Dinsdag 11/05/2021

Filmblog Riga

Alleen Marion biedt weerstand aan 'Ida'

Pawel Pawlikowski, scenarist en regisseur van prijsbeest 'Ida', en Marion Cotillard uit 'Deux jours, une nuit'. Beeld reuters/getty
Pawel Pawlikowski, scenarist en regisseur van prijsbeest 'Ida', en Marion Cotillard uit 'Deux jours, une nuit'.Beeld reuters/getty

Op de European Film Awards-ceremonie is topfavoriet 'Ida' dé grote winnaar geworden. Dit aangrijpende zwart-witdrama van de Poolse scenarist-regisseur Pawel Pawlikowski wist gisteravond in Riga vijf van zijn zes nominaties te verzilveren. De zesde nominatie, die voor beste actrice, ging naar Marion Cotillard voor haar vertolking in 'Deux jours, une nuit' van de gebroeders Dardenne.

Vrienden en collega's hadden het commerciële zelfmoord genoemd, vertelde een dolgelukkige Pawel Pawlikowski op de persconferentie na afloop van de 27ste EFA-editie. Commerciële zelfmoord om na in het buitenland enkele films, zoals 'My Summer of Love', gemaakt te hebben, toch terug te keren naar zijn geboorteland Polen om daar een kleinschalige film te draaien, in artistiek zwart-wit, met ook nog eens een debuterende actrice in de titelrol.

Maar het risico bleek de moeite waard, want 'Ida' heeft inmiddels reeds meer dan 30 prijzen gewonnen. Het einde is niet meteen in zicht, want de film haalde ook al een Golden Globe-nominatie voor beste buitenlandse film binnen. Waarschijnlijk volgt binnenkort ook nog een Oscarnominatie. Dan wordt het spannend: de twee voorbije jaren heeft de film die bekroond werd als Beste Europese Film naderhand ook de Oscar gewonnen, namelijk 'Amour' uit 2012 van Michael Haneke en 'La Grande Bellezza' uit 2013 van Paolo Sorrentino. Met 'Ida' (waarin o.m. de Holocaust-thematiek een rol speelt) zou het dus de derde keer na elkaar kunnen worden dat de European Film Academy (EFA) en de Amerikaanse Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) het toch minstens op één vlak eens zijn.

Aangename verrassing

'Ida' vertelt over een jonge novice die, in het begin van de jaren '60, aanstalten maakt om binnen te treden in het klooster, waar zij als weeskind reeds haar jeugd heeft doorgebracht. Maar dan blijkt dat er toch nog een familielid van Ida in leven is en die weet meer over de echte herkomst en achtergrond van het jonge, diepgelovige meisje.

'Ida' werd, behalve als beste film, ook bekroond voor beste scenario, beste fotografie en beste regie. En dan was er ook nog eens de People's Choice Award. Dat was de prijs die Pawel Pawlikowski nog het meest verraste, maar dan zeker in aangename zin, want in eigen land had 'Ida' het immers niet zo goed gedaan in de bioscopen.

"De vrouwen komen eraan"

De vertolkingsprijzen gingen respectievelijk naar Marion Cotillard voor haar rol in 'Deux jours, une nuit' en naar Timothy Spall voor zijn vertolking van het titelpersonage in 'Mr. Turner' van Mike Leigh. Voor de muziek werd Mica Levi bekroond voor haar score bij 'Under the Skin' en Justine Wright werd gelauwerd voor de beste montage bij 'Locke'. Die beide prijzen konden wellicht op de goedkeuring van cineaste Agnès Varda rekenen, want toen deze grande dame van de Franse cinema eerder op de avond van de EFA een Lifetime Achievement kreeg, sprak ze in haar dankwoord de hoop uit dat er meer vrouwen in het filmberoep aan de slag zouden gaan, zodat hun aanwezigheid bij latere EFA-nominaties toch wat groter zou worden.

Op de persconferentie na de ceremonie gingen de gelauwerde vrouwen daar verder op in. Zo legde Justine Wright haarfijn uit hoe ze werk en privéleven combineert. Voor de montage van een film hoeft ze niet de set te zijn en dus ook niet te reizen. Dat kan ze dus doen in de stad waar ze woont. Maar ook dan blijft het schipperen: een jaar monteren aan een film en dan een jaar full-time moeder zijn. Van haar kant zei Rebecca Lenkiewicz, die samen met Pawlikowski de scenarioprijs voor 'Ida' had gewonnen, dat vrouwen door de eeuwen heen konden overleven als schrijfster, omdat dat iets was dat zij rustig, thuis in hun eigen hoekje konden doen. Maar als men zich als vrouw met theater of film wil bezighouden, dan komt men in een soort arena terecht en daar moeten dus de bokshandschoenen aangetrokken worden. Maar toch zag zij de toekomst hoopvol tegemoet: "The women are coming", lachte zij.

"De juiste kant van de grens"

Riga, hoofdstad van Letland, is dit jaar ook culturele hoofdstad van Europa en dus kon de European Film Academy voor haar prijsuitreiking terecht in het oude, prachtig gerestaureerde Operagebouw. De show zelf was bij momenten grappig, een enkele keer ontroerend, nu en dan stuntelig. Kortom, business as usual. Leuke intro bij voorbeeld van de in Nederland wereldberoemde acteur Barry Atsma, die een prijs mocht uitreiken, applaus kreeg toen hij het podium opstapte en met veel gevoel voor zelfrelativering bedankte voor dat applaus "want hier is toch niemand die mij kent".

Ook presentator Thomas Hermanns zat goed toen hij zichzelf aankondigde als "een Duitse komiek die openlijk gay is". En dan vervolgde: "In sommige landen is dat meteen de eerste punchline van mijn optreden. In andere landen zou ik daarvoor in de gevangenis belanden". En voor wie het toch niet helemaal begrepen zou hebben, voegde hij er nog aan toe: "Ik ben blij dat ik mij vanavond aan deze kant van de grens tussen Letland en Rusland bevind".

Dieptepunt van de show was dan weer om vijf vertegenwoordigers van de voor de hoofdprijs geselecteerde films het podium op te roepen, hen op hetzelfde een enveloppe te laten openscheuren, waarbij (uiteraard) slechts in één enveloppe het heuglijke nieuws verborgen zat. Misschien is zoiets grappig bij een of ander familiefeest. Maar dan wel een familie met het verkeerde gevoel voor humor.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234