Maandag 25/05/2020

‘Alleen maar trucjes, dat is saai’

Veel circusartiesten droomden er als kind al van om hoog in de lucht aan de trapeze te zweven of mensen aan het lachen te brengen met clowncapriolen. Bram Dobbelaere van Cie Ea Eo is een uitzondering. “Ik ben toevallig het circus ingerold. Ik studeerde voor onderwijzer en tijdens de examens zocht ik wat afleiding en dus begon ik te jongleren met drie tennisballetjes. Alleen was ik op de duur meer aan het jongleren dan aan het blokken. Toen ik hoorde dat er in Brussel een pedagogische opleiding circustechnieken bestond, heb ik me daarvoor ingeschreven. Het is niet de bedoeling dat je je daar ontpopt tot een professionele circusartiest, maar wel dat je circustechnieken onder de knie krijgt om die aan kinderen te leren.” Dobbelaere werkte daarna even als onderwijzer, maar aarden kon hij er niet. Hij stichtte in Brugge de circusschool Woesh, gaf er les en vervolmaakte ondertussen zijn eigen kunsten via stages. Met twee van zijn studenten bokste hij een straatjongleeract in elkaar: als Cirq’ulation Locale oogstten ze veel succes en in een “zotte bui” besliste Dobbelaere om van circus zijn beroep te maken. Samen met Sander De Cuyper richtte hij Cie Pol & Freddy op, ofwel Bram en Sander “maar dan de debielere versie”. En nu is er het kwartet Cie Ea Eo, dat ze samen vormen met Sanders broer Jordaan en de Fransman Eric Lonquel, die ze leerden kennen op een jongleerconventie in Griekenland. “De naam Cie Ea Eo slaat feitelijk nergens op. Latinisten zien er de verbuiging van een voornaamwoord in, anderen een uitroep van verwondering. In feite hadden we evengoed Plastic Pinguins of Hollywood Bananana’s kunnen heten. Echt waar, die namen stonden ook op ons lijstje!”, lacht Dobbelaere.Dat Cie Ea Eo geboren is, betekent niet het einde van Cie Pol & Freddy. “Met Ea Eo brengen we een zaalvoorstelling, Pol & Freddy is straatcircus en ik zou geen van beide kunnen missen. Ik hou van het eerlijke, directe contact dat je op straat met je publiek hebt, maar in een zaal kun je je meer luxe permitteren. Je mag er al even de spanningsboog rekken en je hoeft niet zo groot te spelen als op straat, waar een voorbijrijdende ambulance of een huilend kind de aandacht doet verslappen.”

Vierkante meter vertrouwen

m² is het debuut van Cie Ea Eo. Er zijn geen coulissen, zodat de vier artiesten voortdurend op de scène staan, een parketvloer van aanvankelijk acht bij acht meter breken ze spelenderwijs af om uiteindelijk te eindigen op één vierkante meter. “De voorstelling toont de ambetantigheden van elke dag: te dicht opeengepakt in de metro of de bus staan, iemand die je voor de voeten loopt… De kleine frustraties die ontstaan uit het feit dat we met veel te veel zijn op deze bol”, aldus Dobbelaere. “Maar dat fysiek steeds dichter op elkaar spelen toont niet alleen de frustraties, maar ook hoe elkaar te verdragen of een verbond te sluiten. Het vertrouwen ook dat je als mens in de ander moet hebben.”En dat geldt zeker als circusartiest “Zo maakt Sander op een bepaald moment uit pure frustratie als het ware een sprong in het ongewisse. Dat vergt vertrouwen aan beide kanten: hij kan maar voluit gaan als hij weet dat wij hem zullen opvangen.” Toch loopt het niet altijd goed af: twee jaar geleden liep zijn kompaan Sander een gebroken voet op tijdens een voorstelling van Cie Pol & Freddy. “Tijdens een evenwichtsstunt sprong hij van op mijn schouders het podium af, maar daar liep nu toch wel net een kleine rond zeker. Hij heeft dat kind gelukkig kunnen ontwijken, is met veel pijn terug op het podium geklommen en heeft de laatste tien minuten doorgespeeld. Met een gebroken voet, zo bleek achteraf. Het zijn de risico’s van het vak, al probeer je dat natuurlijk zoveel mogelijk te beperken.”

Cie ah’s en oh’s

m², een voorstelling over vertrouwen, frustraties, kliekjesvorming. In zekere zin is het dus - om het met een groot woord te zeggen - een metafoor voor de mensheid? Dobbelaere lacht. “Dat klinkt als wat we in onze subsidieaanvraag hebben geschreven. De afgelopen jaren is er enorm veel veranderd op vlak van circus in Vlaanderen, er is wat geld vrijgekomen voor projecten, er is het Circuscentrum in Gent, dat steeds actiever wordt. We zouden deze voorstelling sowieso ook zonder overheidssteun gemaakt hebben, maar nu konden we onze choreografen, Joke Laureyns en Kwint Mashoven, betalen. Het is echt het moment om circus te maken in België, de markt is nog niet zo overvol spelers als pakweg in Frankrijk, er is geld en vooral veel goesting om dingen te doen.”Wat maakt circus opnieuw zo populair bij het publiek? “Het gaat om meer dan louter bewondering opwekken met trucs. Met Pol & Freddy willen we de mensen doen lachen en hen 45 minuten lang even hun zorgen doen vergeten. In m² zit er een scène waarin ik al mijn ergernissen opdreun. En dat zijn er heel wat zoals: laat mensen eerst afstappen van de trein alvorens je opstapt. Je ziet het publiek lachen van herkenning, anderen voelen zich betrapt. We willen het publiek raken en dat gaat om veel meer dan: amai, die gast kan met vijf kegels jongleren! Alleen maar trucjes vind ik saai.”Waarnaar kijkt Dobbelaere zelf uit op het Circo Romafestival? Les Argonautes wordt gevormd door zowat al mijn vroegere leerkrachten, dus ik kan getuigen: wat zij brengen, is bijzonder straf. Met de Spaanse tweelingbroers van Dobleman Doble zijn we onlangs in Mexico op tournee geweest: zij brengen een fenomenale mix van circus en magie. En dan is er natuurlijk nog D’irque & Fien. Ik zag D’irque (Dirk Boxelaere, LiLa) jaren geleden een jongleeract doen op de Gentse Feesten. Ik weet nog dat ik toen dacht: ‘Maat, dit moet het coolste beroep van de wereld zijn!’ En het is nog waar gebleken ook.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234