Er zitten geen constante 'checkpoints' in zodat u soms lange sequenties weer helemaal opnieuw moet aanvatten, uw kogels zijn schaars, en uw sprongen moeten juist goed getimed zijn.

Beeld Square Enix

Kortom: de game is 'hardcore' zoals alleen een spel uit 1996 dat kon zijn. Op zich viel daar nog wel mee te leven, maar hetgene wat écht in de weg staat is de besturing van de game. In een spel waarin een slecht uitgevoerde sprong resulteert in het overlijden van je personage, schieten de virtuele knoppen op een aanraakscherm schromelijk tekort. Hoewel de makers er ook hier weer in geslaagd zijn om de besturing volledig om te zetten naar een touchscreen-opzet (met onder meer knoppen voor zijdelings 'strafen'), is de respons die de virtuele knoppen leveren niet accuraat genoeg om de juiste precisie te geven. Onze gok is dus dat u deze mobiele versie snel naast u zult neerleggen als u hem hebt gekocht. Maar anderzijds: voor die luttele 90 eurocent die de game kost, kunt u ook weer niet sukkelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234