Donderdag 26/01/2023

Allen Ruppersberg

Allan Ruppersberg
No Time Left to Start Again and Again, tot 17/8 in Wiels, Brussel

Robert Heinecken
Lessons in Posing Subjects, tot 17/8 in Wiels, Brussel
www.wiels.org

Wiels toont twee kunstenaars uit het L.A. van de jaren zestig, maar Allen Ruppersberg en Robert Heinecken hebben elkaar nooit gekend. Twee aparte expo's, met als link: de relativerende humor. Hier geen kunst vanuit de ivoren toren.

Aan alle muren van de tentoonstellingsruimte: witte platen met gaatjes in, daaraan gekopieerde en gelamineerde krantenartikels over gestorven blues- en rocklegendes, foto's van all-American high school boys and girls, platenhoezen. En af en toe een paar blote borsten, al dan niet bedekt door strategisch geplaatste vinylplaten.

De Amerikaanse Allen Ruppersberg (1944) gaf zijn meest recente werk de titel No Time Left to Start Again / The B and D of R 'n' R. Dat laatste staat voor the birth and death of rock-'n-roll. Die brengt hij namelijk volledig in kaart. De objecten die hij aan zijn muziekmuur hing, komen uit zijn privéarchief. Obsessief verzamelt hij boeken, posters, postkaarten, oude educatieve filmpjes, tijdschriften, vinylplaten. Ook muziek verzamelt hij: uit zijn meer dan 4.000 stuks tellende platencollectie selecteerde hij een soundtrack voor de tentoonstelling.

Een kunstinstallatie als collectief geheugen. Maar het zijn niet alleen herinneringen aan de muziekgeschiedenis: met de bebop, gospel en blue suede shoes verweeft hij maatschappelijke thema's. Zo zien we een foto van een slavenmarkt in Louisville, Georgia. En sinds 12 Years a Slave is dat een onderwerp waar je je maar àl te levendig iets bij kunt voorstellen. Rock-'n-roll dus als toegankelijk kader om veel meer aan op te hangen.

Een andere serie kunstwerken heet Honey, I Rearranged the Collection'. Het is een geestige reeks die telkens met die woorden begint: "Honey, I rearranged the collection doing a modern and then a post-modern arrangement. Can you tell the difference?" Subtiele steekjes richting kunstwereld en kunstverzamelaars. Ruppersbergs humor en gebruik van taal doen denken aan John Baldessari en Ed Ruscha, twee conceptuele kunstenaars die hij leerde kennen in LA.

En op de achtergrond hoor je nog steeds de muziek. Deze B and D of R 'n' R geeft zin om de muziekgeschiedenis in te duiken. New Orleans Jazz, Captain Beefheart, Otis Redding, Hank Williams, Quicksilver Messenger Service. Ik weet wat ik straks op YouTube zal opzoeken.

Robert Heinecken

Een kunstenaar die zelden een fototoestel gebruikte, maar toch een van de invloedrijkste Amerikaanse fotografen uit de naoorlogse periode werd. In Wiels zijn van Robert Heinecken (1931-2006) werken te zien uit een periode waarin hij toch een camera gebruikte, meer bepaald de Polaroid SX-70.

Lessons in Posing Subjects heet de kleine expo, omdat de gelijknamige reeks die hij begin jaren tachtig maakte er volledig getoond wordt. Als een wetenschappelijk onderzoeker doorbladerde Heinecken met scherpe blik postordercatalogi om alle mogelijke poses van de vooral vrouwelijke modellen op te lijsten. Het resultaat is een hilarische reeks didactische tekstjes met polaroidfoto's erbij die illustreren hoe een bepaalde pose correct of fout wordt uitgevoerd.

Een voorbeeld: Lessons in Posing Subjects: Standard Pose #1 (Hands/Neck/Head). Vier polaroidfoto's van vrouwelijke modellen die demonstreren hoe de pose uitgevoerd wordt. In het midden de tekst: "This standard pose is archieved by having the subject place both hands at the nape of the neck, tilting

the chin up and parting the lips (...)" Acht vrouwen met beide handen in de nek.

De veelheid van de beelden en het geestige tekstje tonen het clichématige en de absurditeit van zulke poses aan. En zo gaat hij systematisch te werk met alle poses: #5 (Hand/Clothing), #9 (Both Hands/Hips). Of nog: Lessons in Posing Subjects/Lingerie (Flowers), waarbij de tekst leert dat het bij poses in intieme kledij mogelijk is om het onderwerp een bloem te laten vasthouden, dicht bij het lichaam. Dat geeft haar namelijk iets zachts en delicaats. De ironische commentaar op de poses, vermomd als didactische of wetenschappelijke inhoud, zorgt ervoor dat dit een érg grappige tentoonstelling is.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234