Woensdag 16/06/2021

Allemaal beestjes

expo

hedendaagse fotografie in charleroi

Charleroi

Van onze medewerker

Eric Min

Hoe komt het dat een behoorlijk aantal mensen een paar keer per jaar de weg vindt naar een voorstad van Charleroi om er in een oud klooster naar foto's te gaan kijken? Wie de indrukwekkende vaste collectie al kent, komt voor de tijdelijke expo's die elkaar naadloos opvolgen. Ook de herfstaanbieding dit jaar is de omweg meer dan waard. Drie hedendaagse fotografen laten hun beste werk zien, en dat geeft vonken.

De Brusselaar Michel Vanden Eeckhout (°1947), die het fotoagentschap Vu hielp oprichten en onder meer voor Libération werkt, heeft iets met beesten maar ook met de mensen die erbij horen. Het ensemble dat hier werd samengebracht, is een uitstekende staalkaart van het werk dat hij de laatste jaren bijeen heeft gefotografeerd, maar we treffen ook beelden aan uit Zoologies (1982), een reeks opnamen in dierentuinen. Beesten in hokken en mensen die ernaar kijken hebben altijd wel iets desolaats, een tristesse die ook de rest van de foto's kenmerkt. Museumdirecteur Canonne schrijft treffend dat we met een zuinig lachje naar deze beelden kijken. Al wat we hier zien, heeft met afstand te maken. Er zit een scherm tussen ons en de rest - de tralies van een kooi, het glas van een vitrine, een diagonale schaduw of wat een ruit weerspiegelt zodat twee, drie lagen informatie ongevraagd over elkaar heen gaan liggen. De ingedommelde of opgezette dieren zijn als spiegels die ons laten zien hoe alleen we wel zijn. Een meisje drukt haar neus tegen een vitrine, een poot of een slurf wringt zich door de tralies en wil dat je hem aanraakt. Kun je navranter beelden bedenken om iets te vertellen over de comédie humaine dan een hond die tegen de golven blaft of twee simultaan kakkende soortgenoten op een eindeloos leeg strand? Ja: het keffertje dat als een mummie in een boodschappentas wordt meegezeuld, mensen op een brug bij het licht van een kerstster, of wapperend wasgoed in Portugal. Vanden Eeckhoudts Leica kent het precieze ogenblik waarop de wereld mooi en onbegrijpelijk wordt - onbegrijpelijk mooi. De afdrukken in hun sobere metalen lijsten zijn een parade van beelden van een groot vakman. Het is allemaal om te lachen en ook weer niet. Lang geleden noemden foute cabaretiers zoiets 'grimlachen'.

Minstens even interessant is het werk van Andrew Savulich (°1949), een man die zijn halve leven doorbrengt in zijn oude Dodge Coronet (bouwjaar '67) waarin hij de frequenties van de New Yorkse hulpdiensten afluistert, waarna hij zich, als een hedendaagse Weegee, naar de plaats van het onheil spoedt om er gortdroge reportagefoto's te maken van autowrakken met bloedende slachtoffers, misdadigers, zelfmoordenaars en voorbijgangers. Bij elke foto hoort ook een sec bijschrift dat het tafereel toelicht maar tegelijk zorgt voor een mysterieus en soms hilarisch randje, naar het beproefde recept van de tekenaar Glen Baxter. "While car wreck victims are being treated, cop and bystander have eye contact" - die dingen dus.

De fraaie, lichtjes verontrustende landschapsfoto's die Philippe Lavandy (°1957) in Schotland en IJsland maakte, vormen een goed tegenwicht voor al dat geweld. Het zijn opnamen waarin iets is achtergebleven van het trage ritme van een wandelaar: soms niet meer dan gras, wolken, stenen of regendruppels op een raam, haast geen sporen van menselijke aanwezigheid. Lavandy fotografeert graag en veel; hij is blij wanneer hij een mooi beeld aantreft. De discrete klankband, een innovatie in dit stille museum, ademt dezelfde gespannen rust als deze grijszwarte afdrukken waar af en toe een gekleurde toets naar binnen waait.

Wat: Foto's van Vanden Eeckhout,

Savulich en Lavandy Waar en wanneer: Musée de la Photographie, Avenue Paul Pastur 11, Mont-sur-Marchienne (071/43.58.10). Tot 17 november van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag). Toegang: 3,73 euro.Ons oordeel: Briljant werk van drie vaklui.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234