Vrijdag 06/12/2019

Alledaagse bewegingen met een aangename ruis

Brussel / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

In het licht van Hans Van den Broecks nieuwste voorstelling Lac deS Singes krijgt zijn film Our circumscribed days, die vorige week op het KunstenFESTIVALdesArts in première ging, een nieuwe betekenis. Ook in zijn danstheater maakt Van den Broeck immers een montage van alledaagse situaties, versnelde en vertraagde beelden en bewegingen met een aangename ruis. Met dat verschil dat hij alles uitvergroot, de humor niet schuwt en meer vragen oproept.

Tijdens een workshop met universiteitsstudenten in Frankrijk enkele jaren geleden beging Hans Van den Broeck een flater door hen te vertellen dat hij het Lac des Singes (Apenmeer) had gezien. Hij bedoelde het Lac des Cygnes (Zwanenmeer). De klas lag plat van het lachen. De verspreking bleef lang nazinderen en werd het begin van een associatief proces, dat tot de voorstelling Lac deS Singes zou leiden. Van den Broeck bezocht de Antwerpse Zoo en was gefrappeerd door het neurotisch gedrag van de primaten in hun glazen kooien en door het gewetenloze voyeurisme en de macht van de mens, maar ook door de confrontatie met zijn mens-zijn wanneer de apen hem op hun beurt bekeken.

Op het podium werkt de choreograaf dat voyeurisme en die machtsrelaties uit op drie niveaus. Achteraan staat een glazen kooi met een chimpansee, knap gespeeld door de Franse acrobaat David Ferrasse. De zeven overige dansers-acteurs bekijken hem regelmatig, maar net zo goed houdt de aap hun doen en laten in het oog en reageert hij daarop. In het schemerdonker aan de zijkant van het podium zit nog een rij toeschouwers: paspoppen die later in de voorstelling een actieve rol krijgen als alter ego van de dansers.

Die zeven dansers vormen een erg heterogene groep, in leeftijd, nationaliteit, maar vooral in lichaamstaal. Dat laatste wordt duidelijk bij een stoelendans in het begin van Lac deS Singes: er zit een ruis op de bewegingen van elk van Van den Broecks performers, die hij op een aangename manier benadrukt. Tegelijkertijd vergroot hij hun tics uit. Aan een geïmproviseerde bar beginnen een paar dansers plots neurotisch te bewegen op platte housemuziek. Het doet even denken aan een scène uit Jérôme Bels The Show Must Go On. Met dat verschil dat Van den Broeck een rist anekdotes aaneenrijgt, waarin relaties, of de moeilijkheid daartoe, centraal staan. Een weerzien tussen een man en een vrouw in een deurlijst wordt bijvoorbeeld op ontelbare manieren herhaald. Van den Broeck gaat nog verder in het leggen van betekenissen op het moment dat een paar dansers hun collega's als marionetten manipuleren. Een flinterdun mimisch verhaaltje over een zwarte jongen die naar de hand dingt van een blank meisje, en desnoods zijn gezicht met bloem wil bedekken om in de gunst van haar ouders te vallen eindigt in een wrange climax. Het is een statement die opgevolgd wordt door een vrolijk dansje.

En zo goochelt Van den Broeck zich door de voorstelling. Onder het motto 'Keep others in suspense, be unpredictable' kantelen machtsrelaties voortdurend. De choreograaf schuwt daarbij de humor niet. De Amerikaan Kevin Taylor maakt als God schaamteloos misbruik van zijn machtspositie om een vrouw te versieren en Carole Bonneau knalt met leedvermaak elke danser die zich bij het spelletje 'Un deu trois soleil' te lang beweegt neer met een revolver. Het aanhouden van de onvoorspelbaarheid eist echter zijn tol. Lac deS Singes verglijdt regelmatig in slapsticksituaties die de ironie voorbijgaan en laat zich nog te gemakkelijk lezen als een mechanische vicieuze cirkel van neurotisch gedrag waarin wij mensen leven.

WAT: Lac deS Singes WIE: Hans Van den Broeck / Les Ballets C. de la B. WAAR EN WANNEER: Op 24 en 26 mei, telkens om 18 uur en op 25 mei om 20.30 uur in de Rosas Performance Space, Van Volxemlaan 164, Brussel (tel. 070/222.199, KunstenFESTIVALdesArts). Van 6 tot en met 8 juni, telkens om 20 uur in Vooruit, St. Pietersnieuwstraat 23, Gent (tel. 09/267.28.28) ONS OORDEEL: Lac deS Singes laat zich nog te gemakkelijk lezen als een mechanische vicieuze cirkel van neurotisch gedrag waarin wij mensen leven.

Dans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234