Maandag 16/05/2022

Alleen voor jou

'Customizen', of een bestaand kledingstuk door een of meer ingrepen personaliseren, is een van de opvallendste tendensen van de laatste tijd. Speciaal voor 'De Morgen' maakten vier ontwerpers de oefening.

Creativiteit is onmisbaar als het op mode aankomt, en omdat veel mensen er een beetje genoeg van hebben om er allemaal hetzelfde uit te zien, grijpen ze naar naald en draad, schaar, borduurgaren en andere middelen om hun kleren een persoonlijk tintje te geven. Natuurlijk is dit geen nieuw fenomeen; in de jaren zestig borduurden hippies van alles op hun spijkerbroeken en een ontwerper als Martin Margiela is bekend geworden door zijn talent om van banale kledingstukken iets bijzonders te maken. Nieuw is wél dat customizing nu op zo'n grote belangstelling kan rekenen, zowel in avant-garde milieus als bij het grote publiek. Niet enkel extravagante ontwerpers zoals Susan Giancolo, Jessica Ogden en JJ van Noki Custom stelen de show met hun oud-wordt-nieuw-mode, ook grote merken als Levi's en Nike hebben ontdekt dat mensen nu kleren en schoenen met een uniek tintje willen. Zelf kiezen hoe je je kleren en schoenen wilt, zodat ze echt perfect bij je persoonlijkheid passen: vreemd eigenlijk dat we daar niet eerder op gekomen zijn!

Een van de eerste ontwerpers die van customizing zijn specialiteit maakte was de mysterieus genaamde Brit JJ van Noki Custom (te koop bij The Pineal Eye in Londen). Hij voorzag Adidas-sweaters en T-shirts van enkele likjes textielverf en lokte zo een rage uit bij Britse modefreaks. Wat later begonnen nog meer jonge ontwerpers met customizen, waarbij vooral hun voorkeur voor scheuren opviel: T-shirts met wel twintig verticale inkepingen, aan flarden gescheurde broeken en sweaters die nog slechts met één ragdun reepje stof op de schouder gehouden worden. Het was shocking, een beetje punk en vooral heel verfrissend ten opzichte van al die kraaknette minimalistische kleren die vaak langer in de stomerij verbleven dan ze gedragen werden.

Dat rebelse tintje is een aspect dat ook een man als Walter van Beirendonck inspireerde voor zijn AestheticTerrorist-lijn, waarvan een deel bestaat uit tweedehandse T-shirts en sweaters die door hem voorzien worden van een neongeel masker en waarbij het label nonchalant over het originele etiket wordt gekleefd. Terreur in uw kleerkast, dat we dat nog mogen meemaken!

Dat megamerken tegenwoordig over trendscouts beschikken merken we aan het feit dat zowel Levi's als Nike opvallend snel op deze trein gesprongen zijn. Levi's heeft in zijn winkels in San Francisco en London (Regent Street) zogeheten Customization Centres ingericht, waar je borduursels kunt laten aanbrengen op je oude of net aangeschafte spijkerbroek, rok of jack, of er kleurige biesjes op kunt laten naaien. In zo'n Centre kun je bijvoorbeeld ook een tatoeage laten inscannen, die dan vervolgens op je kledingstuk wordt afgedrukt. Hopelijk komt er binnenkort ook zo'n Customization Centre naar België.

Bij Nike kun je online sportschoenen naar je eigen smaak samenstellen, op de website www.nike.com (build your own shoe). Eerst kies je het model, vervolgens kies je een mooie kleurencombinatie en een steunkleur en dan komt het leukste van alles: je mag tot acht letters en/of cijfers uitkiezen die vervolgens op de hielen van de schoenen afgedrukt worden. Scheldwoorden mogen niet en de computer die beslist wat wél en niet kan, heeft soms rare kuren. Zo werd mij absoluut verboden 'Ninette' uit te kiezen, maar kon 'Murky' weer wel. Begrijpe wie kan. Na een week of drie krijg je de schoenen thuisgestuurd - als je tenminste in de Verenigde Staten woont, of daar mensen met een creditcard kent die je willen helpen.

Ook in België zien veel jonge ontwerpers wel wat in het personaliseren van kleding. Zo toonde Laetitia Crahay toen ze vorig jaar afstudeerde aan La Cambre een oude jeans waarop ze een spin van zwarte kraaltjes borduurde, en vermaakte ze een korte cape die nog van haar grootmoeder was geweest. Wij vroegen een aantal Belgische ontwerpers om hun visie op dit fenomeen, en het resultaat ziet u op bijgaande foto's. Christophe Coppens ontwierp een stola van Burlington-sokken (ze zijn net gewassen!, stond er op het briefje dat zijn pakketje vergezelde), Bernhard Willhelm borduurde een Tyrannosaurus Rex - het beest komt ook voor in zijn collectie voor volgende winter - en het woord meateater op een jeansrokje uit de H&M, Christian Wynants, laatstejaars aan de mode-afdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, voorzag een mierzoet zachtblauw tweedehands truitje van rode wollen draden zodat het in mooie fronsen valt, en klasgenoot Markus Strasser gebruikte honderden spelden en zwarte pailletten om een draak van een avondjurk om te toveren in een creatie waar je de show mee steelt op de meest trendy feesten. Als je tenminste niet bang bent voor een speldenprikje of twee.

Ninette Murk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234